ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

ماهی پرت یا همان طوطی ماهی یکی از ماهیان زیبا و پر طرفدار میان افرادی است که علاقه مند به نگهداری آکواریوم  هستند. این گونه ماهی جزو ماهیان آب شیرین بوده و از لحاظ خانوادگی از دسته ماهیان سیچلاید به شمار می آید. نکته قابل توجه در خصوص ماهی این است که این ماهی هیبرید بوده به این معنا که حاصل جفت گیری دو گونه مختلف با یکدیگر است.

همین موضوع باعث شده تا در ستون مهره های این گونه نا هنجاری هایی ایجاد شود و شنای او را با مشکل مواجه کند. البته نکته قابل توجه این است که نا هنجاری های مطرح شده در واقع یکی از عوامل اصلی محبوبیت پرت به شمار می آید زیرا موجب شده ظاهری جالب داشته باشند.

رنگ اصلی ماهی پرت نارنجی است و سایر رنگ هایی که در بازار دیده می شوند متاسفانه حاصل غوطه ورسازی ماهی در محلول رنگ است. این رنگ ها پایدار نبوده و پس از مدتی ماهی به همان رنگ نارنجی خود تبدیل می شود.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده که این کار می تواند سلامت ماهی را تحت تاثیر قرار دهد و بهتر است در زمان خرید تنها ماهی هایی که رنگ طبیعی دارند را انتخاب نمایید. طول عمر این ماهیان در صورتی که در شرایط محیطی خوبی نگهداری شوند در حدود ۱۰ است و اندازه یک ماهی پرت بالغ در حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است.

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

شرایط نگهداری ماهی پرت

برای نگهداری ماهی پرت رعایت برخی از شرایط ضروری است که عدم توجه به آن می تواند موجب بروز تلفات در میان ماهیان آکواریومی شما گردد. به عنوان مثال در ماهی ها درجه حرارت آب یکی از اصلی ترین فاکتور هایی است که علاوه بر رشد توان زندگی کردن را نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. ماهی پرت جزو ماهیان گرمابی بوده و دمای مناسب برای زندگی آن ها بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است.

اندازه آکواریومی که ماهی پرت را در آن نگهداری می کنید نیز دارای اهمیت بالایی است اعداد مختلفی برای این موضوع بیان شده اما به طور معمول گفته می شود در صورتی که قصد نگهداری یک جفت از این ماهی  را در آکواریوم دارید نباید آکواریومی کمتر از ۸۰ لیتر در نظر بگیرید.

برای این که ماهی پرت در آکواریوم احساس راحتی بیشتری داشته باشد باید محل هایی برای پنهان شدن برای آن ها در نظر گرفته شود علاوه بر این شن های کف استخر باید نرم باشند و نور موجود در فضا نیز زیاد نباشد با توجه به این که در محل نگهداری پرت معمولا از گیاهان زنده استفاده نمی شود در نتیجه نیازی هم به وجود نور فراوان در این محل نیست. علت این که توصیه می شود نور آکواریوم نگهداری پرت کم باشد این است که نور های زیاد می تواند موجب رنگ پریدگی در این گونه از ماهی ها گردد.

به طور کلی برای بهتر دیده شدن رنگ ماهی پرت می توان از نور هایی با طیف قرمز در آکواریوم بهره برد. اگرچه ماهی پرت از لحاظ رفتاری ماهی آرام و صلح جویی به نظر می آید اما در صورتی که ماهیان مهاجم در یک فضا قرار داده شود حالت تهاجمی به خود گرفته و مشکلاتی را ایجاد می نماید.

علت این حالت تهاجمی در ماهی های پرت را می توان به احساس قلمرو طلبی در آن نسبت داد. این احساس به ویژه در زمان های تولید مثل به شکل چشمگیری افزایش یافته و ماهی آرام شما تبدیل به یک ماهی جنگجو خواهد شد.

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

ماهی پرت و شرایط مورد نیاز برای زندگی

نگهداری

از لحاظ تغذیه ای ماهی پرت یک ماهی همه چیز خوار بوده و به همین دلیل به آسانی از غذای دستی و تجاری استفاده می نماید. به این ترتیب مشکلی برای تغذیه این گونه زیبا نخواهید داشت. اما در صورتی که می خواهید تنوع غذایی خوبی برای ماهی خود فراهم کنید بهتر است از کرم خونی منجمد، میگوی آب شور و مواردی از این قبیل نیز در وعده های غذایی ماهی پرت استفاده نمایید.

به طور کلی استفاده از غذاهای طبیعی و گوشتی در صورتی که با برنامه ریزی مناسب در وعده های غذای ماهی جای گیرد می تواند نقش موثری در رشد بهتر ماهی و سلامت آن داشته باشد.یکی دیگر از نکاتی که در خصوص تغذیه ماهی پرت باید به آن اشاره نمود استفاده از کاهو است. می توانید هفته ای یک برگ کاهو را در آکواریوم بیاندازید تا ماهی شما به خوبی از آن تغذیه کند.

منبع :آکوا دلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟