ماهی گارای پاندا

ماهی گارای پاندا

ماهی گارای پاندا یا گارای فلاواترا در زیستگاه‌های طبیعی خود در اندونزی در آب‌های با جریان بالا و پر اکسیژن زندگی می‌کند. این ماهی که از رسته‌ی ماهی‌های لوچ به حساب می‌آید، خطوط راه راهی را بر روی بدن خود دارد و در رنگ‌های سفید، سیاه و زرد یافت می‌شود. این ماهی به دلیل شکل دهان و نوع سیستم گوارش خود در زیرمجموعه‌ی ماهی‌های مکنده، سکونجر یا لجن‌خوار قرار می‌گیرد. البته باید تاکید کنیم که لجن تنها غذای لازم برای این ماهی زیبا نیست. گارای فلاواترا تا 7 و نهایتا 9 سانتیمتر قد می‌کشد و در شرایط مناسب نگهداری، تا 5 سال عمر می‌کند.
ماهی گارای پاندا

نام علمی‌ این ماهی از دو بخش گارا و فلاواترا تشکیل شده است. ماهی‌هایی که در نامشان واژه‌ی گارا آمده باشد، ماهی‌هایی هستند که در کف رودخانه‌ها و دریاها زندگی کرده و شن‌ها را بالا و پایین می‌کنند. این ماهی‌ها لزوما از یک جنس نیستند ولی در دسته‌ی ماهی‌های سایپرینی قرار می‌گیرند. این قشر از ماهی‌ها را نخستین بار فرانسیس بوچانان همیلتون متمایز کرد. واژه فلاواترا نیز از دو واژه‌ی لاتین یعنی فلاووس به معنای زرد و آتر به معنای سیاه گرفته شده است.

آکواریوم

آکواریوم این ماهی باید ظرفیت 30 گالن یا بیشتر را داشته باشد. در واقع یک آکواریوم 90 در 30 سانتیمتری می‌تواند جوابگو باشد. به این نکته توجه کنید که به ازای هر پاندای گارای اضافه، به 5 گالن آب بیشتر نیاز داریم.

نگهداری از این ماهی چندان کار دشواری نیست، به شرط آنکه محیط مناسبی را برای زندگی پاندای کوچک‌تان فراهم کنید. این ماهی‌های زیبا نیاز به آکواریومی‌ دارند که از سیستم فیلتراسیون و هوادهی بسیار خوبی بهره برده باشد.

بهتر است درون آکواریوم پاندا‌ها از چند تخته سنگ، شن، جاهایی برای پنهان شدن و سنگ‌های کوچک استفاده شود. همچنین می‌شود در آکواریوم این ماهی‌ها از چند تخته‌چوب و یا گیاهان مقاوم آکواریومی‌ای مثل میکروسروم، بالبیتیس، آنوبیاس و امثال آن‌ها استفاده کرد. مهمترین نکته در نگهداری از این ماهی‌ها تمیز بودن آب آکواریوم و همچنین هوادهی بالا به آن است.

ماهی گارای پاندا

شرایط آب

گفته می‌شود که دمای آب آکواریوم این ماهی‌ها باید به سمت خنکی پیش برود اما در محیط طبیعی دمای آب زیستگاه آن‌ها بین 22 تا 27 درجه سانتیگراد در فصل گرم ثبت شده است.

بهتر است مقدار کوچکی تغییر در فصل‌های متفاوت در دمای آب آکواریوم اعمال شود. همچنین pH آب زیستگاه اصلی گارای پاندا بین 6.9 تا 7.1 ثبت شده است اما توصیه می‌شود که pH آب آن‌ها در آکواریوم بین 6.5 تا 7.5 باشد.

یکی دیگر از فاکتور‌های آب آکواریوم -سختی آب- است. این فاکتور نیز باید بین 36 تا 215 ppm قرار بگیرد.

رژیم غذایی

اگرچه این ماهی‌ها به عنوان لجن‌خوار شناخته می‌شوند اما گرای پاندا ماهی‌ای است همه چیزخوار. از این رو می‌بایست غذاهای دیگری مثل غذاهای گوشتی یخ زده و زنده مانند کرم‌های خونی، آرتمیا، میگوی خرد شده و غذاهای خشک و همچنین سبزیجاتی مثل اسپیرولینا به این ماهی داده شود. هر از گاهی نیز می‌توانید سبزیجات تازه خرد و له شده مثل خیار، مقدار کمی ‌اسفناج، هندوانه و… را برای این ماهی در نظر بگیرید.

خلق و خو و همسایه‌ها

گارای پاندا از جمله ماهی‌های بی دردسر و صلح‌جو قلمداد می‌شود که می‌توانید آن را در کنار ماهی‌های زیاد دیگری که شرایط زیستی همسانی دارند نگهداری نمایید. با این همه زمانی که تنها از یک پاندا درون آکواریوم خود نگهداری کنید، این ماهی نسبت به ماهی‌های هم قد و اندازه‌اش کمی ‌پرخاشجو می‌شود. توصیه‌ی ما این است که از 3 تا 4 گارای پاندا همزمان در یک آکواریوم نگهداری کنید.

تولید مثل

در طبیعت در طول ماههای مه تا ژوئیه تخم ریزی میکنند .برای تکثیر یک مخزن 80 لیتری با جریان قوی اب و پر اکسیژن نیاز است.اب نرم برای تخم گشایی لازم است.معمولا در اوایل صبح تخم ریزی می کنند ، تخم ها کاملا شفاف است و بعد از 30 ساعت هچ می شوند و بعد از 72 ساعت شروع به شنای آزاد می کنند که باید به مدت یک هفته تا ده روز با آب سبز تغذیه شوند و بعد از آن با آرتمیای تازه هچ شده تغذیه می شوند . اب پر اکسیژن و با جریان مداوم به همراه تغذیه باعث رشد خوبی میشود.

ماهی گارای پاندا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟