دیفیوزر Co2 چیست و به چه دردی می‌خورد؟

دیفیوزر Co2 چیست و به چه دردی می‌خورد؟

کربن به شکل دی اکسید کربن (CO2) یکی از مهمترین مواد مغذی برای رشد سالم گیاهان آبزی است. در حالت ایده آل، آکواریوم از طریق سیستم CO2 با دی اکسید کربن تامین می شود. دیفیوزر یا اتومایزر نقش مهمی در این امر ایفا می کند. دیفیوزرهای دارای غشاء به ویژه برای این منظور کارآمد هستند، زیرا آنها CO2 را اتمیزه می کنند. ه. آنها گاز را به حباب های ریز زیادی تبدیل می کنند که حل شدن گاز در آب آکواریوم را تسهیل می کند. برای اتمیزه کردن، CO2 تحت فشار از طریق یک غشای سرامیکی با منافذ ریز عبور داده می شود. انواع و طرح های مختلف پخش کننده غشایی موجود است.

دیفیوزر دی‌اکسیدکربن بخشی از سیستم تنظیم CO2 آکواریوم است. این سیستم معمولاً از یک دیفیوزرco2، سیلندر دی‌اکسیدکربن یا منبع CO2 و پخش‌کننده دی‌اکسیدکربن تشکیل می‌شود. این وسیله برای حل کردن CO2 در آکواریوم استفاده می‌شود.

هنگام خرید کپسول CO2، از کپسول‌های محکم و بادوام استفاده کنید تا از بروز حوادث ناشی از شکستگی یا نشت جلوگیری کنید. بهتر است انتهای دیگر کپسول CO2 به دیفیوزر متصل باشد. پخش‌کننده دی‌اکسید کربن حباب‌های بزرگی را به حباب‌های کوچکی تجزیه می‌کند تا با سهولت و کارایی بیشتری در تانک آکواریوم حل شود و باعث افزایش سطح CO2 در آب آکواریوم شود.

دیفیوزر Co2 چیست و به چه دردی می‌خورد؟

انواع دیفیوزرهای CO2

دیفیوزرها از نظر شکل، اندازه و جنس متفاوت هستند و ممکن است از جنس پلاستیک، شیشه یا سرامیک‌های خاص ساخته شده باشند. البته می‌توانید دیفیوزرهای دست‌ساز هم درست کنید؛ انتخاب‌تان هر کدام که باشد، دیفیوزرهای دی‌اکسیدکربن به صورت شناور در مخزن ماهی و میگو قرار می‌گیرند.

اما تفاوت‌های زیادی بین دیفیوزرهای CO2 وجود دارد؛ برخی از آنها ایمن‌تر، ارزان‌تر یا کارآمدتر از سایرین هستند. یکی از ارزان‌ترین دیفیوزرهای دی‌اکسیدکربن، پمپ‌های هوای هستند که البته به هیچ‌وجه برای این کار توصیه نمی‌شود؛ چراکه اگر از پمپ هوا برای پخش Co2 استفاده کنید، حباب‌های بزرگی از دی‌اکسیدکربن وارد آب ومی‌شود و این ماده نمی‌تواند به خوبی در آب حل شود و دستگاه‌تان کارایی لازم را نخواهد داشت.

در صورتی‌که حباب‌های Co2 باید تا حد ممکن ریز باشند تا به خوبی در آکواریوم حل شوند. دیفیوزرهای شیشه‌ای سرامیکی یکی از متداول‌ترین انواع این دستگاه‌هاست که با کمک یک مکنده روی شیشه آکواریوم محکم می‌شود. این نوع دیفیوزر حباب‌های بسیار خوبی ایجاد می‌کند و نسبتا هم ارزان است.

دیفیوزرهای نردبانی یا پله‌ای نوع دیگری از این وسیله هستند که در مخازن کوچکتر نیز استفاده می‌شود و با قیمتی مناسب، کارآیی خوبی دارند و به خاطر شکل نردبانی‌شان به این نام معروفند.

نوع دیگر، دیفیوزر اکسترنال است که به فیلتر تانک متصل می‌شود و برای آکواریوم‌های بزرگتر توصیه می‌شود. این نوع دیفیوزرها نیز به خاطر ایمنی و تاثیرشان بسیار مشهور هستند.

رآکتور CO2 یکی از گران‌ترین دیفیوزرهاست که بیشترین میزان CO2 را نیز فراهم می‌کند، اما قیمت بسیار بالایی دارد و برای آکواریوم‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود.

اساساً بهترین نوع پخش کننده CO2 انواعی است که حباب‌های بسیار ریز تولید می‌کنند، نشت نمی‌کند و ایمن هستند.

اکثر مارک‌های دیفیوزر CO2 با کیفیت بالا این مورد را ارائه می‌دهند؛ پس بهتر است مقدار بیشتری سرمایه‌گذاری کنید و با یک محصول باکیفیت ایمنی تانک‌تان را تضمین کنید؛ مخصوصاً اگر با تنظیم CO2 خیلی آشنا نیستید.

دیفیوزر Co2 چیست و به چه دردی می‌خورد؟

نحوه راه‌اندازی و استفاده از دیفیوزر

دیفیوزر دی‌اکسیدکربن را به انتهای لوله CO2 متصل کنید. وقتی دیفیوزر CO2 در مخزن ماهی غوطه‌ور می‌شود، CO2 از طریق دیفیوزر وارد مخزن ماهی شده و سطح CO2 آب آکواریوم را بالا می‌برد.

این دستگاه نیاز به راه‌اندازی خاصی ندارد و بعد از اتصال به کپسول CO2 فورا شروع به کار می‌کند. البته اگر خودتان نوعی پمپ یا دستگاه الکترومکانیکی برای پخش Co2 استفاده می‌کنید، برای کار کردن به برق نیاز دارد.

همیشه پارامترهای آب را بررسی کنید

دیفیوزر CO2 کار خود را کم و بیش به درستی انجام می‌دهد، اما ممکن است پارامترهای آب را در تانک ماهی یا میگوها تغییر دهد. پس همیشه  پارامترهای pH و KH آب آکواریوم‌هایتان را آزمایش کنید.

اصولا گیاهان کمی دارید و آبی نرم و اسیدی داشته باشید، به خاطر کمتر بودن اسید کربنیک به CO2 کمتری هم نیاز خواهید داشت؛ برای آب سخت یا قلیایی و تعداد بیشتری گیاه، نیازیتان به CO2 نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، حباب‌ها را بشمارید تا مطمئن شوید مقدار دی‌اکسیدکربن در آکواریوم‌تان مناسب است.

دیفیوزر Co2 چیست و به چه دردی می‌خورد؟

منبع:پارس پلنت

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟