محوطه سازی ویلا و باغ بصورت اصولی

محوطه سازی ویلا و باغ بصورت اصولی

محوطه سازی به گونه های مختلف گیاهان اجازه می دهد تا در زیستگاه طبیعی خود بدون آفات شکوفا شوند. آنها با مقدار کافی آب، کیفیت خوب خاک و نور خورشید برای رشد و پرورش ارائه می شوند. همچنین به محافظت از گونه های گیاهی در معرض خطر که دارای خواص دارویی هستند کمک می کند.

1- اهمیت مسیر ورودی در محوطه سازی ویلا

یکی از مهم‌ترین عوامل در محوطه سازی  یک حیاط یا باغ مسیری است که شما را از دروازه به سمت ساختمان اصلی باغ یا حیاط هدایت می‌کند. اینکه شما ایده‌هایی داشته باشید که مسیر ورودی و هدایتتان به سمت مرکز باغیا حیاط را از فضاهای دیگر در محیط جدا کند، اهمیت ویژه‌ای در محوطه سازی‌تان خواهد داشت.

معمولاً این راه ورودی به وسیله سنگفرش‌های به هم پیوسته یا منقطع با طراحی‌های گوناگون، پل‌ها یا دالان‌های تزئینی و یا به وسیله گیاهانی که به صورت پیوسته در حاشیه مسیر چیده می‌شوند در محوطه سازی‌ها دیده می‌شوند.

محوطه سازی ویلا و باغ بصورت اصولی

2- اهمیت فضای سبز و گل کاری در محوطه سازی ویلا

محوطه سازی در عصر حاضر تقریباً با گل و گیاه کاری‌های منظم و خاص‌اش معروف است. شما امروزه به ندرت می‌توانید یک محوطه سازی را بدون گل کاری‌های خاص خودش ببینید. نکته‌ای که در گل و گیاه کاری در محوطه سازی اهمیت دارد توجه به ابعاد کلی باغ یا حیاط و همچنین سبکی است که بنا به میل شما برای محوطه سازی در نظر گرفته می‌شود.

گیاهان معمولاً با توجه به فرم و اندازه فضایی که در اختیار دارید با اشکال مختلفی فضای شما را آراسته می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها در بخش گل کاری محوطه سازی این است که با استفاده از گیاهان سبز فضاهای مختلفی در محیط به وجود می‌آورند و به بیانی دیگر فضاهای مختلف باغ یا حیاط را به کمک گیاهان از هم جدا می‌کنند.

استفاده از گیاهان همیشه سبز با پایه‌های کوتاه یا درختچه‌های مینیاتوری و یا گلدان‌های گل یک دست که با تعادل در کنار هم چیده شده‌اند، ایده جذابی در این فضا سازی‌ها خواهد شد.

3- استفاده از استخر یا حوضچه آب در محوطه سازی

از جذاب‌ترین پیشنهادها در محوطه سازی، استفاده از استخرها یا حوضچه‌های آب در محیط است. البته این انتخاب را میزان فضایی که در اختیار دارید مشخص خواهد کرد. یعنی بسته به فضایی که در حیاط منزل یا ویلایتان در اختیار دارید می‌توانید از حوضچه‌های آبی با اندازه‌های متفاوت استفاده نمایید.

اما پیشنهاد می‌شود هرقدر هم که فضایتان مختصر باشد، باز هم در پروسه محوطه سازی از حوضچه‌های آب کوچک و متناسب با فضا در محیط‌تان استفاده نمایید. اینکار انرژی خوب و حس طراوت و تازگی را در فضایتان بوجود خواهد آورد.

4- استفاده از آلاچیق در محوطه سازی ویلا

یکی از دیگر پیشنهادهایی که محوطه سازی شما را کامل‌تر خواهد کرد و فضای دلچسب‌تری را برایتان به وجود خواهد آورد، استفاده از آلاچیق‌ها در محوطه سازی است. این پیشنهاد یکی از پر کاربردترین طراحی‌ها در محوطه سازی محسوب می‌شود.

انتخاب آلاچیق یا فضای نشیمن نیز با توجه به اندازه کلی محیط صورت می‌گیرد. آلاچیق‌ها معمولاً متناسب با طراحی و سبک و سیاق حاکم بر محوطه سازی حیاط یا باغ شما می‌تواند جنس، اندازه و طرح‌های مختلفی داشته باشد. از آلاچیق‌های چوبی کلاسیک گرفته تا آلاچیق‌های مدرن از جنس سنگ یا طراحی‌های بسیار جدید می‌توانند انتخاب‌هایی بسیار شیک برای محوطه سازی شما باشند.

محوطه سازی ویلا و باغ بصورت اصولی

5- استفاده از نورپردازی در محوطه سازی ویلا

محوطه سازی امروزه دیگر تنها به استفاده از سازه‌ها و فضاسازی‌های مختلف خلاصه نمی‌شود، بلکه شما علاوه بر تمامی این موارد، گزینه‌هایی در محوطه سازی دارید که به شکیل‌تر شدن محیط‌تان کمک شایانی می‌کنند و جلوه آن را دو چندان خواهند کرد. نورپردازی از جمله عواملی است که امروزه در محوطه سازی اهمیت فراوان و چشمگیری پیدا کرده است و زیبایی محیط بیرونی منزل را چندین برابر افزایش می‌دهد.

نورپردازی در باغ‌ها یا حیاط منازل به صورت‌های مختلفی طبق اصول معماری مدرن صورت می‌گیرد. به عنوان مثال شما هم می‌توانید از لامپ‌های ایستاده و ثابت در مسیر ورودی باغ یا حیاط‌تان یا در باغچه‌تان استفاده کنید، یا از ریسه‌های چشمک زن متحرک در مسیرهای دلخواه حیاط و باغتان استفاده نمایید.

محوطه سازی ویلا و باغ بصورت اصولی

6- استفاده از شومینه‌های فضای باز در محوطه سازی ویلا

اگر تجربه شب نشینی‌های طولانی در شب‌های پاییزی و زمستانی را داشته باشید، حتماً می‌دانید علاوه بر یک حیاط زیبا با محوطه سازی اصولی و دلنشین، آنچه به آن احتیاج خواهید داشت سیستم‌های گرمایشی در فصول سرد و سیستم‌های سرمایشی در فصول گرم سال است.

برای اینکه بتوانید لذت یک شب نشینی و گپ و گفت دوستانه در دل شب‌های سرد را با عزیزانتان داشته باشید، بهترین گزینه و همراه برایتان یک سیستم گرمایشی است که هم نیازتان را برآورده کند و هم جای کمی از فضایتان را اشغال نماید. گودال‌ها یا چاله‌های آتش امروزه یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در محوطه سازی فضاهای باز به شمار می‌آیند. جالب است بدانید که این گودال‌های آتش با گاز کار می‌کنند و انواع آن‌ها با طراحی‌های کلاسیک و مدرن را می‌توانید بسته به بودجه و سلیقه‌تان انتخاب نمایید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟