طراحی معماری استخر

طراحی معماری

استخر به طور کلی به دو دسته استخر مصنوعی و یا نیمه مصنوعی تقسیم می شود. برای ساخت این نوع استخرها، از مصالح گوناگونی مانند بتن مسلح، فولا آلومینیوم، فایبرگلاس با جداره وینیلی ساخته می شوند. استخرهای مصنوعی به صورت استخرهای گردش مجدد، استخرهای پر و خالی و استخرهای جاری طراحی می شوند و به دو دسته ی سرپوشیده و روباز تقسیم می گردند. با توجه به ابعاد زمین، شرایط آب و هوایی، بودجه و نیاز کارفرما، امکانات ، نوع (روباز، سرپوشیده) و ابعاد استخر تعریف می شود.

طراحی معماری استخر

طراحی معماری استخر

استخر شیشه ای

استخرهای ویلایی

استخر،  آبنما، آلاچیق از المان های اصلی طراحی فضای سبز ویلا می باشد. طراحی استخر برای ویلا مانند دیگر استخرها ضوابط و استاندارد های خاصی را شامل می شود. انتخاب مکان مناسب برای قرارگیری استخر بسیار مهم می باشد. بهترین محل جایی است که برخلاف جهت باد و دور از بخش نشیمن و آشپزخانه باشد. همچنین بهتر است در اطراف استخر درخت وجود نداشته باشد. استخرها دارای ابعاد مختلفی می باشند، حداقل عرض استخر 5/2  و طول آن 1.5 متر به علاوه ی طول بدن شناگر محاسبه می شود. عمق آب نیز بر اساس ارتفاع آب تا چانه ی فرد بزرگسال می باشد.

    طراحی معماری استخر

از الزامات دیگر طراحی استخر ویلایی انتخاب متریال مناسب و آبندی استخر می باشد. استخر استاندارد می تواند سطحی آستر کشیده با ساختاری حفاظ دار از جنس بتن، سنگ، استیل، یا چاله ای درون زمین می باشد. سطح آنها نیز معمولا از جنس کاشی سرامیک یا موزاییک شیشه ای یا رنگ می باشد.سیستم گردشی آب، به منظور تمیز نگهداشتن استخر، باید ساده باشد. نکته قابل اهمیت دیگر در طراحی، بی خطر بودن استخر برای کودکان و جلوگیری از یخ بستن آب می باشد. استخرهای ویلایی بر اساس ابعاد زمین می تواند دارای امکاناتی مانند سونا، جکوزی، رختکن، سرویس بهداشتی و دوش باشد. هم چنین، طراحی فضای ورزشی در کنار استخر بسیار مطلوب می باشد.

    طراحی معماری استخر

استخر شیشه ای

امروزه استخر شیشه ای در ویلا ها و باغ ها بسیار پرطرفدار است. بطوریکه اگر در یکی از باغ و ویلا های لوکس خبری از استخر های شیشه ای نباشد، در اینصورت بخشی از زیبایی ویلا کاسته شده است.حال باید همیشه به این نکته توجه داشته باشیم که معماری و طراحی سازه ویلا و باغ کاملا به ظاهر و مکان استخر شیشه ای بستگی دارد.ما باید توسط مهندس مربوطه به گونه ای استخر شیشه ای در ویلا را طراحی کنیم تا جلوه زیادی داشته باشد و به زیبایی مجموعه بیافزاید.

بارها شده که ویلا و باغ ها توسط افراد کم تجربه ساخته شده و با وجود هزینه های سرسام آور که در پروژه انجام شده است در نهایت به نتیجه ی مطلوبی نرسیده اند و بسیاری از المان های خاص پروژه به دلیل طراحی نادرست از دید مهمان ها و یا اعضای خانواده پنهان شده اند.استخر شیشه از در ویلا از آن دسته المان هایی است که به دلیل جدید و مدرن بودن و هزینه های بالا، باید به نحوی طراحی شود تا در مکان های کلیدی پروژه قرار بگیرد و زیبایی خود را به اعضای خانواده و مهمان ها نشان دهد.

ساخت استخر شیشه ای در ایران امروزه به یک کالای خیلی لوکس و مدرن در خانه های جدید تبدیل شده است و اکثر معماران و سازنده ها ترجیح می دهند در صورتی که مالک بتواند از پس هزینه های مالی پروژه بر بیاید برای زیبایی کار خود این استخر زیبا را پیاده سازی نمایند.

ضرورت ساخت استخر در منازل و ویلا

امروزه با وجود افزایش امکانات رفاهی در میان مردم، داشتن استخر شنا در ویلاها و یا ساختمان های مسکونی یک امری حیاتی است. بسیاری از استخر به منزله ی ورزش استفاده میکنند و آن را در برنامه روزانه و یا هفتگی خود قرار میدهند. اما در کنار دید ورزشی نسبت به شنا، تعدادی از افراد برای گذراندن اوقات فراغت، تفریح و یا حتی درمان بیماری های خود به استخر ها مراجعه می کنند.

پس متوجه میشویم که امروزه استفاده از استخر به دلیل وجود نیاز های مختلف در میان مردم امری حیاتی است.حال باید نظر شما را به این نکته جلب کنیم که با وجود پیشرفت در تمامی حوزه های تکنولوژی و رفاهی در میان مردم، آیا در حوزه ساخت استخر و تجهیزات وابسته به آن نیز نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده است ؟پاسخ به این سوال قطعا بله است.در گذشته ساخت استخر های تفریح در ایران با استفاده از تجهیزات ساده ای مانند لوله کشی هایی برای تخلیه، ورود آب سرد و فاضلاب و… انجام می شد.

اما اکنون هم جهت با پیشرفت های به دست آمده در زمینه ی تجهیزات و تاسیسات ارائه شده برای ساخت استخر شیشه ای در ایران نیز دارای مزایا و ویژگی های خاصی بوده و پاسخگوی توقعات افراد هستند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟