معماری زیر آب

معماری زیر آب

اگر به دنبال یک تعطیلات منحصر به‌ فرد در کنار خانواده و دوستانتان هستید، اگر جایی برای جشن گرفتن یک موقعیت خاص می‌خواهید (مانند یک شام هیجان‌انگیز، جشن ازدواج یا ماه عسل)، گردشگری زیر آب در ز و رستوران‌های شناور را از دست ندهید.

گردشگری زیر آب، تجربه‌های جذابی را به همه پیشنهاد می‌دهد بدون اینکه نیازی به مهارت یا گواهی‌نامه‌ی خاصی در شنا و غواصی داشته ‌باشید. حتی به لباس غواصی هم نیازی نیست.

تجربه صرف ناهار و شامی لوکس در زیر آب با نگاه به موجودات عمق دریا، یا قدم زدن در نمایشگاه و موزه ای جذاب زیر آب و یا پژوهش و گشت گذار در آب های اعماق دریا، همه و همه از جمله کارهایی است که هر انسانی آرزوی انجام آن را دارد. این سازه های زیر دریایی در عمق 20 تا 50 فوت پایین تر از سطح آب ساخته شده و برخی از آن ها در میان گیاهان کف دریا و در کنار موجودات عجیب و غریب آن قرار دارند.

این سازه ها زیر آب و در اعماق دریاها و دریاچه ها قرار دارند و معماری آن ها، به “معماری زیر آب” مشهور است. معماری زیر آب کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است که نیازمند تجربه و تبحر بسیاری در زمینه های مختلف است.

همچنین گردشگری زیر آب می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی سرمایه‌ی شما باشد. از آنجا که به تجربه‌ی غواصی احتیاجی نیست، هرکسی می‌تواند برای دیدن بیاید. سن و وضعیت فیزیکی اهمیتی ندارد و احتمال خطر بیماری‌های ناشی از تغییر فشار هوا وجود ندارد.

ساختار معماری مسکونی زیر آب، بدون در نظر گرفتن عمق، فشار هوای داخلی را معادل فشار هوای سطح زمین نگه می‌دارد (1 اتمسفر) بنابراین محدودیتی در مدت زمان اقامت وجود ندارد. تنها تعداد کمی از ساختمان‌ها و اقامتگاه‌های زیر آب چنین امکاناتی را با این کیفیت فراهم می‌کنند.

غذاخوری‌ها

از مشهورترین رستوران‌های زیر آب دو رستوران بزرگ را می‌توان نام برد، یکی رستوران ستاره‌ی دریای سرخ و دیگری رستوران Ithaa در مالدیو. رستوران ستاره‌ی دریای سرخ، که در سال 1998 افتتاح شده 130 صندلی دارد و در عمق 18 پایی از طریق یک پل 200 پایی قابل دسترسی است.

شکل صلیبی رستوران و آلاچیق‌های پنج ضلعی سطح منظره‌ی قابل مشاهده را افزایش می‌دهد. رنگ‌ها و شکل‌های الهام‌گرفته از عروس‌ها و اسفنج‌های دریایی و دیگر گیاهان و موجودات زیر آب، دکور داخلی آن را تشکیل می‌دهد و کف شنی آن حس شناور بودن در آب را القاء می‌کند. فضای قرمز- نارنجی داخل و تغییرات نور و تاثیر آن بر چهره‌ی افراد و ظروف غذا، یک تجربه‌ی عالی را برای مشتریان تضمین می‌کند.

معماری زیر آب

رستوران Ithaa سال 2005 افتتاح شده و در عمق 16 پایی زیر سطح آب قرار دارد. ساختار تمام‌ شیشه‌ای آن، که شبیه آکواریوم است یک منظره‌ی پانورامای 270 درجه‌ای را در بالای سر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

معماری زیر آب

هتل‌ها

به نظر می‌رسد هنوز هم مشهورترین هتل زیر آب همان کوچک‌ترین هتل است. هتل otter  که در دریاچه‌ی مالارن سوئد واقع است، تنها یک اتاق دارد و در عمق 10 پایی سطح آب است. این هتل که از دور شبیه یک کلبه‌ی قرمز شناور در آب به نظر می‌رسد، در طبقه‌ی زیرین یک اتاق با پنجره‌هایی در همه طرف دارد و اسباب آن شامل دو تخت و یک میز است. این هتل در سال 2000 افتتاح شده و از طریق قایق قابل دسترسی است.

علی‌رغم طراحی ساده و بی‌زرق و برق، عموم مهمانان، اقامت در این هتل را یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد مطلوب و به‌ یاد ماندنی توصیف کرده‌اند.

معماری زیر آب

طراحی

طراحی بیشتر ساختمان‌های زیر آب از شیوه‌ی کلاسیک تجاری و نظامی بناهای زیر آب مبتنی بر تکنولوژی زیردریایی پیروی می‌کنند. از طرفی در آن‌ها اکثرا از مصالح ساختمانی سنتی مانند ماتریس فولاد شکل، شیشه، اکریلیک و بتن با کم‌ترین نیاز به نوآوری در مواد اولیه استفاده شده‌است.
معماری مسکونی یا توریستی زیر آب یک شاخه‌ی چالش‌برانگیز و مهیج است که هنوز کاملا رشد نیافته‌است، گرچه دانش و تکنولوژی لازم وجود دارد و یا در فرآیند دستیابی است.
ابعاد الهام‌بخش امکانات زیر آب، فرصتی است برای پیشرفت استفاده از محصولات فناوری نانو، منسوجات جدید و فناوری‌های نوآورانه. به قول برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، ریچارد فاینمن: “هنوز جای کار زیادی وجود دارد”.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟