اسکای لایت

امروزه پیشرفت و دانش مهندسی شیشه در کنار خواص مکانیکی و سازه ای شیشه های لمینت و سکوریت ،در معماری داخلی  و مدرن بسیار پرکاربرد بوده و با قابلیت های خوبی که به طراحان می دهد پروژه های ساختمانی متعدد را دگرگون ساخته است .

سقف های شیشه ای ساختاری زیبا از شیشه به جای مصالح رایج سقف ساختمان می باشند. در واقع این ساختار راه حَلی زیبا و سازگار با محیط زیست برای روشن کردن ساختمان های مسکونی و یا تجاری هستند.این سیستم با استفاده از نور طبیعی به جای الکتریسیته بعنوان یک منبع نور موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.همچنین استفاده از این سبک معماری باعث ایجاد حس بهتر در محیط شده و ارزش افزوده ای خوب نیز برای ساختمان دارد.با توجه به تکنولوژی امروزه این سقف ها بسیار سریع تولید می شود و در زمان کوتاهی نیز نصب می گردند. این سقف ها روی چارچوب های آهنی نصب است و بدین شکل سقفی مستحکم می باشد، اما با توجه به نوع طراحی در هر فرمی قابل اجرا هستند.

پخش ویدیو
پخش ویدیو

سقف و کف شیشه ای

سقف و کف شیشه ای با توجه به محل قرارگیری و میزان تردد روی آن ها و کاربری بنا می تواند از انواع شیشه های سکوریت، سکوریت لمینیت و یا لمینیت ساخته و اجرا گردد.اولین و پراهمیت ترین گام برای داشتن سقف و کف شیشه ای سازه و یا استراکچری است که مهندس طراح با توجه به دیتیل های مربوطه آن را محاسبه و سپس طراحی و اجرا می شود.

سقف شیشه ای یا اسکای لایت (sky light) از جدیدترین و مدرن‌ترین نوع سقف شیشه‌ای می‌باشد که می‌تواند جذابیت ظاهری زیادی برای  ساختمان شما ایجاد کند و موجب ایجاد احساس بهتری در افرادی شود که داخل ساختمان هستند و یا از بیرون آن را مشاهده می­‌کنند. ممکن است تصور کنید که از این سازه بیشتر در ساختمان‌های تجاری بسیار بزرگ و لوکس استفاده می­‌کنند، ولی امروزه شما می‌توانید مدل­‌ها و شکل­‌های مختلف این گونه سازه را در بسیاری از ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی و … مشاهده کنید و زیبایی آن را از نزدیک ببینید.

در بیشتر پروژه های معماری ویلایی و حتی آپارتمان های لوکس امروزه بسیار از این سبک استفاده میشه ، خوشحالیم با اجرای بیش از 1000 پروژه موفق در این حوزه پاسخگوی نیاز شما عزیزان باشیم.

اجرای کف شفاف در بام یا حیاط  یا حتی روف گاردن  در معماری مدرن امروز برای استفاده از بیشترین بهره از نور طبیعی و حس بهتر مرسوم بوده  و آب سکون با بیش از 3 دهه فعالیت در این زمینه توانسته است با اجرای پروژه های متعدد رضایت کارفرمایان عزیز را برآورده سازد.

مزایای سقف شیشه ای

اسکای لایت

اسکای لایت یک سقف شیشه‌ای است که به عنوان نورگیر در سقف ساختمان‌ها ایجاد می‌گردد. این شیشه‌ها امکان استفاده از نور طبیعی را برای داخل ساختمان فراهم کرده و قسمتی از نور ساختمان از طریق نور مستقیم خورشید تامین می‌گردد. علاوه بر این، سقف‌های شیشه ای ظرافت و زیبایی زیادی به فضا می‌بخشد. تحقیقات نشان داده که تابش نور مستقیم باعث می‌گردد میزان بهره‌وری افراد افزایش یافته و برای محیط‌های تجاری بسیار مورد توجه خواهد بود. این نوع سقف‌ها در برابر باد و باران، زلزله و سیل مقاوم است. در معماری مدرن با استفاده از پنجره‌های بزرگ در کنار سقف شیشه‌ای می‌توان حداکثر نور خورشید برای روشنایی و تا حدودی گرم نگه داشتن فضا در زمستان استفاده نمایید.

انواع سقف شیشه ای

اسکای لایت متناسب با فضای مورد نیاز طراحی و ساخته می‌گردد و اسکای لایت می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. سقف شیشه ای ثابت به صورت یکپارچه نصب شده و از ایمنی بالایی برخوردار است. سقف شیشه ای متحرک به صورت ریلی و بازشو طراحی و نصب می‌گردد. سقف های متحرک می‌توانند توسط موتور الکتریکی جا‌به‌جا شده و یا توسط گیربکس دستی و نیروی دست باز و بسته شود و به جز نور طبیعی از هوای آزاد نیز استفاده کرد و به نوعی تهویه فضای داخلی با این سقف انجام می‌گیرد. سقف اسکای لایت متحرک از اسکای لایت ثابت گرانتر است.

اگر چه در نگاه اول به نظر می‌رسد که به جای این سقف‌ها می‌توان از پنجره استفاده نمود ولی نور دریافت شده از اسکای لایت ۳ تا ۱۰ برابر نور دریافت شده از پنجره است.

سقف شیشه ای بازشونده

سقف های متحرک یک فناوری مدرن و لوکس هستند که دارای مکانیسم‌های بازکردن دستی و اتوماتیک می‌باشد. سقف شیشه ای بازشو یا اسکای لایت با توجه به شرایط آب و هوایی، تابش خورشید و یا نیاز به نور پردازی قابلیت تنظیم و حرکت دارد. این نوع سقف‌ها فضای باز را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و استفاده از آن را در طول سال امکان پذیر می‌کند. سیستم سقف شیشه ای بازشو، عایق هوا و رطوبت بوده و امکان استفاده از آن در تمامی مناطق کشور با هر نوع اقلیم و آب و هوایی را مهیا کرده است.

با توجه به اینکه جنس پوشش این نوع سقف شیشه می‌باشد ولی از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. سازه فلزی این سقف ها ترکیبی از آهن و آلومینیوم است که توسط موتورهای برقی جا‌به‌جا می‌شود. سقف متحرک شیشه ای ترکیبی از هنر و مهندسی است که امکان لذت بردن و تماشای آسمان و محیط خارجی را در زمان بارش برف و باران و یا در زیر نور آفتاب و مهتاب قابل لمس می‌کند.

سقف شیشه ای بازشو لوکس‌ترین سقف برقی بوده که ترکیبی از آهن و آلومینوم و شیشه سکوریت دوجداره یا شیشه لمینت نشکن می‌باشد. که به دلیل آب‌بند و هوابند بودن کامل، ایده آل برای تمامی مقاصد بوده است. زیرا از طرفی نور را عبور داده و از سوی دیگر دارای استحکام و زیبایی بالایی می‌باشد. سقف بازشوی شیشه ای برای، روف گاردن، پاسیو، استخر، گلخانه، سالن و تمامی قسمت‌های خانه که مایل به استفاده از نور طبیعی و هوای آزاد در شرایط مختلف آب و هوایی می‌باشد، استفاده می‌گردد.

چرا نورگیرها و پنجره های سقفی مهم هستند؟

یک نورگیر یا پنجره سقفی می تواند بیش از 3 برابر بیشتر از یک پنجره عمودی با همان اندازه نور وارد کند. نورگیرها و پنجره‌های سقفی می‌توانند راحتی فضاهای داخلی را که در غیر این صورت به نور مصنوعی یا تهویه نیاز دارند، مانند اتاق‌های بدون پنجره، افزایش دهند. استفاده از نورگیرها یا پنجره‌های سقفی می‌تواند اطمینان حاصل کند که فضاها عمدتاً با نور طبیعی روشن می‌شوند و نیاز به نور مصنوعی کم یا بدون نیاز است.

آنها انعطاف بیشتری را در طراحی معماری ایجاد می کنند. نورگیرها و پنجره های سقفی می توانند نور طبیعی و هوای تازه را در جایی که پنجره های عمودی گزینه ای نیستند، در مواردی که مسائل مربوط به حریم خصوصی وجود دارد، یا زمانی که می خواهید ظاهر معماری متفاوتی ایجاد کنید، اجازه دهند. پنجره‌های سقفی یا نورگیرهای معمولی برای مکان‌هایی مناسب هستند که احتمال آسمان ابری زیاد است.

محل قرارگیری و فاصله گذاری

اصول ارائه نور روز بین پنجره‌های عمودی معمولی که از جانبی روشن می‌شوند و نورگیرها و پنجره‌های سقفی که از بالا روشن می‌شوند، متفاوت است. نورپردازی بالا پتانسیل توزیع یکنواخت نور را افزایش می دهد. در یک آسمان بدون مانع و ابری، میزان نور مستقیماً از بالا تقریباً 3 برابر بیشتر از افق است.

برای تعیین بهترین راه برای اندازه و فضا نورگیرها و پنجره های سقف، معمولاً از نسبت سطح کف به نورگیر 3-5٪ استفاده می شود، در حالی که 1-2٪ برای نورگیرهای لوله ای با عملکرد بالا کافی است.

یک قانون کلی برای فاصله نورگیرها که توزیع یکنواخت نور را فراهم می کند این است که فاصله بین نورگیرها باید تقریباً 1.5 برابر ارتفاع بین کف و سقف باشد. فاصله نورگیر در فضاهای بزرگ بسیار مهم است.

 

تعمیر و نگهداری و عملکرد طولانی مدت

پنجره های سقفی و نورگیرها از مواد مختلفی از جمله پلاستیک (ABS، اکریلیک، پلی کربنات، یو پی وی سی و غیره)، شیشه، آلومینیوم (ساده و با روکش پودری)، فولاد، فولاد ضد زنگ و چوب ساخته شده اند. عموماً این مواد در صورت نگهداری صحیح در شرایط استرالیا عمر طولانی دارند.

تعمیر و نگهداری باید شامل تمیز کردن منظم سقف خارجی و سطوح داخلی قابل مشاهده باشد. نباید اجازه داد که بقایای برگ روی مواد نورگیر انباشته شود زیرا آب باران مواد شیمیایی را از بستر برگ تجزیه می کند و باعث ایجاد لکه های شدید می شود. زباله های برگ نیز می توانند باعث خوردگی و آسیب بعدی سقف شوند.

در محیط‌های خشن (مثلاً نزدیک به دریا، آلودگی‌های صنعتی، یا در مناطق پر درخت)، نمای بیرونی نورگیر باید هر ۶ ماه یکبار تمیز شود. در مکان های دیگر باید هر 2 سال یکبار تمیز شوند.

نورگیرهای باز و تهویه شونده (به عنوان مثال، پنجره های سقفی باز شونده و هواکش های سقفی و نورگیر ترکیبی) ممکن است نیاز به روغن کاری گاه به گاه سخت افزار متحرک داشته باشند.

 

پروژه های اجرایی در بخش اسکای لایت

برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید

09205958384

تصاویری گلچین شده از بسیاری از پروژه های اسکای لایت های  اور سایز و خاص  که توسط آب سکون طراحی و اجرا گردیده است ملاحضه نمایید و همچنین برای دریافت مشاوره وکارشناسی بدون تعطیلی پاسخگویتان هستیم.

واتر اسکای لایت زیبا (به سبک حوض ایرانی )

زمان پروژه :1402
موضوع پروژه : واتر اسکای لایت
اجرای یکپارچه حوض کف شفاف در پروژه ی زیبای خارک (تهران )

بزرگترین اسکای لایت ایران (پروژه لواسان)

زمان پروژه :1401
موضوع پروژه : سقف شفاف قابل تردد 
اجرای یکپارچه سقف شفاف ایمن و بسیار زیبا در یکی از زیباترین ویلاهای لواسان