راهنمایی مراقبت از آرووانا

راهنمایی مراقبت از آرووانا

اگر چه ظاهر و رفتارهای هر ماهی نکات دوست داشتنی زیادی دارد اما کمتر ماهی آب‌شیرینی را پیدا خواهید کرد که به اندازه‌ِی آرووانا‌ها جذاب و دل‌ربا باشد. پیش‌تر برای شما نوشتیم که آرووانا‌ها نماد خوش شانسی و موفقیت هستند. در این متن در مورد نحوه‌ی نگهداری از این ماهی نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

زیستگاه اصلی و نژاد

آروواناها در رودخانه‌های چین، آفریقا، استرالیا و برزیل زندگی می‌کنند. آروواناهای خاکستری، بومیِ‌ رودخانه‌ی آمازون و آمریکای جنوبی هستند. این ماهی‌ها از خانواده‌ی اوستیوگلوسید‌ها هستند که به نام‌های اژدها ماهی و زبان استخوانی نیز شناخته می‌شوند. از این رو به این ماهی‌ها زبان استخوانی گفته می‌شود که آن‌ها در کف دهان خود استخوانی پر از دندان دارند.

آروواناها علاوه بر تنفس از درون آب، می‌توانند اکسیژن را از سطح آب نیز به آب‌شش‌های خود بکشند. فسیل‌هایی از اجداد این ماهی مربوط به دوره ژوراسیک و کرِتاسیوس پیدا شده است.

راهنمایی مراقبت از آرووانا

خانه و همسایه‌ها

دمای ایده‌آل برای آرووانای خاکستری بین 24 تا 28 درجه‌ی سانتیگراد است. pH آب آکواریومی ‌که در آن از آرووانا نگهداری می‌کنید نیز باید بین 6 تا 7.5 باشد. آروواناها بیش از 90 سانتیمتر رشد می‌کنند. حداقل اندازه‌ی آکواریوم باید 60*76*183سانتیمتر باشد. البته همانطور که گفتیم این حداقل فضایی است که می‌تواند یک آرووانا در آن زندگی کند.

به تدریج و با بزرگ‌تر شدن آرووانا بهتر است آکواریوم‌های بزرگ‌تری برای آن تهیه نمایید. بهترین فضا برای آروواناها آکواریومی‌ به اندازه‌ی سه برابر طولشان است.

اگر قصد دارید ماهی‌ای در کنار آرووانای خود قرار دهید حتما حواستان باشد که هم‌اندازه یا بزرگ‌تر از دهان آرووانای شما باشد. آرووانا می‌تواند با ماهی‌های نسبتا بزرگی که خیلی به سطح آب علاقه‌ای ندارند، در کمال آرامش زندگی کند. ماهی‌هایی نظیر دلقک ماهی چاقویی، اسکارها و سیچلاید‌های نسبتا بزرگ، همسایه‌های خوبی برای آرووانای خاکستری هستند. .

آروواناهای خاکستری را می‌توانید تنها یا در گروه‌های سه تایی نگهداری کنید. البته آرووانای استرالیایی بنا به طبیعت و رفتارهای منحصر به فردش، بهتر است تنها و در یک آکواریوم مجزا نگهداری شود.

راهنمایی مراقبت از آرووانا

آکواریوم آرووانای خاکستری

آکواریوم آرووانای خاکستری بهتر است پوششی بر سطح روی خود داشته باشد چرا که این ماهی‌ها در پریدن استاد هستند و با یک جهش خودشان را به بیرون آکواریوم پرت می‌کنند. آرووانای خاکستری غذای زیادی می‌خورد و در نتیجه فضولات زیادی نیز تولید می‌کند. از این رو آب آکواریوم این ماهی باید به طور منظم هفته‌ای 20 تا 25 درصد، تعویض شود.

شرایط آب نیز باید به طور منظم بررسی شود و سطح آمونیاک، نیترات و نیتریت آن به طور پیوسته کنترل شود.

غذا

آروواناها گوشت‌خوار هستند و غذاهای زنده را بسیار بسیار بیشتر ترجیح می‌دهند. برای در سلامت کامل نگهداشتن آن‌ها بهتر است از غذاهای گوشتی متنوعی استفاده کنید. میگوهای مختلف موجود، کرم‌های خاکی و دریایی و حتی قورباغه‌های کوچک. البته قسمت‌های تیز و سخت غذاها باید گرفته شود.

آروواناها همچنین از خوردن ماهی‌های کوچک نیز لذت می‌برند اما نباید خیلی آن‌ها را به این رژیم غذایی دعوت کرد. چرا که باعث چاق شدن آن‌ها و از بین رفتن سلامتی‌شان می‌شود. غذاهای گوشتی مخلوط آماده نیز از جمله غذاهای آروواناها است اما نمی‌تواند برای آن‌ها کافی باشد.

راهنمایی مراقبت از آرووانا

زاد و ولد

بعد از بارور شدن تخم‌ها، ماهی نر تخم‌ها را درون دهان خود نگهداری می‌کند. آرووانای نر به مدت سه هفته به بچه‌داری مشغول است تا آن‌ها به اندازه‌ی 3 تا 4 سانتیمتر رشد کنند و بتوانند خودشان شکار کنند. البته در مواقع احساس خطر، آن‌ها پیش پدر خود بر می‌گردند.

راهنمایی مراقبت از آرووانا

شرایط پرورش

آروواناهای خاکستری از دسته ماهی‌هایی هستند که در مراکز پرورش ماهی نیز به دنیا می‌آیند و رشد می‌کنند. مثل تمامی ‌ماهی‌های دیگر فراموش نکنید که حتما از فروشنده در مورد صید یا پرورشی بودن ماهی سوال کنید. در صورت خرید ماهی‌ای که از طبیعت گرفته شده باشد، شما نه تنها در تخریب زمین شریک می‌شوید بلکه امکان مرگ و مریض شدن ماهی‌تان نیز بسیار بسیار بیشتر است. به علاوه آروواناهایی که از طبیعت گرفته شده باشند، به پریدن بیشتر علاقه دارند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟