ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

دانیوی گورخری باله‌بلند با نام علمی Danio rerio عضوی از خانواده و تیره کپورماهیان است و حداکثر تا ۵ سال زنده می‌ماند و ۳ اینچ رشد می‌کند. دانیوی گورخری باله‌بلند در رنگ‌های آبی، بنفش، سفید و زرد موجود است. این ماهی که بومی رودخانه گنگ در شرق هندوستان است آکواریومی را دوست دارد که در آن گیاهان فراوانی کاشته شود و فضایی باز و بزرگ برای شناکردن داشته باشد.

ماهی دانیوی گورخری باله‌بلند معمولا طبیعتی آرام و صلح‌طلب دارد و بنابراین بهتر است این ماهی را با ماهی‌های آرام و صلح‌طلب دیگر در دسته‌هایی کوچک نگهداری کنید. این ماهی همه‌چیزخوار است و برای تغذیه‌اش می‌توان از هر چیزی، مانند غذای ماهی پولکی (flake؛ غذای ماهی‌ای که به‌صورت خشک و به‌شکل ورقه‌های نازک تولید می‌شود) یا غذای ماهی یخ‌زده یا موادغذایی دیگر استفاده کرد.

معمولا دانیوی گورخری باله‌بلند نر و ماده در ظاهر متفاوت هستند. نرها در مقایسه با ماده‌ها شکل کشیده‌تری دارند اما شکم ماده‌ها برجسته‌تر است.

ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

تکثیر ماهی دانیوی گورخری ( دانیو راه راه )

برای تکثیر دانیوی گورخری میتوان از یک آکواریوم حداقل 20 لیتری دراز و کم عمق با مقدار زیادی گیاه و نور خوب استفاده نمود. پس از آن تعدادی مولد یک ساله که کمتر از 4 سانتی متر نباشند انتخاب کرده و نر و مادهها را به مدت 7 تا 10 روز از هم جدا کرده و روزانه آنها را 4 تا 5 وعده

با آرتمیا یا کرم توبیفکس و در صورت در دسترس نبودن غذای زنده، با غذاهای خشک منجمد شده کارخانه ای تغذیه نمود.

وقتی به نظر رسید که در شرایط خوبی قرار گرفته اند و فعالیت و رنگ بندی آنها بیشتر شده است. آنها را به نسبت 2 نر به ازاء هر ماده در آکواریوم تکثیر قرار دهید. بهترین زمان برای انجام این کار هنگام غروب آفتاب است. اگر مولدین درست آماده شده باشند، صبح زود روز بعد تخم ریزی خواهند کرد. پیش از تخم ریزی دیده می شود که مولدین رفتار هیجان انگیزی در طول آکواریوم دارند.

دو ماهی نر و ماده در حالی که یکدیگر را بهم فشرده اند با آرامی شنا می کنند و تخمها را ریخته و نر آنها را بارور می کند. جالب این که ماهی ماده حدود 3 هفته دیگر، دوباره آماده تخم ریزی می شود.

ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

تخم ریزی

پس از تخم ریزی بایستی هر دو مولد را از آب خارج کرد تا موفق به خوردن تخم ها نشوند. اگر ماهی ماده اولین بار است که تخم ریزی کرده ممکن است تخم های آن تا حد تخم گشایی نرسند ولی در تخم ریزی های بعدی، هم تعداد تخمها بیشتر می باشد و هم درصد بارور شدن و تخم گشایی افزایش می یابد.

هم آوری حدود 200 عدد است و پس از تخم ریزی، تخمها که حالت نیمه چسبندگی دارند، پس از گذشت 24 تا 36 ساعت باز شده و نوزادها خارج می شوند.نر و ماده با سرعت درون آکواریوم شنا می کنند ونر به شدت ماهی ماده را تحریک می کند. ماهی ماده جلوتر از ماهی نر وارد گیاهان داخل آکواریوم شده و ماهی نر دنبال او می آید و با لب هایش باله مخرجی آن را نوک میزند.

پس از آن ماهی نر به بدن خود انحنا داده و خود را به ماهی می چسباند و با فشار دادن بدن به همدیگر، ماهی ماده تخمریزی را آغاز می کند. پس از آن بدن ماهی نر حالتی S مانند پیدا می کند. در این حالت به شدت تحریک می شوند. تخم ریزی به سرعت انجام می شود و ماهی نر باله دمی خود را به پشت ماهی ماده می چسباند.

تخمهای بارور شده به بستر میروند و به گونه ای نامنظم بخش می شوند. دو روز بعداز تخم گشایی، نوزادها شنای آزاد را آغاز می کنند. پرورش آنها آسان است. بایستی به نوزادها جای بزرگ و غذای نسبتا زیاد و مناسب داد. نوزادها ممکن است به برگ گیاهان و دیوارههای آکواریوم بچسبند.

پس از 4 تا 6 ماه به حد بلوغ میرسند. بهترین غذا برای نوزادان، ناپلیوس آرتمیا و یا غذاهای زنده ریز دیگر و نیز غذاهای خشک شده منجمد است. در صورت عدم دسترسی به غذای زنده، میتوان از زرده تخم مرغ به نحوی که برای نوزادهای ماهی جنجگوی سیامی گفته شده است استفاده نمود.

ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

ماهی دانیوی گوره خری باله بلند

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟