نحوه انتخاب ماهی آکواریومی

نحوه انتخاب ماهی آکواریومی

بازدید از هر آکواریوم بزرگ یا فروشگاه حیوانات خانگی تنوع شگفت انگیزی از ماهی ها را نشان می دهد – چند صد گونه یا بیشتر. از میان این امکانات زیاد، تنها برخی برای آکواریوم داران جدید مناسب هستند. هرگز ماهی نخرید بدون اینکه اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید تا مشخص کنید که آنها در آکواریوم خاص شما چقدر خوب عمل می کنند.

اغلب، علاقه‌مندان می‌بینند که یک فروشگاه حیوانات خانگی را با ماهی‌ای ترک می‌کنند که نمی‌توانستند از کنار آن بگذرند، بدون اینکه بدانند چه چیزی می‌خورد، چقدر بزرگ می‌شود، یا اینکه آیا نیازهای مراقبت غیرمعمولی دارد یا خیر. در حالی که به دست آوردن یک ماهی جدید همیشه سرگرم کننده است، انجام این کار به صورت تصادفی می تواند فاجعه آمیز و پرهزینه باشد.

هنگام انتخاب ماهی، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. به عنوان مثال، ماهی هایی که فقط در شرایط زیستگاهی بسیار خاص یافت می شوند، در آکواریومی که تفاوت زیادی با محیط طبیعی آنها دارد، به خوبی عمل نمی کنند. گونه هایی که با شرایط مختلف در طبیعت سازگار شده اند، سخت ترین ماهی ها در یک آکواریوم هستند.

ماهی های شما نیز باید با یکدیگر سازگار باشند. تقریباً هر آکواریومی جدید با نگهداری از یک آکواریوم محلی حاوی انواع ماهی‌ها که از نظر اندازه، شکل و رنگ متفاوت هستند شروع به کار می‌کنند. اغلب ماهی های موجود در چنین مخزنی از نقاط مختلف جهان منشاء می گیرند و با شرایط مختلف آبی سازگار شده اند. الگوهای رفتاری و ترجیحات غذایی آنها نیز ممکن است متفاوت باشد. این بدان معنی است که حتی اگر همه ماهی ها مقاوم باشند، اگر سازگار نباشند، مشکلاتی وجود دارد. سازگاری برای موفقیت در یک محیط جامعه ضروری است.

به طور کلی فرض می شود که سازگاری به این معنی است که ماهی ها با هم کنار می آیند. به عبارت دیگر، ماهی ها صلح آمیز هستند و یکدیگر را آزار نمی دهند. ماهی‌هایی که به‌طور مستمر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، آنقدر تحت فشار فیزیکی هستند که هر چقدر هم که کیفیت آب خوب باشد، احتمال بیماری آنها بسیار بیشتر است. به همان اندازه که این سازگاری اساسی مهم است، ماهی شما باید از راه های دیگری نیز سازگار باشد.

اگر ماهی ها شرایط آبی بسیار متفاوتی را ترجیح می دهند – برخی در آب سخت و قلیایی بهترین عملکرد را دارند و برخی دیگر در آب نرم و اسیدی بهتر عمل می کنند – نمی توانید بهترین محیط را برای همه آنها فراهم کنید. ماهی‌هایی که کمترین سازگاری را با آب آکواریوم شما دارند ممکن است به اندازه بزرگ نشوند یا بهترین رنگ خود را نشان دهند.

الگوهای رفتاری نیز مهم هستند. ماهی های سریع شنا باعث مزاحمت و ناراحتی ماهیانی می شود که به آرامی شنا می کنند. ماهی‌هایی که شناگران پرخاشگری هستند، اغلب در زمان تغذیه بیش از سهم خود از غذا مصرف می‌کنند. گونه‌های ترسوتر از خود عقب‌نشینی می‌کنند و بنابراین غذای کمی پیدا می‌کنند. افزودن غذای بیشتر برای جبران، فقط مشکل غذای نخورده را در مخزن افزایش می‌دهد و حفظ کیفیت خوب آب را دشوارتر می‌کند.

تفاوت های رفتاری می تواند بسیار مخرب باشد. حتی زمانی که ماهی ها تمایلات صلح آمیز دارند، باز هم ممکن است درگیری بین آنها در مخزن ایجاد شود. ماهی‌هایی که قلمرو هستند از ورود سایر گونه‌ها به منطقه خود جلوگیری می‌کنند و مقدار فضا را برای بقیه محدود می‌کنند. اگر مخفیگاه های کافی وجود نداشته باشد، ماهی های غالب تر کنترل تعداد معدودی را که در مخزن وجود دارند حفظ خواهند کرد.

نحوه انتخاب ماهی آکواریومی

انتخاب ماهی آکواریومی: نکات مفید

ماهی هایی که نیازهای غذایی متفاوتی دارند می توانند تامین رژیم غذایی مناسب برای هر گونه را دشوار کنند. آنهایی که به پروتئین زیادی نیاز دارند، نسبت به آنهایی که به مواد گیاهی بیشتری نیاز دارند، به غذاهای متفاوتی نیاز دارند. رشد و سلامتی مستقیماً با یک رژیم غذایی متعادل مرتبط است و تعادل مناسب می تواند از یک گونه ماهی به گونه دیگر متفاوت باشد. نگهداری ماهی با اندازه های بسیار متفاوت در یک مخزن، صرف نظر از اینکه چقدر صلح آمیز باشد، دعوت به فاجعه است. ماهی ها هر چه در دهانشان جا شود می خورند.

بسیاری از تازه‌کاران از کشف این موضوع شوکه شده‌اند که فرشته‌ماهی‌ها و تتراهایی که در دوران کوچکی به خوبی همزیستی داشتند، دیگر با هم ایمن نیستند – فرشته‌های بزرگ‌تر از مصرف تتراهای کوچک‌تر ابایی ندارند. خواندن تا آنجا که می توانید در مورد ماهی های آکواریومی و مشاوره گرفتن از فروشنده به شما کمک می کند بهترین ترکیب ماهی را برای اندازه مخزن خود انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که توصیفات رفتار ماهی تعمیم دارد و برخی از ماهیان منفرد از قوانین استثنا هستند.

هنگام خرید ماهی، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که مخازن فروشنده بسیار زیاد است. مخازن فروشگاه بسیار بیشتر از آکواریوم های خانگی نگهداری می شوند و ماهی ها فقط برای مدت نسبتاً کوتاهی در آن مخازن خواهند بود، شاید در بسیاری از موارد یک هفته یا کمتر.

همچنین به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق ماهی های فروخته شده در فروشگاه ها بسیار جوان هستند. شما باید مخزن را بر اساس اندازه طبیعی بالغ که ماهی باید در زمان بلوغ به آن برسد، ذخیره کنید.

این بدان معنی است که در چند ماه اول، مخزن تا حدودی خالی به نظر می رسد. آن فضا را با ماهی های بیشتر پر نکنید! ماهی کوچکی که در مخزن وجود دارد تنها در صورت وجود جا می تواند به اندازه بالغ سالم رشد کند. ماهی های سالم فعال هستند. از ماهی هایی که رنگ ضعیفی دارند، باله هایی که نزدیک بدن هستند یا رفتارهای عجیب و غریب شنا دارند، خودداری کنید.

هنگامی که به مخزن نزدیک می شوید، ماهی باید به جلو جمع شود تا غذا بخورد. اگر برخی از ماهی های مخزن به وضوح بیمار هستند، هیچ ماهی را از آن تانک خریداری نکنید. هنگام انتخاب ماهی، به خاطر داشته باشید که نمی خواهید ماهی هایی را انتخاب کنید که همه در یک قسمت از مخزن زندگی می کنند. یعنی شما جامعه ای می خواهید که در آن برخی ماهی ها نزدیک بالای مخزن شنا کنند، برخی دیگر در وسط و برخی در پایین. برخی از گونه ها بیشتر اوقات در یک سطح باقی می مانند، در حالی که برخی دیگر در سراسر مخزن هستند.

نحوه انتخاب ماهی آکواریومی

انتخاب ماهی آکواریومی: داخل تانک

هنگام خرید ماهی خود باید سعی کنید زمانی را برای یک سفر ویژه به فروشگاه آکواریوم اختصاص دهید. اگر قصد دارید به غیر از خرید ماهی به کارهای دیگری نیز بپردازید، فروشگاه آکواریوم را برای آخرین کار ذخیره کنید. کیسه های ماهی را باید مستقیماً به خانه برد. حجم کم آب هر کیسه در معرض تغییرات سریع دمایی بوده و به راحتی آلوده می شود و ماهی تحت تنش قابل توجهی قرار خواهد گرفت.

سال ها توصیه رایج بوده است که کیسه ها را حداقل به مدت 15 دقیقه در آکواریوم شناور کنید تا دمای کیسه ها با آب مخزن برابر شود. با این حال، از آنجایی که این تنها باعث افزایش استرس بر روی ماهی‌ها می‌شود، ماهی‌هایی که در حال حاضر تحت فشار شدید توری، کیسه‌بندی و حمل و نقل هستند، معمولاً بهتر است ماهی را به محض رسیدن به خانه اضافه کنید. تنها استثنا این است که آب آکواریوم سردتر از کیسه ها باشد، در این صورت شناور کردن کیسه ها ضروری خواهد بود.

برخی از علاقه‌مندان با تجربه، آب کیسه‌ای را به مخزن خود اضافه نمی‌کنند تا از احتمال ورود ناخواسته هر گونه ارگانیسم بیماری‌زا به آکواریوم جلوگیری کنند. در عوض توری بزرگ را روی سطلی قرار می دهند و محتویات کیسه را داخل آن می ریزند و سپس ماهی توری را داخل آکواریوم رها می کنند. این روش را برای هر کیسه تکرار کنید و آب داخل سطل را دور بریزید.

به ماهی ها فرصت دهید تا با خانه جدید خود سازگار شوند. چراغ مخزن باید حداقل چند ساعت خاموش بماند. برخی از گونه ها بیشتر از بقیه مستعد پنهان شدن هستند، اما با عادت کردن به محیط اطراف، زمان بیشتری را در فضای باز می گذرانند.

در حالت ایده آل، قبل از افزودن ماهی جدید به مخزن موجود، ماهی جدید باید حداقل دو هفته را در یک تانک قرنطینه بگذراند. این به شما زمان می‌دهد تا ببینید آیا آنها در نتیجه استرس‌های وارده به خانه به بیماری مبتلا می‌شوند یا خیر. اگر فیلتر اسفنجی در مخزن نمایشگر دارید، می توانید آن را به مخزن قرنطینه منتقل کنید و فیلتر بیولوژیکی فوری داشته باشید. بخاری و هود با نور تنها نیازهای دیگر هستند.

لازم نیست مخزن قرنطینه دارای سنگریزه و یا آکواسکیپ باشد، اما باید مکان هایی برای اختفا در نظر گرفته شود. گلدان های کوچک و تمیز که از وسط شکسته شده و در کناره های خود قرار گرفته اند برای این منظور عالی هستند. شما همچنین باید درست قبل از اینکه در نهایت ماهی جدید را به یک مخزن اجتماعی اضافه کنید، به ساکنان مستقر غذا بدهید. شکم پر باعث می شود آنها کمتر تهاجمی شوند.

نحوه انتخاب ماهی آکواریومی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟