ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

پلاتی یک ماهی بسیار پرطرفدار میان ماهی های آب شیرین است که روحیه تهاجمی نداشته و به راحتی با ماهی های هم نسل خود مانند گوپی ، مولی ، نئون و … در یک آکواریوم زندگی میکند.

ترکیب پلاتی ها با گوپی های سنگاپوری و مولی ها زیبایی بسیار زیادی را در اکواریوم ایجاد میکند و ترکیب بسیار زیبایی میشود .

ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

شناخت جنسیت ماهی پلاتی:

ماهی نر در زیر شکم دارای آلت تناسلی بوده (به شکل یک باله سوزنی شکل) که در ماهی ماده به جای آلت تناسلی یک باله پهن وجود دارد و بارزترین مشخصه تشخیص جنسیت هم همین علامت است.

اگرچه می توان به موارد دیگری همچون جثه پهن تر ماده از نر و شکل لب های پلاتی ها هم اشاره کرد ولی بهترین مشخصه همان آلت تناسلی نر هاست.

در شکل هم میتوانید مشاهده کنید.

ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

نحوه جفت گیری از پلاتی ها

انتقال پلاتی ها به آکواریوم تکثیر

بعد از تشخیص جنسیت پلاتی ها لازم است تا آنها را برای تکثیر به آکواریوم جداگانه ای که شرایط مورد نیاز آنها مانند دما، پی‌هاش و غیره را فراهم کردید انتقال دهید.

شما برای تکثیر به دو شکل می توانید عمل کنید.

یا اینکه آکواریوم را طوری دکربندی کنید که بچه ها قادر به پنهان شدن باشند و از صدمه دیدن آنها از طرف والدین خودداری شود (زیرا پلاتی ها به خوردن بچه های خود علاقه مندند و بعد از زایمان آنها را خواهند خورد) یا اینکه بعد از به دنیا آمدن بچه ها والدین یا خود بچه ها را به تانک دیگری منتقل کنید یا از زایشگاه برای انجام این عمل استفاده کنید.

قدم آخر روش تکثیر پلاتی ها

در صورتی که تانک مورد نظر را که بهتر است با گیاهان طبیعی دکر بندی شود، انتخاب کردید.

دیگر کار شما تمام شده و بعد از انتقال پلاتی ها به آن و تغذیه مناسب آن ها با غذاهای مقوی ( بهتر است در هفته یک یا دو بار به آنها غذاهای گوشتی مانند دل گاو چرخ شده بدهید) عمل لقاح توسط پلاتی ها انجام شده و پس از مدتی شاهد خواهید بود که شکم ماهی ماده متورم شده و ماهی در مرحله ای که قرار دارد زایمان خواهد داشت و بچه ها به کف و زیر گیاهان و دکرها پنهان می‌شوند البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در انتها بچه پلاتی زیادی برای شما باقی نماند.

نحوه غذا دهی به ماهی پلاتی

پلاتی ها هماانند سایر زنده‌زاها همه‌چیز خوار هستند.

می توان هر عذایی مانند غذاهای خشک و حتی گوشتی به آنها داد.

در زمان تکثیر، دل گاو چرخ شده نیز برای تولید مثل موفق به آنها توصیه می‌شود.

در کل آنها گیاه خوارند و هر آنچه به ماهی‌های گیاه خوار خود می دهید را می توانید به پلاتی‌های خود نیز بدهید به شرط آنکه اندازه غذا طوری باشد که آنها بتوانند بخورند.

ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

نگهداری ماهی های پلاتی

به دلیل صلح جو بودن، این ماهیان قابلیت نگهداری با اکثر ماهی ‌های گیاه خوار و صلح جو را دارند ولی بهتر است آنها را به صورت مجزا در یک تانک گروهی تک گونه نگهداری کنید.

اما در صورتی که می خواهید آنها را نیز به جمع ماهیان مختلف خود انتقال دهید؛ سعی کنید ماهیان هم تانکی آنها کاملا صلح جو باشند یا اینکه از ماهیان هم‌خانواده خود مانند سوردتیل، مولی، گوپی و غیره استفاده کنید.

به هر حال بعد از انتخاب هم تانکی‌ها و یا تصمیم به نگهداری آنها به صورت تک گونه ای لازم است.

سایر شرایط تانک همانند دما، پی هاش و … را برای آنها فراهم کنید.

آنها همانند سایر زنده زاها معروف به تکثیر زاد و ولد فراوان هستند.

نحوه تهیه ماهی های پلاتی

این ماهی ها انواع گونه ها را دارا می باشند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. برای اطلاع از قیمت این ماهی ها باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

ماهی پلاتی، ماهی دم شمشیری

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟