دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

آکواریوم خانگی محفظه شیشه ای می باشد که در آن می توان انواع مختلف ماهی ها، گیاهان آبی و دریایی و جانوران که در آب زیست می‌کنند، را نگهداری کرده و از تماشای این جانورانبسیار جذاب و تماشایی لذت ببرید.

آکواریوم خانگی ابعاد و اشکال مختلفی داشته و در حالت کلی به دو نوع آکواریوم آب شیرین و آب شور تقسیم می گردد. همچنین این امکان وجود دارد تا در درون آکواریوم خانگی انواع مختلف وسایل تزیینی مانند کوزه، کنده درخت، قطعات چوبی مختلف، گیاهان آبزی و غیره را به کار برده و در نتیجه فضای درونی آکواریوم خانگی را زیباتر نماییم. در نتیجه از این طریق بر زیبایی محل قرار گیری آکواریوم بیفزایم.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل آکواریوم خانگی بپردازیم پس از صورتی که می خواهید در مورد آکواریوم خانگی اطلاعات مناسب کسب کنید می توانید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید:

مهمترین نکات بهداشتی برای داشتن اکواریوم خانگی

افرادی که میخواهند اکواریوم خانگی داشته باشند، لازم است تا یکسری نکات بهداشتی را رعایت کرده و در نتیجه هیچ گونه مشکل و یا بیماری از طریق آکواریوم خانگی برای افراد ایجاد نگردد.

دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

برای این کار لازم است تا آکواریوم خانگی را پر از آب کرده و در آن مقدار مشخصی پرمنگنات بریزیم. در نتیجه آب درون آکواریوم کامل به رنگ بنفش تیره در آید و همچنین کلیه وسایلی که می خوام پاک سازی کنیم درون آب آکواریوم خانگی قرار میدهیم و به مدت سه روز نگه می داریم و بعد از آن که مدت زمان سه روز به پایان رسید تمامی وسایل و مخزن به صورت کاملا آبکشی کرده تا رنگ بنفش از روی این لوازم برود.

همچنین با توجه به اینکه محلول پرمنگنات پتاسیم بعد از سه روز خاصیت اصلی خود را از دست میدهد، در صورتی که محلول با دست و صورت تماس بر قرار کند، لک های قهوه ای ایجاد می شود که این لکه ها با استفاده از الکل صنعتی قابل رفع می باشند.

مزایای استفاده از آکواریوم خانگی

در حالت کلی زمانی که ما یک آکواریوم خانگی را در محل کار و یا منزل خود تعبیه کرده و در آن انواع مختلف آبزیان زیبا را نگهداری می کنیم، با تماشای این ماهی ها و آبزیان روحیه سرزنده و شاداب برای ما ایجاد شده و احساس بسیار خوبی به فرد تماشا کننده منتقل می گردد.

تجربه نشان داده که بسیاری از افرادی که در خانه و محل کار آکواریوم خانگی دارند، نگهداری از ماهی ها باعث می شود تا حس سرزندگی و شادابی داشته و تماشا و نگهداری از این موجودات دوست داشتنی تا حدود زیادی خستگی و کسالت را از بدن افراد بیرون می آورد.

دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

آرامش را به محیط خود بیاورید

همچنین وجود یک اکواریوم باعث می شود تا گذر زمان، بسیار بهتر سپری شده و همچنین در محیط های شلوغ مانند کلینیک های زیبایی و یا مراکز خدماتی و درمانی به عنوان گزینه ای بسیار مناسب جهت دادن روحیه مثبت به بیماران در نظر گرفته می شود. در حالت کلی استفاده از آکواریوم هیچ گونه محدودیتی نداشته و این امکان وجود دارد تا در تمامی محیط های داری، مسکونی، فروشگاه ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی و غیره از انواع مختلف اکواریوم استفاده نماییم. در حالت کلی ماهی ها و تکاپو و بازی کردن آن ها درون آب و جذابیت محیط درون آکواریوم باعث می شود تا نظر هر بازدید کننده ای را به خود جلب نماید.

آرامش را به محیط خود بیاورید

همچنین آکواریوم خانگی به عنوان یک عضو دکوری به حساب آمده و به عنوان یک گزینه بسیار مناسب جهت زیبا سازی محیط کار و منزل مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرد. با توجه به جنب و جوش و بازی که ماهی ها در آکواریوم خانگی انجام می دهند، افرادی که به این ماهی ها نگاه می کنند استرس شان به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده و تاثیر بسیار مثبتی در آرامش اعصاب و روان و کاهش تنش های روزانه در افراد ایجاد می کند.

در ادیان مختلف مانند فنگ شویی چینی ها، داشتن آکواریوم خانگی بسیار زیاد پیشنهاد شده چرا که این اقوام ماهیها را به عنوان خوش شانسی و برکت و خوشی یومنی به حساب می آورند. داشتن اکواریوم خانگی و تماشای حرکت ماهی های مختلف درون آب می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در فشار خون افراد ایجاد نماید.

همچنین تحقیقات پزشکی نشان داده که داشتن آکواریوم خانگی و نگهداریاز ماهی ها و تماشای آنها می تواند تا حدود زیادی به کاهش درد افراد مریض و بیمار کمک کرده و به همین دلیل است که در بسیاری از کلینیکها و مراکز خدماتی و درمانی و پزشکی از انواع مختلف آکواریوم خانگی جهت نگهداری ماهی ها استفاده می شود.

دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

همچنین نگهداری از آکواریوم روی کودکانی که به بیماری بیش ‌فعالی مبتلا هستند نیز تاثیر بسیار مثبتی داشته و به گونه ای بیماری آنها را کنترل می نماید و به گونه ‌ای کمک می‌کند تا این کودکان رفتارهای پرتنش از خود نشان ندهند.

نکات مورد توجه در هنگام وارد کردن ماهی ها به آکواریوم

در زمانی که قصد داریم تا ماهی مورد نظر را به آکواریوم وارد کنیم، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که اکسیژن لازم در اختیار ماهی قرار داشته باشد و با کمترین میزان استرس عمل انتقال انجام گردد و در نتیجه ماهی هیچ گونه صدمه نبیند. یکی از راحت ترین راه ها و در عین حال مطمئن ترین راه ها برای انتقال ماهی به آکواریوم خانگی استفاده از روش قرنطینه می باشد.

نکات مورد توجه در هنگام وارد کردن ماهی ها به آکواریوم

در این روش آکواریوم خانگی که دارای ابعاد کوچک تر و یا هوادهی مناسب تر است را به همراه ۲ لیتر آب و ۲ گرم نمک تعبیه می‌کنیم. سپس ماهی مورد نظر را به مدت ۲۴ ساعت در آکواریوم قرنطینه نگه داشته و در ساعت اولیه نیز تمامی اب از نظر غلظت دارو تحت کنترل قرار می نماییم.

در نهایت بعد از گذشت ۲۴ ساعت بعد از اینکه ماهی ها و شرایط هم دمایی تطبیق پیدا کردند، می توانیم آنها را به آکواریوم خانگی مورد نظر انتقال دهیم. همچنین در فرآیند انتقال ماهی و آکواریوم خانگی باید توجه کنیم که به هیچ وجه نباید دست ما با ماهی مورد نظر تماس پیدا نماید و برای این کار باید از تور های مخصوص انتقال ماهی به اکواریوم خانگی استفاده نماییم.

دانستی های مهم درباره آکواریوم خانگی

منبع: آکوا دلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟