ماهی و آکواریوم

ماهی و آکواریوم

همانطور که می دانید پیشرفت تکنولوژی با به حداقل رساندن فعالیتهای جسمانی حداکثر بهره وری را برای ما به ارمغان آورده .ولی در عوض فاصله ما وطبیعت را افزایش داده است. در شرایط کنونی که زندگی با فشارهای روحی و استرس فراوان همراه است. ضروریست سلامت روح و روان نیز مد نظر قرار گیرد.ماهیان زینتی در آکواریوم های خانه آرامش بخش محیط اطراف شما خواند بود.

افزایش میزان افسردگی و بیماری های اعصاب و روان در جامعه ناشی از خلاء میباشد. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این چالش، تهیه آکواریوم برای محل زندگی و استراحت است. دنیای زیر آب و اسرار آن همیشه مورد توجه انسان بوده و می تواند حداقل نیاز به ارتباط با طبیعت را کمی جبران نماید. نگهداری ماهیان آکواریومی نه تنها موجب سرگرمی شده. بلکه تماشای آنها پس از اتمام کار روزانه باعث تسکین اعصاب و انبساط خاطر می گردد.

ماهی و آکواریوم

امید می رود متخصصین در فضای بدون استفاده داخل آپارتمان طراحی آکواریوم را دردستور کار خود قرار دهند. پیشرفت های حاضر در ارتباط با آکواریوم و تجهیزات جانبی آن، رسیدگی و نگهداری آکواریوم را بسیار آسان نموده است. بخاری اتوماتیک، انواع فیلترهای تصفیه فیزیکی و فرابنفش، غذا دهنده اتوماتیک، انواع پمپ و ….  میتواند نیاز به تعویض آب را تا یک سال برطرف نماید.

از منظر دیگر تکثیر وپرورش ماهیان زینتی می تواند به عنوان حرفه ای اشتغال زا، زودبازده، اقتصادی و مفرح انتخاب گردد. با توجه به اینکه بخش عمدهای از غذای ماهیان را مواد پروتئینی تشکیل می دهد.لذا مواد دفعی آنها دارای یون آمونیوم می باشد که در صورت افزایش میزان آن در آب می تواند باعث مرگ ماهیان گردد. لذا ما باید به طریقی جلوی افزایش بیش از حد آن را در آب بگیریم.

استفاده از گیاهان آبزی در آکواریوم می تواند در این خصوص بسیار موثر باشد .چراکه گیاهان آبزی یون آمونیوم NH4 راجذب می نمایند. در نتیجه ما به تعویض آب کمتری نیاز خواهیم داشت.

انواع آکواریوم ها را بشناسید

آکواریوم ها از لحاظ نوع ماهی به دو گروه آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شوند. هرچند رنگ و گونه های ماهیان آب شور بسیار خیره کننده است .به دلیل دشواری و همچنین هزینه بالای تهیه و نگهداری آکواریوم آب شور، در مطلب حاضر به شرح آکواریوم آب شیرین بسنده میکنیم. ماهیان آب شیرین از نظر تولید مثل به دو گروه زنده زا (بچه زا) و تخم گذار تقسیم شده اند .و از نظر جیره غذایی به ۳ گروه گیاهخوار، گوشتخوار و همه چیزخوار تفکیک میگردند.

ماهی های آکواریومی را از نظر شرایط نگهداری می توان در ۴ گروه به شرح ذیل دسته بندی کرد:

گروه۱: ماهی های غیرحساس و زرنگ؛ که این نوع ماهی ها به ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاص آب نیازی نداشته و تغذیه آسانی نیز دارند.

گروه ۲: ماهیان زرنگ و راحت؛ که از نظر تغذیه حساسیت بیشتری نسبت به ماهیهای نوع قبل دارند ولی به ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی نیازی ندارند.

گروه۳: دسته سوم ماهیانی هستند که به شرایط خاص فیزیکی وشیمیایی آب نیازی ندارند ولی به لحاظ تغذیه به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز دارند.

گروه ۴: ماهیانی که به آب با ویژگیهای فیزیکی وشیمیایی خاص نیاز داشته و نیازهای غذایی آنها از گونه ای به گونه دیگر متفاوت میباشد. به طور کلی این نوع ماهیها برای آکواریوم داران با تجربه مناسب هستند.

ماهی و آکواریوم

مواردی که باید قبل از تهیه آکواریوم مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

  •  آشنایی و مطالعه درباره ی ماهیان زینتی و خصوصیات آنها (از جمله رفتار، شیوه ی تغذیه، نیازهای محیط آبی، بیماریها و …)
  • انتخاب مکان مناسب برای استقرار در منزل یا محل کار ( مانند مواردی از قبیل در معرض دید بودن، نورگیری مناسب، تناسب آکواریوم از نطر اندازه و ابعاد با محل استقرار).

پس از تهیه آکواریوم نیز تهیه لوازمی مانند پمپ هوا، بخاری، شلنگ‌های رابط، فیلتر، سنگ هوا، شن و ماسه، دماسنج و لامپ روشنایی ضروری می باشد و بقیه تجهیزات به سلیقه و امکانات افراد بستگی دارد.

ماهی و آکواریوم

دستورالعمل راه اندازی آکواریوم

حال باید کلیه تجهیزات شستشو و ضدعفونی شده و آکواریوم را در محل مناسب مستقر نمود. در صورت استفاده از فیلتر کف میبایست آن را نصب کرده و سپس لوازم هوادهی را درمحل خود قرار دهیم. پس ازآن شن وماسه را به اندازه مناسب در کف پهن نموده و شلنگها را به پمپی که خارج از آکواریوم نصب شده وصل نماییم. (پمپ خارج از آکواریوم و بالاتر از سطح آب قرار می گیرد.).

بعد از انجام این کار، باگذاشتن یک بشقاب در کف آکواریوم آب را روی آن می ریزیم. تا مانع از پراکنده شدن شن و ماسه شویم و بعد از آبگیری بشقاب را بر می داریم. سپس بخاری و دماسنج را نصب میکنیم. در این هنگام پمپ و بخاری را روشن نموده. و یک روز به همین حالت رها کرده تا شرایط مطلوب به وجود آید.

پس از کشت گیاه در بستر آکواریوم می توان نسبت به رها سازی ماهی ها اقدام نمود. در حقیقت با انجام کارهای گفته شده، هم کلر محلول در آب در اثر هوا دهی رفع شده .و هم دمای آب به حد مطلوب (۲۷ درجه سانتیگراد) رسیده است.

نکته قابل توجه این است که قبل از رها کردن ماهی‌ها در آکواریوم می بایست حبابهای به وجود آمده روی شیشه ها را با تور دستی از بین برد.چرا که این کار از ایجاد عارضه حباب گازی در ماهی ها( به خصوص ماهیهای کوچکتر) بر اثر خوردن حباب های ایجاد شده روی شیشه ها جلوگیری خواهد کرد.

نکاتی در رابطه با انتخاب ماهی ها برای نگهداری در یک آکواریوم

اکثر کسانی که نگهداری از ماهی ها را آغاز می کنند تمایل دارند از گونه های مختلف، نمونه هایی را در یک مخزن اجتماعی نگهداری کنند. ولی برای انتخاب نمونه های مناسب باید به نکات مهمی توجه داشت. ترکیب گونه های موجود در مخزن باید از لحاظ نیازهایشان به شرایط مختلف فیزیکی و شیمیایی یکسان باشد. به عنوان مثال:

-هیچگاه گونه های سردآبی را نباید همراه با گونه های گرم آبی نگهداری نمود.

-هرگز ماهی هایی که نیاز به محیط اسیدی دارند را نباید با ماهی هایی که در محیط قلیایی زندگی می کنند نگهداری نمود.

بهترین کار ممکن، قراردادن ماهیان با شرایط زیستی یکسان و یا خیلی نزدیک به هم از نظر دما، میزان اسیدیته محیط، درجه سختی آب، شدت تابش نور و ویژگی های رفتاری ( آرام یا

مهاجم و درنده) با یکدیگر می باشد.

ماهی و آکواریوم

نکات مهم

در ضمن باید دقت نمود که گونه های هم جنس، که تحمل یکدیگر را ندارند و به شدت می توانند با هم بجنگند در یک آکواریوم قرار نگیرند. ماهی های خیلی بزرگ ( هرچندآرام و صلح جو باشند) را نباید با ماهی های خیلی کوچک نگهداری نمود.

بعضی ماهی ها در صورت نگهداری تنها، رشد چندان خوبی ندارند و نیاز به زندگی اجتماعی دارند. برخی نیاز به شرایط ویژه تری دارند و بایستی به تنهایی نگهداری شوند. بهتر است ماهی هایی که در سطوح مختلف زندگی می کنند را برای نگهداری در یک آکواریوم انتخاب نمود. تا همه آن ها برای استفاده از یک مکان واحد با همدیگر رقابت نکنند! همچنین ترکیبی از ماهیان گیاه خوار با ماهی های گوشتخوار و مهاجم، استرس زا است. و به هیچ وجه نباید آن ها را با همدیگر نگهداری نمود.

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد به آن توجه ندارند. تراکم یا تعداد ماهی در واحد حجم می باشد. در صورت بالا بودن میزان تراکم، انتظار وقوع انواع بیماری های پوستی یا عفونی را باید داشت. با عدم رعایت تراکم مناسب، افزایش فضولات و پس ماندهای غذایی که با تجزیه شدن باعث مصرف اکسیژن محیط و افزایش اسیدیته آب می گردد. رفته رفته بهداشت و سلامت آب به مخاطره می افتد که خود زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها خواهند بود.

همواره باید به یاد داشت که تعداد مصرف کنندگان اکسیژن با میزان تولید آن همخوانی داشته باشد. مصرف کنندگان اکسیژن شامل ماهی ها، سایر آبزیان موجود در آکواریوم، تجزیه فضولات و پس مانده های غذایی و گیاهان هستند. با افزایش تراکم، میزان مصرف اکسیژن بالاتر رفته. و در نتیجه در محیطی همچون آکواریوم که ظرفیت محدودی برای اکسیژن دارد شاهد کمبود اکسیژن برای ماهی ها خواهیم بود.

این در حالی است که به علت افزایش فضولات و پس مانده های غذایی، تجزیه آن ها نیز اکسیژن بیشتری را طلب می کند. و ماهی ها با کمبود دو چندان اکسیژن مواجه خواهند شد. بنابر این توصیه می شود که پس مانده های غذایی و فضولات خیلی زود از مخزن خارج شوند.

ماهی و آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟