نکته های کوتاه برای آکواریوم داران

نکته های کوتاه برای آکواریوم داران

نکته های کوتاه برای آکواریوم داران

آکواریوم های خانگی آرامش عجیبی با خود به همراه می آورند اما مشکلاتی هم دارند که البته به سادگی قابل حل است. یکی از دغدغه های اصلی کسانی که آکواریوم دارند تمیز کردن و نگهداری از آن است به نحوی که اگر با روش نگهداری آن و مواظبت از ماهی ها آشنا نباشید پس از مدت کوتاهی کثیفی زیادی آکواریوم را فرا می گیرد.

سخت‌ترین قدم

معمولا سخت‌ترین قدم برای انجام هرکاری، قدم اول است. اگر بتوانیم برای شروع یک کار از تجربه‌ی دیگران استفاده کنیم، با خیال آسوده‌تری گام اول را برمی‌داریم. خواندن این متن شاید 3 دقیقه هم به طول نینجامد

اما قطعا به شما کمک خواهد کرد تا خشت اول را درست قرار دهید. در صورت رعایت این نکات بسیار ساده و کوتاه آکواریوم سالم و زیبایی را خواهید داشت اما در صورت عدم توجه به این نکات و از آنجا که آکواریوم اصلا شبیه آن شعر معروف “خشت اول گر نهد معمار کج…” نیست، روزهای خوبی را با آکواریومتان سپری نخواهید کرد.

نکته های کوتاه برای آکواریوم داران

آکواریوم

  1. اگر فضای مناسبی دارید، آکواریومی‌ حداقل به ظرفیت 20 گالن یا 90 لیتر تهیه نمایید. بر خلاف آنچه اکثر فروشندگان می‌گویند، آکواریوم‌های کوچک برای افراد مبتدی چندان مناسب نیستند. آب آکواریوم‌های بزرگ‌تر و املاح آن و همچنین دمای آن‌ها نسبت به آکواریوم‌های کوچک‌تر از ثبات بیشتری برخوردارند.
  2. فیلتر‌های اسفنجی و زنده (biological) آکواریومتان را با آب آکواریوم بشویید نه زیر آب شیر. رعایت این نکته باعث می‌شود تا باکتری‌های مفید موجود در آن‌ها از بین نروند.
  3. برای یک آکواریوم با حداقل تعداد ماهی، تعویض 25 درصد آب در ماه الزامی ‌است. البته بهتر است این کار هر 2 هفته یک‌بار انجام شود.
  4. به ماهی‌ها زیاد غذا ندهید. غذا خوردن ماهی‌ها شاید زیباترین لحظاتی باشد که ما می‌توانیم ببینیم اما بعضی وقت‌ها افراد مبتدی آن‌قدر به ماهی‌ها غذا می‌دهند که آدم یاد قتل اول فیلم هفت ساخته دیوید فینچر می‌افتد. بهتر است اول مقدار کمی ‌از غذا را به ماهی‌ها بدهید و خوردنشان را تماشا کنید و بعد باقی غذای مقرر آن‌ها را بدهید. گول ماهی‌ها را نخورید. آن‌ها همیشه جوری رفتار می‌کنند که انگار گرسنه هستند. معمولا برای بسیاری از ماهی‌ها 2 وعده غذا در روز کافی است. نکته ی کوتاه درباره آکواریوم داران مبتدی
  5. قبل از خرید به تک تک ملزومات آکواریوم و لوازم جانبی که باید برای آن بخرید توجه کرده و آن‌ها را بررسی کنید و سپس جهت تهیه‌ی آن‌ها اقدام نمایید.
  6. قبل از خرید ماهی‌ها، در فروشگاه با دقت به آن‌ها توجه نمایید و مطمئن شوید سالم هستند. باله‌هایشان ترک بر نداشته، آب‌شش آن‌ها سالم و رنگ چشم‌هایشان طبیعی است.
  7. ماهی‌ها را به آرامی ‌وارد آب آکواریومتان کنید. در ابتدا کیسه‌ی حاوی آن‌ها را حداقل به مدت 15 دقیقه در آب قرار دهید تا آب درون کیسه و آب آکواریوم هم‌دما شوند.
  8. یک ‌تانک پشتیبان داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.
  9. درباره‌ی سیستم چرخه‌ی آب در آکواریوم مطالعه نمایید و تاثیرات و تبعات آن را به خوبی بشناسید.
  10. جمعیت ماهی‌های آکواریوم‌ را آرام آرام افزایش دهید تا باکتری‌های مفید بتوانند به خوبی رشد کنند و شرایط آب‌ برای ماهی‌های جدیدتر فراهم شود. نکته ی کوتاه درباره آکواریوم داران مبتدی
  11. آکواریوم‌ را بیش از اندازه از ماهی پر نکنید. معمولا گفته می‌شود به ازای هر 1 گالن 1 ماهی می‌توانید داشته باشید. اما این به این معنی نیست که در یک آکواریوم 10 گالنی می‌توانید 10 ماهی بیچاره را با هم نگه دارید. این 1 گالن به حداقل فضای مورد نیاز برای هر ماهی در آکواریوم‌های بزرگ اطلاق می‌شود. در ضمن هر چه ماهی‌های کمتری داشته باشید آکواریوم سالم‌تری خواهید داشت.
  12. از مواد شیمیایی بی‌رویه استفاده نکنید مگر اینکه از تمام تبعات و تاثیرات استفاده از آن‌ها آگاهی داشته باشید.
12 نکته ی کوتاه درباره آکواریوم داران مبتدی
ماهی هایی که با هم در یک آکواریوم زندگی می کنند نقش مهمی در پاکیزگی محیط زندگی خود دارند و این ماهی ها باید با هم سازگار و نوع تغذیه مشابه داشته باشند.
اگر ماهی های موجود در یک آکواریوم از گونه هایی باشند که یک گونه از کف، یک گونه از وسط و گونه دیگر از سطح آب تغدیه کنند کمترین میزان آلودگی غدایی در محیط آکواریوم ایجاد خواهد شد، زیرا غذایی که به آکواریوم وارد می شود در سه لایه آب توسط ماهی ها خورده شده و درکف تقریباً تمام می شود، در نتیجه اضافات غذایی در آکواریوم باقی نمی ماند. نقش ماهیان کت فیش در نظافت آکواریوم بسیار مهم است و از ارکان بهداشتی آکواریوم به حساب می آید.
جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟