راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

اگر از تمام آکواریوم داران آب شور در رابطه با راه اندازی و اجرای یک سیستم آکواریومی سوال کنید، تمامی  آنها به شما خواهند گفت که راه اندازی یک آکواریوم به خصوص آکواریوم آب شور روند بسیار پر زحمتی است و لازم است بی نهایت در این روند صبور باشید. برای راه اندازی یک آکواریوم آب شور لازم است. مراحل خاصی را به دقت دنبال کرده تا به نتیجه مناسب برسید.

در این مقاله سعی شده است در ۴ مرحله ساده نحوه راه اندازی آکواریوم آب شور برای شما توضیح داده شود.

راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

مرحله اول – آماده سازی آب

بعد از نصب آکواریوم و راه اندازی تمامی تجهیزات فیلتراسیون لازم است آکواریوم خود را با آب شیرین تصفیه شده توسط فیلتر RO اسمز معکوس پر کنید. اگر مجبور به استفاده از آب شهری (لوله کشی) هستید لازم است از محصولات شیمیایی خاصی که برای حذف آلاینده های آب شهری مثل کلرین و کلرامین و همچنین نیترات ها وجود دارد مثل AmQuel Plus و یا RedoxIclean استفاده کنید.

حالا می توانید نمک مخصوص را با توجه به دستورالعمل ارائه شده توسط کارخانه سازنده به آب آکواریوم اضافه کنید. بعد از حل شدن کامل نمک می توانید به کمک شوری سنج میزان شوری آب را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز آن را در محدوده مناسب تنظیم کنید . اجازه دهید آکواریوم چندین روز با این شرایط کار کرده تا دما و شوری آب به حالت پایدار رسیده و شما از نحوه صحیح کار کرد تجهیزات خود مطمئن شوید.راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

مرحله دوم – ایجاد ساختار داخلی و دکوراسیون

بعد از اینکه از کارکرد مناسب بخش های مختلف سیستم فیلتراسیون خود بعد از چند روز مطمئن شده و میزان دما و شوری را در بازه استاندارد قرار دادید. می توانید برای شروع عملیات دکوراسیون ماسه و صخره های زنده را به آکواریوم خود اضافه کنید. (نکته مهم در صورتی که قصد اضافه کردن ماسه زنده را ندارید .می توانید قبل از آب کردن آکواریوم ماسه ها را به صورت کامل با آب شیرین شستشو داده. و در بستر آکواریوم خود قرار دهید.)

در صورتی که قصد ایجاد یک اکوسیستم کامل را دارید. بهتر است به اندازه ۴ تا ۶ سانتی متر ماسه زنده را به بستر آکواریوم خود اضافه کنید که این کار می تواند بخش زیادی از باکتری های لازم جهت چرخه نیتروژن و میکروارگانیسم های زنده مفید را به آکواریوم شما اضافه کند.راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

اضافه کردن صخره به مخزن

بعد از اضافه کردن بستر و تکمل آن نوبت به اضافه کردن صخره های زنده است. در حقیقت صخره های زنده صخره های دریایی هستند که پایه تپه های مرجانی را در محیط های طبیعی اقیانوسی شکل می دهند. این المان ها نیز به شما در ایجاد یک اکوسیستم پایدار تر کمک کرده و شرایط آبی ایده آل تری را در آکواریوم شما بر قرار می کند.

از طرف دیگر صخره ها به شما در ایجاد مکان های طبیعی امن برای مخفی شدن ماهی ها کمک کرده و منظره آکواریوم شما را به محیط های طبیعی نزدیک تر می کند. شما می توانید صخره های زنده را در ابعاد و رنگ های مختلف مشاهده کنید. لازم است به ازاء هر ۱۰ لیتر آب آکواریوم حدود یک کیلو گرم صخره زنده را به آکواریوم خود اضافه کنید . (البته این مقدار با توجه به بودجه شما می تواند تا نصف کاهش پیدا کند).

نکته بسیار مهم در استفاده از ماسه ها و صخره های زنده این است که باید قبل از اضافه کردن ماهی به آکواریوم لازم است به صورت کامل تصفیه شود. این تصفیه می تواند به مدت ۴ تا ۵ هفته در خلال کامل شدن چرخه نیتروژن در درون آکواریوم شما انجام شود که در این مدت لازم است شما به صورت هفتگی حداقل ۲۵ درصد از آب آکواریوم خود را با آب شور آماده شده تعویض نمایید.

در طول عمل تصفیه بخش زیادی از بافت های جلبکی و ارگانیسم های زنده ممکن است از صخره جدا شده و لازم است از آکواریوم خارج شود. شما به جای استفاده از صخره های زنده معمولی می توانید از صخره های تصفیه شده نیز استفاده کرده که در این صورت می توانید به سرعت بعد از اضافه کردن آنها به آکواریوم و تکمیل چرخه نیتروژن شروع به اضافه کردن ماهی به آکواریوم خود کنید.

مرحله سوم – اضافه کردن سیستم روشنایی و جلوگیری از رشد جلبک ها

بعد از اینکه از تصفیه کامل صخره های خود مطمئن شده و چرخه نیتروژن را در آکواریوم خود کامل کردید‌. حالا می توانید آبزیان مورد نظر را به صورت مرحله ای به آکواریوم خود اضافه کنید ولی قبل از اضافه کردن لازم است سطح آمونیاک و نیتریت موجود در آب را اندازه گیری کرده و در صورتی که این میزان برابر صفر بود می توانید برای اضافه کردن آبزیان اقدام کنید.

در این زمان لازم است سیستم روشنایی آکواریوم خود را هم راه اندازی کرده و با یک تایمر ساده ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز لامپ های آکواریوم خود را روشن کنید. چند هفته بعد از راه اندازی سیستم روشنایی در آکواریوم خود شما شاهد رشد جلبک ها در آکواریوم خواهید بود.

پس لازم است برای مقابله با آن از روش های شیمیای و یا طبیعی استفاده کنید. در صورت دسترسی به مجموعه خاصی از بی مهرگان مثل انواع خرچنگ های منزوی می توانید. از آنها به عنوان مصرف کننده های جلبکی در آکواریوم خود استفاده کرده و یا با اضافه کردن فیلتر های شیمیایی موثر جلوی افزایش مقادیر نیترات، فسفات و سیلیکات آب را گرفته و میزان رشد جلبک های ناخواسته در آکواریوم را کنترل کنید.

بعد از گذشت چند روز می توانید دوباره مقادیر آمونیاک و نیتریت را اندازه گیری کرده و در صورت عدم وجود این مواد مراحل کار را دنبال کنید.

مرحله چهارم – اضافه کردن ماهی ها و بی مهرگان مختلف

بعد از تکمیل مراحل قبل حالا آماده هستید که ماهی ها را به آکواریوم خود اضافه کنید. قبل از خرید و اضافه کردن ماهی ها به جدول های مربوط به سازگاری گونه های مختلف توجه کنید و همچنین به ظرفیت آکواریوم و فیلتر بیولوژیک آکواریوم خود توجه داشته باشید . حجم و تعداد ماهی های خود را بیش از ظرفیت آکواریوم انتخاب و خریداری نکنید.

حالا لازم است میزان آمونیاک و نیتریت آب آکواریوم خود را برای چند هفته متوالی تست کرده و مطمئن شوید که همیشه این مقدار نزدیک به صفر است.

حالا زمان مناسبی برای سفارش گونه های ماهی یا بی مهره مورد نظر شماست. در صورتی که در ثابت نگهداشتن پارامتر های فیزیکی و شیمیایی آب خود موفق نبوده اید. می توانید با متخصصین خانه آبزیان جهت گرفتن راهنمایی های لازم تماس حاصل فرمایید.

حالا با توجه به گونه های انتخابی می توانید از کوچکترین و آرامترین گونه مورد نظر خود شروع کرده و در انتها گونه های فعال تر، بزرگتر و مهاجم تر را تهیه و به آکواریوم خود اضافه کنید.

موضوع بسیار مهم این است که شما نمی توانید تمامی ماهی های مورد نظر را به یکباره به آکواریوم خود وارد کنید. برای اضافه کردن ماهی ها لازم است در هر دوره که لازم است فاصله بین هر دوره با توجه به نوع سیستم فیلتراسیون شما باید بیش از یک هفته باشد.

بسته به اندازه ماهی و آکواریوم ۱ تا ۵ ماهی را به آکواریوم خود اضافه کرده زمان لازم را برای پایدار شدن شرایط و کامل شدن چرخه نیتروژن با توجه به بار بیولوژیک جدید در اختیار آکواریوم قرار دهید.

راه اندازی و اجرای آکواریوم های آب شور

در این مقاله سعی شده است به صورت ساده در چند مرحله برای شما نحوه راه اندازی یک اکواریوم آب شور فقط ماهی توضیح داده شود ولی این توضیحات اطلاعاتی را در ضمینه طراحی سیستم فیلتراسیون در اختیار شما قرار نمی دهد و لازم است قبل از شروع کار تحقیقاتی را در این رابطه انجام داده و یا با افراد متخصص برای دریافت اطلاعات و تعیین نوع و ساختار فیلتراسیون آکواریوم خود صحبت کنید.

از طرف دیگر با مطالعه دقیق گونه های مورد نظر خود سعی کنید شرایط محیطی مناسبی را برای آنها فراهم نمایید تا بتوانید در طولانی مدت از وجود آنها لذت ببرید و همیشه در مقابل وسوسه خرید تمامی گونه ها به صورت همزمان و یا اضافه کردن گونه های نا متناسب و یا گونه هایی که شرایط نگهداری از آنها را در آکواریوم خود ندارید مقاومت کنید.

با انجام مرحله به مرحله تمامی کارهای لازم و اضافه کردن تدریجی ماهی ها می توانید شانس حیات گونه های خود و حفظ سرمایه خود را بیشتر کرده و از وجود بخشی از شگفتی های اقیانوس در خانه یا محل کار خود لذت ببرید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟