مزایای روف گاردن برای ساختمان

مزایای روف گاردن برای ساختمان

روف گاردن باغی است که در پشت بام ساختمان قرار دارد. علاوه بر مزیت تزئینی، کاشت سقف ممکن است مواد غذایی، کنترل دما، مزایای هیدرولوژیکی، بهبود معماری، زیستگاه ها یا راهروهای حیات وحش، فرصت های تفریحی را فراهم کند و در مقیاس بزرگ حتی ممکن است مزایای زیست محیطی داشته باشد. از عمل کشت غذا در پشت بام ساختمان ها گاهی به عنوان کشاورزی پشت بام یاد می شود. کشاورزی روی پشت بام معمولاً با استفاده از سیستم‌های بام سبز، هیدروپونیک، ایروپونیک یا هوا-دیناپونیک یا باغ‌های کانتینری انجام می‌شود.

روف گاردن به معنای خلق فضای سبز روی پشت بام خانه شماست، تا از طریق آن طبیعت را در زندگی روزمره خود دخیل کرده و از آن لذت ببرید. پس به فضای سبزی که در بام های خانه ها ساخته میشود روف گاردن میگویند که شامل گیاهان، آلاچیق ها، مبلمان، سایه بان، آبنما و… میشود.

اما باید بدانید که ساخت روف گاردن در همه ساختمان ها ممکن نیست زیرا به سطح مقاومت ساختمان شما بستگی دارد. برای ایجاد یک فضای سبز زیبا بر روی پشت بام و یا تراس خانه خود، باید از کارشناسان حرفه ای در این زمینه گرفته تا با انتخاب مواد و مصالح مناسب یک محوطه خاص و زیبا را برای شما اجرا کند.

مزایای روف گاردن برای ساختمان

باغ های پشت بام چگونه کار می کنند؟

بام سبز یا باغ روی پشت بام یک لایه رویشی است که روی پشت بام رشد می کند. بام های سبز سایه ایجاد می کنند، گرما را از هوا حذف می کنند و دمای سطح سقف و هوای اطراف را کاهش می دهند.

باغ های پشت بام، زیستگاه های امنی را برای حیوانات، پرندگان، پروانه ها و زنبورها و سایر موجودات فراهم می کند. در جایی که پوشش سبز یا تراکم زندگی گیاهی افزایش می یابد، می توان انتظار افزایش حضور این حیوانات و سایر حیوانات کوچک، پرندگان و حشرات را داشت که برای تعادل اکولوژیکی ضروری است.

بام سبز لایه ای از پوشش گیاهی است که بر روی یک سیستم ضد آب کاشته شده است که در بالای سقف صاف یا با شیب کمی نصب شده است. بام های سبز با نام های گیاهی یا بام های زیست محیطی نیز شناخته می شوند. آنها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند – گسترده، متمرکز و نیمه متمرکز.

با کاهش دما و کاهش مصرف انرژی، بام های سبز می توانند به کاهش غلظت آلاینده های متعددی که بر کیفیت هوا، آب و هوا و سلامت تأثیر می گذارند کمک کنند. پشت بام ها می توانند طیف وسیعی از گیاهان را پرورش دهند و از سیستم های مختلفی برای این کار استفاده می کنند.

مزایای روف گاردن

مزایای باغ های پشت بام چیست؟

  • مزایای اقتصادی.
  • مدیریت آب طوفان را بهبود می بخشد.
  • اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش می دهد و کیفیت هوا را بهبود می بخشد.
  • ساختمان را عایق بندی می کند.
  • کارایی تجهیزات مکانیکی را بهبود می بخشد.
  • انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.
  • عمر سقف را افزایش می دهد.
  • امکانات شهری را فراهم می کند.

انواع روف گاردن

همان طور که گفنه شد، روف گاردن 3 نوع دارد که شامل روف گاردن گسترده، روف گاردن نیمه متمرکز، روف گاردن متمرکز میشود. در ادامه به توضیح هر یک از این ها میپردازیم:

-روف گاردن گسترده:

باغ‌های گسترده به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارند (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) و نگهداری و مراقبت از آنان اصلاً دشوار نیست. همچنین نیازی به رعایت استانداردهای ایمنی اضافی ندارند. این باغ‌ها برای انبارها، گاراژها، پشت‌بام‌ها یا سایر مکان‌های اضافی اطراف خانه مناسب هستند. درعین‌حال، این نوع روف گاردن از زیبایی کمتری برخوردار است زیرا نوع پوشش گیاهی که روی این روف گاردن رشد می‌کند بسیار محدود است.

-روف گاردن نیمه متمرکز:

این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر قرار گیرد.

-روف گاردن متمرکز:

در این نوع روف‌گاردن از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. این نوع بام‌باغ که از موارد قبلی گران‌تر است و تنها ساختمان‌های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می‌آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها کاشته می‌شوند. این نوع باغ بر روی پشت‌بام ساختمان‌های بزرگ گسترده و مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت‌هایی برای استراحت در آن طراحی می‌شوند.

روف گاردن برای ساختمان

گیاهان مناسب روف گاردن

از آنجایی که شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در هر منطقه متفاوت است، گیاهان مناسب روف گاردن هم بایذ بر این اساس انتخاب شوند. به عنوان مثال گیاهانی که مناسب هوای مرطوب و معتدل شمال کشور هستند با آب و هوای گرم و خشک مرکزی اصلاً جور در نمی آیند و بهتر است قبل از اینکه آنها را در روف گاردن استفاده کنید تحقیق خوبی در رابطه با این گیاهان کرده باشید.

برخی از گیاهان خوب روی پشت بام، گیاهانی با سیستم ریشه محدود هستند که به خاک زیادی نیاز ندارند، مانند گیاهان و سبزیجات، گیاهان چند ساله کوچکتر تا متوسط. درختان و درختچه‌ها به خاک بیشتر و گلدان‌های بزرگ‌تر نیاز دارند، اما برای تأثیرگذاری به تعداد کمتری از آنها نیاز دارید.

روف گاردن

آب بام سبز کجا می رود؟

باران اضافی از طریق محیط رشد عبور می کند، از لایه فیلتر به لایه زهکشی خارج می شود و در امتداد غشای سقف به زهکش های سقف جریان می یابد. آب ذخیره شده یا توسط گیاهان جذب می شود یا از طریق تبخیر به جو باز می گردد. پس نیازی برای نگرانی هایی از این قبیل نیست.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟