نور آبی در آکواریوم

نور آبی در آکواریوم

بسیاری از مدل های محبوب چراغ های LED دارای چراغ های سفید و آبی هستند. نور آبی یک طول موج مهم برای فتوسنتز (فرآیندی که در آن گیاهان نور را به قند/انرژی تبدیل می کنند) است. نور آبی همچنین اغلب برای شبیه سازی چرخه نور سپیده دم و غروب استفاده می شود. به عنوان مثال، در یک دوره نوری 8 ساعته، یک آکواریوم ممکن است نوری را با LED های سفید و آبی به صورت زیر روشن کند:

  • 12 بعد از ظهر تا 2 بعد از ظهر: فقط LED های آبی
  • 2 بعد از ظهر تا 6 بعد از ظهر: LED های آبی + سفید با هم
  • 6 عصر تا 8 شب: فقط LED های آبی
  • 8 بعد از ظهر تا ساعت 12:00 روز بعد: همه LED ها خاموش هستند

اما وجود LED های آبی که اغلب روی یک تنظیم سوئیچ متفاوت تنظیم می شوند، و همچنین تمایل به استفاده از آن چراغ ها در عصر، سوالی را ایجاد می کند که معمولاً می شنویم:

آیا می توانم چراغ آبی را در مخزن ماهی روشن بگذارم؟

نور آبی در مخزن ماهی نباید بیش از 12 ساعت در روز روشن بماند. هیچ نوری در مخزن ماهی نباید بیش از 12 ساعت در روز روشن بماند. ماهی ها، بی مهرگان و حتی گیاهان یا مرجان های فتوسنتزی در مخزن شما سالم ترین هستند و با 12 تا 16 ساعت تاریکی در روز بهترین رشد را خواهند داشت. اگر گهگاه فراموش کردید که چراغ آبی را در مخزن ماهی خاموش کنید، اشکالی ندارد، دفعه بعد آن را خاموش کنید یا آن را روی یک تایمر یا دوشاخه هوشمند تنظیم کنید تا مجبور نباشید به خاطر بسپارید.

نور آبی در آکواریوم

آیا نور آبی برای ماهی من مضر است؟

بعید به نظر می رسد که نور آبی معمولی با استفاده از آکواریوم معمولی برای ماهی شما مضر باشد. چند نشریه علمی در مورد این موضوع و موضوعات مرتبط وجود دارد، اما یافته‌های مطالعات در بهترین حالت کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال، چند مطالعه به این نتیجه رسیدند که نور آبی به شبکیه چشم ماهی آسیب می رساند. این در ماهی قرمز و گورخرماهی (به نام گورخر دانیو در فروشگاه های حیوانات خانگی نزدیک من) مورد مطالعه قرار گرفت. آنها نتایجی را نشان دادند و منتشر کردند که نشان می داد قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث افزایش علائم استرس و آسیب به سلول های شبکیه می شود.

اما مطالعات دیگری وجود دارد که نشان می دهد نور آبی در واقع واکنش استرس را در ماهی تیلاپیا کاهش می دهد که یک ماهی غذا است، اما سیکلید نیز هست. مطالعه دیگری نشان داد که رشد بچه‌های گوپی در نور آبی قوی‌تر/سریع‌تر/بهتر از نور سبز یا قرمز است. یک مطالعه متفاوت نشان داد که گونه‌های ماهی‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند ترجیحاً به سمت مناطقی که با نور آبی یا سبز روشن می‌شد شنا می‌کردند، اما به دور از نور زرد و قرمز شنا می‌کردند.

همچنین ثابت شده است که نور آبی برای رشد مرجان ها بسیار مهم است. اکثر تاسیساتی که مرجان ها را به صورت تجاری پرورش می دهند از ترکیب طیف نوری استفاده می کنند که به شدت به سمت قسمت نور آبی طیف به نام AB+ که نشان داده شده است بهترین رشد را در مرجان ها ایجاد می کند، منحرف شده است. بالاترین تولید کنندگان روشنایی آکواریوم صخره ای، مانند چراغ های Radion XR 15 BLUE بالای مخزن من، الگوهایی را برای استفاده خودکار از این طیف ارائه می دهند و به طور خاص با دیودهای LED آبی EXTRA طراحی شده اند.

در نهایت، اگر زمانی را به غواصی یا در یک استخر عمیق گذرانده باشید، متوجه شده اید که هر چه پایین تر بروید، نور آبی تر می شود. اکنون، من می دانم که هر ماهی از یک محیط اقیانوس آبی نمی آید، آنها ممکن است وقت خود را روی سطح بگذرانند، جایی که نور سفیدتر است. همچنین بسیاری از گونه های آب شیرین در آب های زرد/قهوه ای/کدر هستند. بنابراین شاید آنها بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند، اما مطمئن نیستم که مطالعه انجام شده باشد.

یک نکته پایانی – گورخرماهی در مطالعات اغلب به عنوان یک مدل زیست شناسی رشدی استفاده می شود. گمان، گمان، فرضیه من این است که مطالعاتی که آسیب نور آبی به چشم ماهی را نشان می دهد، بیشتر برای اطلاع از تاثیر نور آبی از وسایل الکترونیکی بر چشمان ما بوده است تا اینکه نشان دهند نباید نور آبی را روشن نگه دارید.

نور آبی در آکواریوم

آیا اگر چراغ ها را روشن بگذارم گیاهان بهتر رشد می کنند؟

گیاهان و سایر موجودات فتوسنتزی زمانی بهترین رشد را دارند که دوره های روشن و تاریکی داشته باشند. در طول دوره نور، گیاهان و موجودات فتوسنتزی مانند zooxanthellae از انرژی نور برای تولید قند با دی اکسید کربن و آب استفاده می کنند. در دوره تاریکی، این موجودات فتوسنتزی مانند هر موجود دیگری هستند، جایی که آنها باید آن قندها را برای انرژی مصرف کنند. انفجار نور زیاد، خارج از تعادل، فاز تاریکی را مختل می کند و منجر به قدرت کمتر، نه بیشتر می شود.

به همین دلیل مهم است که یک دوره نوری ثابت و متعادل برای مخازن خود یا هنگام تلاش برای رشد موجودات فتوسنتزی مانند فیتوپلانکتون ایجاد کنید. دوره نوری 8 تا 12 ساعت روشن و 12 تا 16 ساعت خاموش معمولا ایده آل است.

آیا می توانم برای شبیه سازی مهتاب نور آبی را در مخزن ماهی روشن بگذارم؟

ماهی ها، مرجان ها و دیگر تخم ریزی های بی مهرگان اغلب به چرخه های قمری گره خورده اند. بنابراین تصور بازآفرینی نور ماه در مخزن ماهی شما، به جای تاریکی مطلق، ممکن است رفتارهای چرخه ای طبیعی بیشتری را تشویق کند. اما نورهای آبی را نباید بیش از چند ساعت در مخزن ماهی روشن گذاشت تا نور ماه را شبیه سازی کند.

همچنین می‌توانید با نصب نور آبی کم، نور سفید یا نور ترکیبی در بالای مخزن ماهی، نور ماه خود را خودتان انجام دهید. اگر LED های شما قابل کم نور هستند، می توانید آنها را به گونه ای تنظیم کنید که با یک چرخه 28 روزه روشن و کم نور شوند تا فازهای ماه را بازسازی کنند.

نور آبی در آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟