ماهی مونو – ماهی دوگانه

معرفی کلی

ماهی مونو که اسم علمی‌آن مونو داکتیلوسآرگِنتئوس است، جزو ماهی‌های آب‌های نیمه‌شور طبقه‌بندی می‌شود. ماهی مونی‌نقره‌ای از جمله ماهی‌های مورد علاقه آکواریوم‌داران است.

این ماهی زیبا بیشتر قسمت‌های بدنش از رنگ نقره‌ای درخشانی پوشیده شده است و قسمت باله‌ها و دم آن زرد رنگ است.

هم‌چنین دو خط عمودی تقریبا مشکی رنگ در قسمت جلویی بدن آن قرار دارد که اولی دقیقا از روی چشم و دومی ‌از کنار آب‌شش‌ها می‌گذرد.

در زمان جوانی باله‌ی دُرسال یا پشتی آن‌ها زرد درخشانی است که زیبایی آن‌ها را بیشتر می‌کند. ماهی مونو همچنین به نام‌های مونوی فرشته ماهی، مونی نقره‌ای، ماهی مونوی

نقره‌ای، خفاش ماهی نقره‌ای، ماهی مون الماسی، ماهی انگشتی، ماهی کایتی، فرشته ماهی بنگلادشی و فرشته‌ی مالایایی شناخته می‌شود.

ماهی مونو - ماهی دوگانه

شرایط کلی نگهداری، طول عمر و اندازه

ماهی مونو در کنار اسکات‌ها و ماهی‌های تیرانداز از جمله ماهی‌های آب‌های نیمه‌‌شور قلمداد می‌شود. تقریبا هر آکواریوم آب نیمه‌شوری یکی از این نوع ماهی‌ها را در خود دارد.

این ماهی زیبا درون آکواریوم تا 15 سانتی‌متر رشد می‌کند. ماهی ماه‌نقره‌ای ما حتما باید به صورت گروهی و حداقل پنج‌تایی نگهداری شود.

در غیر این صورت ماهی‌ها دچار استرس زیادی می‌شوند، آن‌طور که باید عمر نمی‌کنند. عمر این ماهی‌ها در حالت طبیعی و درون آکواریوم بین 7 تا 10 سال است. مونو‌ها و اسکات‌ها همسایگان بسیار خوبی برای یکدیگر هستند.

نگهداری از ماهی مونوی فرشته از یک نظر کار سختی است و نگهداشتن آن به افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود و از یک نظر کار بسیار ساده‌ای است. شرایط آب این ماهی به نسبت سنش

باید تغییر کند. آن‌ها در جوانی می‌توانند در آب شیرین زندگی کنند اما در میانسالی واقعا یک ماهی آب نیمه‌شور هستند و در بزرگسالی حتی می‌توان آن‌ها را در آب شور نگه داشت. این

وجه سخت داستان است اما روی ساده‌ی نگهداری از این ماهی این است که غذای مونو‌ها بسیار متنوع است و افراد مبتدی نیز از پس غذا دادن درست به آن‌ها بر می‌آیند.

ماهی‌های مونو بسیار سرزنده هستند و تماشای‌شان بسیار لذت‌بخش است اما نمی‌شود منکر شد که آن‌ها ماهی‌های نسبتا بی‌دل و جراتی هستند و خیلی سریع می‌ترسند.

از این رو باید از همسایگان آرامی‌ برای آن‌ها استفاده کرد اما حواس‌تان باشد که این همسایه‌ها نباید خیلی کوچک‌تر از مونوها باشند چرا که همان‌طور که گفتیم ماهی‌های مونو خیلی خوش اشتها هستند و آن‌ها را می‌خورند. آن‌ها عاشق غذا خوردن هستند و غذای‌شان شامل غذا‌های زنده، یخ زده، آماده و حتی کاهو و کرفس می‌شود.

ماهی مونو - ماهی دوگانه

زادگاه اصلی

برای اولین بار این ماهی‌ها توسط فردی به نام لیناوس و در سال 1758 شناخته و معرفی شدند. این ماهی‌ها در دریای سرخ، سواحل استرالیا، سواحل شرقی آفریقا و سواحل آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها در لیست موجودات در معرض انقراض قرار ندارند. این ماهی‌ها در محیط‌های طبیعی تا 27 سانتی‌متر نیز رشد می‌کنند.

تغذیه

فرشته ماهی بنگلادشی یک ماهی همه چیز خوار است. در زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها دایره‌ی گسترده‌ای از حشرات، گیاهان و موجودات ریز و ذره‌بینی را می‌خورند. در آکواریوم نیز غذای آن‌ها شامل غذاهای خشک شده، میگوی براین، کرم‌های خونی و بعضی غذاهای گیاهی مثل جلبک، لجن، کاهو و اسفناج له شده و یا نخود فرنگی جوشیده شده می‌شود. می‌بایست در طول یک روز چند بار به آن‌ها غذا داد.

شرایط آب و چیدمان آکواریوم

برخی مونو‌های جوان می‌توانند در آب شیرین زندگی کنند اما در حقیقت همه‌ی مونو‌ها ماهی‌های آب نیمه‌شور هستند. از آن‌جایی که این ماهی‌ها حریص و پر جنب و جوش و پر غذا هستند و فضولات زیادی تولید می‌کنند، آکواریوم آن‌ها می‌بایست دارای یک سیستم فیلتر خیلی خوب و قوی باشد.

همچنین باید آکواریوم آن‌ها را هفته‌ای یک بار تمیز کرد و البته 30 درصد آب آکواریوم را نیز به صورت هفتگی تعویض نمود.

همان‌طور که گفتیم مونوها را باید حداقل در گروه‌های پنج تایی نگهداری کرد. آن‌ها در هنگام جوانی و در تعداد پنج‌تایی به آکواریومی‌حداقل 55 گالنی که به خوبی هوادهی بشود برای یک زندگی راحت نیاز دارند. هر چه مونوهای ما بزرگ‌تر شوند، باید آکواریوم آن‌ها نیز بزرگ‌تر شود. آکواریوم آن‌ها باید دارای آب نیمه‌شور باشد.

برای این کار باید به ازای هر گالن آب 2 تا 3 قاشق چای‌خوری نمک دریایی میکس شده‌ی با کیفیت بالا به آب آکواریوم اضافه کنید. این ماهی‌ها در سنین میانسالی به بعد می‌توانند در آب‌های شور نیز زندگی کنند و اتفاقا در این شرایط زندگی بهتر و با کیفیت‌تری خواهند داشت.

آب آکواریوم آن‌ها باید دارای اکسیژن زیاد باشد. همچنین می‌توانید برای کف آکواریوم از ماسه و یا سنگ استفاده کنید. مقداری ریشه و چوب در آکواریوم نیز هیجان بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند. با این همه باید فضای کافی برای شنای آن‌ها نیز در نظر بگیرید. مونوها در هر سطحی از آکواریوم شنا می‌کنند.

جنسیت و زاد و ولد

نحوه‌ی تمیز دادن جنس نر و ماده‌ی این ماهی هنوز شناخته نشده است. همچنین این ماهی‌ها درون محیط آکواریوم زاد و ولد نمی‌کنند. هر چند دو مورد زاد و ولد درون آکواریوم از این ماهی‌ها گزارش شده است

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟