شیشه در صنعت و هنر معماری

شیشه در صنعت و هنر معماری

از گذشته تا کنون شیشه جزئی از معماری محسوب می شده که کارآیی و استفاده وفور شیشه در معماری نوین پدیدار گشت. تاریخچه شیشه در معماری بنا به دوره های مختلف معماری و هنر متفاوت بوده است. در برخی از دوره ها از شیشه فقط به عنوان زینت دهنده خانه و در دوره هایی دیگر به عنوا یک ابزار کارآمد در صنعت ساخت و ساز استفاده شد.

متریال شیشه با ورود به هنر معماری و ساختمان سازی تغییرات چشم گیری را ایجاد کرد. شیشه های ساختمانی پرکاربرد ترین نوع شیشه ها هستند. در صنعت ساختمان سازی از شیشه در قسمت های از در و پنجره و بعضی قسمت هایی دیگر از ساختمان استفاده میکنند. انواع شیشه های ساختمانی قابلیت ها و ویژگی های مختلفی دارند.

شیشه یک ماده جادویی است که دارای خواص و کاربردهای بسیار متفاوتی است که امکانات و طرح های جدید بسیاری را در اختیار معماران قرار داده است. در تلاش برای شفافیت و ایمنی، معماران اغلب از شیشه های تقویت شده، سخت شده و چند لایه استفاده می کنند.

شیشه در صنعت و هنر معماری

تاریخچه پیدایش متریال شیشه

تاریخچه تولید شیشه در 3600 سال پیش توسط مصریان آغاز شد و 200 سال بعدش این صنعت به ایران رسید که در ایلام کهن آن زمان در حفاری های چغازنبیل نمونه های آن را میتوان دید. شیشه از مواد غیر فلزی و غیر آلی تشکیل شده که ماده های اصلی آن آهک، سیلیس و کربنات سدیم است که همراه مواد افزودنی دیگر در کوره ذوب میشوند و خمیر شیشه به دست می آید و آن را به شکل های مختلف در می آورند. ساختار جسمی شیشه سخت، ترد، شفاف و نور گذر است.

شیشه در صنعت و هنر معماری

شیشه در صنعت و هنر معماری

شیشه در معماری معاصر

شیشه همچنین یک مصالح ساختمانی مقاوم تر و پایدارتر از نظر ابعادی، بوی خنثی، بهداشتی و نگهداری آسان است. به همین دلیل است که در پنجره ها، نماها و به عنوان سقف استفاده می شود. در ساختمان ها، عناصر کشویی شفاف، مانند آشپزخانه و حمام، یا پارتیشن های شفاف در اتاق های اداری بزرگ از این ماده ساخته می شوند. از شیشه در معماری برای آسانسور یا نرده بالکن نیز استفاده می شود.

شیشه کاربردهای مختلفی دارد که آن را به ماده ای جذاب و اهمیت ویژه ای در معماری تبدیل می کند.

کاربرد شیشه

شیشه کاربرد دیداری دارد به این دلیل که موجب استفاده حداکثری از نور روز هست که دید داخل و بیرون را افزایش می‌دهد و زیبایی نما را افزایش می‌دهد. همچنین موجب جلوگیری از هدر رفت گرما و ایجاد تعادل گرمایی در محیط می‌شود. عمر مفید بالایی دارد و استحکام کافی و تحمل تنش گرمایی زیادی و عایق صدا هست. به همین دلیل در بسیاری از صنایع ازجمله ساختمان‌سازی لوازم‌خانگی، خودروسازی و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ساخت دیوار با متریال شیشه

در فضاهایی با متراژ کم دیوارهای شیشه ای میتوانند جایگزین دیوارهای قطور باشند و فضا را بزرگتر نشان دهند. شیشه های دوجداره عایق صوتی خوبی در این قسمت هستند. همچنین از متریال شیشه میتوان به عنوان پارتیشن در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

شیشه در صنعت و هنر معماری

درب های شیشه ای

درب های شیشه ای که کاملا از شیشه ساخته شده اند انتخاب خوبی برای صرفه جویی در فضا هستند و میتوان با در های شیشه ای طراحی خاصی داشته باشید به دلیل اینکه در انتخاب طرح و مدل آن دست شما باز است و میتوانید با رنگ آمیزی روی این در شیشه ای یا با استفاده از طرح های آماده، یک طراحی خاص در آن ایجاد کنید.

شیشه در صنعت و هنر معماری

پله ها اجزای ثابتى درخانه هستند با استفاده از متریال شیشه در پله ها میتواند درک خوبی از مقیاس را به بیننده بدهید. این پله های شیشه ای باعث می شود که راه پله از نظر بصری حجمی اشغال نکند.

شیشه در صنعت و هنر معماری

شیشه در صنعت و هنر معماری

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟