سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

دنیای زیر آب در طبیعت دارای صحنه های بسیار زیبایی است. به عنوان مثال، مرجان های رنگارنگ در کف دریا که با آب تکان می خورند، ماهی هایی که در صخره های مرجانی شنا می کنند، یا گیاهان آبی که به صورت لایه ای رشد می کنند و یک جنگل زیر آب را تشکیل می دهند.

حال مردم درصدد هستند این زیبایی را در حجم کوچک در قالب آکواریوم آب شور یا شیرین در منزل خود داشته باشند. در این صورت، هنگامی که حیوانات و گیاهان از محیط طبیعی جدا می شوند و در فضای آکواریوم کوچکتری رشد می کنند، لازم است زمان زیادی برای حفظ رشد سالم و چرخه اکولوژیکی آنها صرف شود و روشنایی یکی از عوامل اصلی این مهم است.

روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

پیشنهاد ما در خصوص سیستم روشنایی و ابعاد یک آکواریوم مرجانی مناسب، عرض زیاد، ارتفاع متوسط و طول دلخواه است. عرض زیاد در حدود 45 الی 80 سانتی متر (باتوجه به طول آکواریوم) دست شما را در نحوه ی چیدمان سنگ ها و عمق دادن به طرح موردنظر باز خواهد گذاشت.همانطور که قبلا اشاره شد در بین آبزیان آب شور مرجان ها نسبت به نور بسیار حساس هستند و نیاز به نور مناسب دارند و در واقع ادامه ی حیات آنها بستگی بسیار زیادی به نور دارد.

در صورتی که افراد بخواهند فقط از ماهی در آکواریوم خود نگهداری نمایند (آکواریوم های فیش اونلی) نیاز چندانی به نور قوی و سیستم های پیشرفته نخواهند داشت.در چنین آکواریوم هایی وجود یک وات نور به ازای 4 لیتر آب می تواند کفایت کند. البته ناگفته نماند که همین نور کم نیز باید از طریق لامپ های مخصوص آکواریوم تامین شود تا آکواریوم با مشکل جلبک های مزاحم مواجه نشود.

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جلبک های کورالاین جهت رشد و تکثیر و همچنین ماهی ها به نور مناسب نیاز دارند. بنابراین برای تامین نور آکواریوم های فیش اونلی نیز استفاده از لامپ های مخصوص آکواریومن الزامی است، فقط تنها تفاوت آن به میزان نور کمتر در آکواریوم های فیش اولنی است.

نکات مهم برای انتخاب نور و سیستم روشنایی آکواریوم

قبل از پیشنهاد سیستم روشنایی مناسب چند نکته مهم در خصوص نور و نحوه ی کنترل آن در آکواریوم را متذکر می شویم.

  1. از روشن و خاموش شدن هم زمان لامپ های آکواریوم بپرهیزید زیرا موجب استرس آبزیان می شود. برای این منظور می بایست برای سیستم روشنایی آکواریوم خود حداقل 2 لامپ انتخاب کنید و با نصب تایمر میزان روشن بودن آنها را تنظیم کنید.
  2. میزان نور موردنیاز آکواریوم های مرجانی در حدود 1 الی 2 وات به ازای هر 2 لیتر آب خواهد بود که البته به نوع مرجان هایی که تمایل به نگهداری از آنها دارید نیز بستگی دارد.در صورتی که در آکواریومن انواع مختلف مرجان ها نگهداری شوند (همانطور که در ایران و بیشتر کشورها چنین روشی مرسوم است) فرمول یک وات نور به ازای هر لیتر آب موردنیاز خواهد بود. حجم مفید آکواریوم را نیز از حاصل ضرب ابعاد مفید داخل آکواریوم بدست می آوریم (حجم سامپ محاسبه نمی شود) و درصدی را برای دکوراسیون و شن کف آکواریوم کسر می کنیم.
  3. با نصب دو تایمر لامپ های اکتینیک را به مدت 10 ساعت و لامپ های سفید را به مدت 8 ساعت روشن نگه میداریم. لامپ های اکتینیک یک ساعت قبل از لامپ های اصلی روشن شده و یک ساعت پس از خاموش شدن آنها خاموش می شوند.

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

سایر نکات در خصوص نحوه ی انتخاب سیستم روشنایی مناسب

  1. از لامپ های 20000 کلوین به عنوان تنها لامپ اصلی آکواریوم و یا در کنار لامپ های اکتینیک استفاده نکنید زیرا این لامپ ها از لومن، CRI ,PAR بسیار پایینی برخوردارند و نمی توانند پاسخگوی نیازهای مرجان ها باشند.
  2. بهترین ترکیب نوری، استفاده از لامپ های متال هالید (14000 کلوین) در کنار لامپ های فلوئورسنت اکتینیک می باشد (تا لحظه ی نگارش این کتاب لامپ های LED مخصوص آکواریوم در بازار از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و خرید آنها توجیه اقتصادی نداشته و نور تولیدی آنها نیز تفاوت چندان زیادی با سیستم پیشنهادی ما ندارد).
  3. برای آکواریوم های دارای عمق کمتر از 50 سانتی متر و حجم 200 لیتر بهتر است از لامپ های فلوئورسنت و ترجیحا HOT5 استفاده نمایید.
  4. برای آکواریوم های دارای عمق بیش از 50 سانتی متر و حجم بیش از 200 لیتر بهتر است سیستم روشنایی آن را به صورت ترکیبی از یک لامپ متال 150 وات 14000 کلوین و یک یا دو لامپ فلوئورسنت اکتینیک و ترجیحا HOT5 استفاده نمایید.

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شوراهمیت نور مناسب برای گیاهان آکواریوم آب شور

آیا آن نورهایی که در چشم انسان رنگ یکسانی دارد برای گیاهان نیز یکسان است؟ نور خورشید برای چشم انسان سفید است. گیاهان در طبیعت در زیر نور خورشید به خوبی رشد می کنند. بنابراین، ما اطمینان داریم که نور خورشید باید بهترین منبع نوری برای رشد گیاه باشد. خورشید می تواند مقدار یکنواختی از انرژی را در تمام طول موج ها از جمله مادون قرمز و ماوراء بنفش تابش کند. نور لامپ رشد گیاه متشکل از قرمز، سبز و آبی نیز برای چشم انسان سفید رنگ به نظر می رسد. با این حال، هنگامی که به طیف نگاه می کنیم، متوجه می شویم که انرژی ارائه شده توسط نور چراغ رشد گیاه فقط در قرمز، سبز و آبی تولید می شود.

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

نحوه ی انتخاب سیستم روشنایی مناسب

برای آکواریوم های دارای عمق بیش از 70 سانتی متر و عرض بیش از 50 سانتی متر بهتر است به جای لامپ متال 150 وات از لامپ متال 250 وات استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که یک عدد لامپ متال 250 وات مناسب تر و موثرتر از 2 عدد لامپ متال 150 وات می باشد.همانطور که قبلا اشاره شد لامپ های 14000 کلوین بهترین نوع لامپ جهت استفاده به عنوان لامپ اصلی آکواریوم محسوب می شوند. در صورت عدم دسترسی به این لامپ ها استفاده از لامپ های 10000 الی 12000 کلوین اولویت بعدی محسوب می شوند.

در صورت استفاده از این لامپ ها به عنوان لامپ اصلی آکواریوم ممکن است رنگ نور آکواریوم کمی به زردی گرایش داشته باشد که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی می توانید از تعداد لامپ های اکتینیک بیشتری استفاده نمایید.   همیشه سعی کنید که لامپ اصلی آکواریوم خود را از کلوین پایین تر انتخاب نمایید و با استفاده از لامپ های اکتینیک بیشتر نور مورد دلخواه خود را بدست آورید. در این صورت آکواریوم شما از میزان پار مناسبی برخوردار خواهد بود، زیرا لامپ های دارای کلوین پایین تر در ترکیب نور خود از نور قرمز بیشتری برخوردارند و کمبود نور آبی آنها نیز با استفاده از لامپ های اکتینیک بیشتر جبران می شود

در صورتی که به هر دلیل امکان استفاده از لامپ های 140000 کلوین و یا کمتر به عنوان لامپ اصلی آکواریوم میسر نبود، می توانید حداکثر از لامپ های 16000 کلوین استفاده نمایید اما در این صورت بهتر است بخشی از لامپ های فلوئورسنت خود را از رنگ صورتی انتخاب نمایید تا کمبود نور قرمز (420 نانومتر) در لامپ اصلی جبران شود.

سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم آب شور

چند نکته ی مهم در مورد سیستم نور و روشنایی آکواریوم مرجان ها

مرجان ها را آرام آرام در شرایط نوری مناسب قرار دهید. به عنوان مثال مرجان های آکروپورا به نور بسیار شدید نیاز دارند که به همین دلیل محل مناسب برای قرار دادن آنها در آکواریوم، سطوح فوقانی نزدیک به منبع نور می باشد اما بهتر است در ابتدا آنها را در سطوح میانی آکواریوم قرار دهید و پس از گذشت یک الی دو هفته به سطوح فوقانی تغییر محل قرار دهید.

به هنگام انتقال ماهی ها و مرجان های تازه خریداری شده به آکواریوم حتما باید سیستم روشنایی اصلی آکواریوم حداقل 8 ساعت خاموش باشد.

لامپ های آکواریوم (به ویژه لامپ های اصلی) را هیچ وقت بصورت همزمان تعویض نکنید زیرا موجب وارد شدن شوک به مرجان ها شده و می تواند برای آنها مهلک باشد. بهترین حالت، تعویض آنها بصورت مجزا و در فواصل زمانی 15 الی 30 روزه است.

تیم آکوا، با تجربه ی زیاد در این سازه ها و داشتن متخصصین و مهندسان خبره، میتواند بهترین انتخاب شما برای داشتن یک استخر شیشه ای متفاوت و زیبا با بهترین قیمت باشد.

شماره تماس جهت بازدید و کارشناسی: 09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟