نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بسیاری از دندانپزشکان در مطب خود آکواریوم دارند؟ این فقط یک تصادف نیست! باور کنید یا نه، آکواریوم درمانی یک مفهوم مشروع است. استفاده از مخازن ماهی، آکواریوم یا حتی تصاویر دیجیتالی از ماهی در محیط های آبی می تواند فواید بالقوه ای برای سلامتی افراد به طرق مختلف داشته باشد.

داشتن یک آکواریوم در مطب دندانپزشکی به بیماران چیزی برای تماشا و تفکر در حالی که در لابی منتظر هستند می دهد. این می تواند به کاهش قابل توجهی در سطح استرس و اضطراب آنها منجر شود. حتی یک مطالعه نشان داد که بیماران دندانپزشکی پس از مشاهده ماهی در آکواریوم مطب قبل از ملاقات، به داروهای مسکن کمتری نیاز دارند.

مطالعه دیگری که هیپنوتیزم بیماران را در مقابل آکواریوم درمانی آزمایش کرد، به این نتیجه رسید که افرادی که ماهی را تماشا می‌کنند، مزایای مشابه یا بیشتری نسبت به کسانی که هیپنوتیزم می‌کنند، دریافت می‌کنند. علاوه بر این، دندانپزشکان تنها ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیستند که از این تکنیک استفاده می کنند.

نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

مطالعات مربوط به دهه 80 نشان داده است که آکواریوم ها، چه شخصی و چه اداری، راه های خوبی برای مبارزه با استرس روزانه، بی خوابی و فشار خون بالا هستند. در حالی که نتایج آماری قابل توجهی هنوز به دست نیامده است، بسیاری از کارآزمایی ها داشتن آکواریوم را با کاهش سطح فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، آرام کردن بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمک به ایجاد اشتها و کاهش وابستگی به مکمل در بیماران آلزایمر مرتبط می دانند.

فوبیای دندان یک ترس رایج از دریافت درمان های بهداشت دهان و دندان است. تقریباً 75٪ از بزرگسالان ایالات متحده هنگام مراجعه به دندانپزشک اضطراب یا ترس را تجربه می کنند. سطح ناراحتی تجربه شده متفاوت است اما نتایج اغلب یکسان است.

بیماران به دلیل فوبیای دندانپزشکی تمایلی به حفظ بهداشت دهان و دندان کافی ندارند. برای مبارزه با این، بسیاری از دندانپزشکان گام های بلندی برای ارائه پشتیبانی برمی دارند. آموزش، شفقت و استفاده از دندانپزشکی آرام بخش می تواند کمک کننده باشد. با این حال، جو، محیط، و زیبایی در مطب دندانپزشکی نیز برای ارتقای یک محیط آرامش بخش مهم هستند. نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

آکواریوم و اضطراب دندان

مدتهاست ثابت شده است که تماشای ماهی و دیگر جانداران دریایی در آکواریوم احساس آرامش و راحتی را بر می انگیزد. مطب های درمانی اغلب یک آکواریوم در اتاق انتظار دارند تا به بیماران کمک کنند قبل از درمان استراحت کنند. هنگامی که زیبایی شناسی مناسب به دست می آید، این تاسیسات به ابزاری تبدیل می شوند که بیماران را تشویق می کند تا با علاقه بیشتری به درمان ها بپردازند.

همین اصول را می توان در مطب دندانپزشکی نیز اعمال کرد. هنگامی که بیماران مضطرب هستند، رنگ و شکل آب‌نماها باعث می‌شود که حواس‌شان پرت شود. تماشای ماهی‌های استوایی که به زیبایی به داخل و خارج از این ویژگی‌ها شنا می‌کنند، زیبایی‌شناسی را کامل می‌کند. در حالی که یک آکواریوم به تنهایی باعث آرامش کامل بیماران نمی شود، می تواند بخشی از روند درمان شود و ارتباط مثبتی با مراجعه به دندانپزشک ایجاد کند.

نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

طراحی آکواریوم مناسب برای مطب های دندانپزشکی

نشان داده شده است که رنگ های آرام فضایی آرام را ایجاد می کنند. روانشناسی رنگ شامل انتخاب طرحی است که واکنش های عاطفی خاصی را ایجاد می کند. قرمز رنگ هیجان است اما می تواند نشان دهنده خطر نیز باشد، بنابراین به احتمال زیاد به بیماران مبتلا به اضطراب کمک نمی کند. با این حال، سایه های آبی و سبز که از اقیانوس الهام گرفته شده اند، می توانند به کاهش ترس و وحشت قبل از درمان کمک کنند.

بسیاری از چیزهایی که در مطب دندانپزشکی یافت می شوند برای آسودگی خاطر بیماران طراحی شده اند. نمونه بارز این مخزن ماهی است که یک موضوع مشترک در میان بسیاری از شیوه ها است.

آب جاری در مخازن ماهی به طور کلی آرامش بخش است که به آرامش بیماران حتی قبل از نشستن روی صندلی کمک می کند. موسیقی آرامش بخش و دکور ملایم دفتر نیز می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد.

نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی نقش آکواریوم در مطب دندانپزشکی

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟