ایگور دخترش و آکواریوم

ایگور دخترش و آکواریوم

همه چیز از جایی شروع شد که دوست ایگور به او ظرف شیشه ای کوچکی مملو از سنگ های رنگارنگ داد. ایگور این ظرف زیبا را به دخترش سونیا سپرد تا از آن محافظت کند. در واقع اولین آکواریوم سونیا، آکواریومی بدون هیچ موجود یا گیاه زنده ای بود.

راهی شگرف برای آشنا کردن یک کودک با آکواریوم و البته روشی برای تقویت احساس مسئولیت پذیری. آکواریوم خالی از موجودات زنده این خوبی را دارد که کودک بار مسئولیتی سنگین را متحمل نمی شود.

ایگور دخترش و آکواریوم

از آن زمان ایگور ارتباط پدر-فرزندی جالبی را با محوریت آکواریوم آغاز نمود. ایگور در زمان هایی که آکواریوم خودش را تمیز می کرد از دخترش هم می خواست تا او نیز آکواریوم مینیاتوریش را تمیز کند.

این یکی از بهترین راه ها برای آشنا کردن کودک با آکواریوم است. این کار علاوه بر این که از طریق تعریف فعالیتی مشترک، ارتباط والدین با فرزندان را تقویت می کند. همچنین باعث می شود تا کودک مسئولیت پذیری را فرابگیرد.

بعد از مدتی سونیا متوجه این شد که در آکواریوم پدرش گیاهانی هستند که در آکواریوم او وجود ندارند و این مسئله را به پدرش گفت. ایگور ده دقیقه ای وقت گذاشت و چند گیاه را از آکواریوم خودش به آکواریوم کودکانه سونیا منتقل کرد.

همچنین به سونیا اجازه داد تا یکی از تکه سنگ های آکواریوم پدرش را بردارد و درون آکواریوم خودش بگذارد.

ایگور دخترش و آکواریوم

ایگور راه شگرفی را در پیش گرفته بود.

سپردن مسئولیت به کودک به صورت پله به پله و شناساندن آکواریوم با همه پیچیدگی هایش  در نهایت سادگی. ظرفی کوچک و شیشه ای با ریزه سنگ های رنگی، همان ظرف با چند گیاه و کمی بعد دوباره همان ظرف با چند گیاه و چند ماهی خیلی خیلی کوچک.

دختر بچه ای که با چنین روشی بزرگ شده باشد در آینده سرشار از حس مسئولیت در برابر محیط اطرافش خواهد بود.

ایگور دخترش و آکواریوم

تنبیه و تشویق

در همه طول تاریخ کودکان به عنوان کسانی که در آینده نقش های اجتماعی را بر دوش خواهند کشید مورد توجه و کنکاش بوده اند. هر چند اولین نظریه های مکتوب پیرامون مفهوم کودکی را می توان در یونان باستان و سپس در عصر روشنگری مشاهده کرد .

اما این مهم به معنی آن نیست که پیش از آن زمان و در جغرافیای دیگری به جز اروپا درباره مفهوم کودکی تفکری وجود نداشته است. انواع و اقسام نگرش ها در مورد این مفهوم را می توان از رفتار ها و حیطه اختیارات کودک در زمان و مکان های مختلف مشاهده کرد.

نقطه اشتراک تمام این نگرش ها اما بحث تعلیم و تربیت کودک و مشترک ترین بحث تعلیم و تربیت در این میان مسئله تنبیه و تشویق است. طیفی که در یک سویش تنبیه صرف و در سوی دیگر تشویق صرف قرار می گیرد.

راهی نو

ناقدان نگرش تشویق-تنبیه، امروزه با مطرح کردن مباحثی نوین خط بطلانی بر این فصل مشترک کشیده اند. آن ها معتقدند تعلیم و تربیت کودک در محیطی سالم نیازی به این دست فلسفه های رقابت جویانه ندارد.

این افراد روش های جایگزینی را مطرح کرده اند. روش هایی که در آن با استفاده از پدیده های عینی به کودک مسئولیت پذیری در برابر جامعه، محیط زیست و جهان آموخته می شود. داستان ایگور کانشین، دخترش و آکواریوم هایشان مصداق خوبی برای نشان دادن این روش تعلیم و تربیت است.

هر چه کمتر، بیشتر

شاید شما دوست داشته باشید تا برای کودکانتان یک آکواریوم تمام عیار بگیرید اما مطمئن باشید هضم نگهداری از چنین آکواریومی برای کودکان دشوار است. تنظیم پی اچ آب، هوادهی و سطح نیتروژن کار پیچیده ای است که یک کودک حتی با آموزش یکباره آن ها نیز توان انجام آن ها را ندارد.

ایگور دخترش و آکواریوم

اگر می خواهید کودک شما علاقه ها و سرگرمی هایش را پیدا کند می توانید داستان ایگور را به خاطر بسپارید.

داستان کسی را که می دانست کودکی یعنی چه، می دانست دست آوردهای کوچک همان بزرگترین دست آورد ها در ذهن یک بچه است.

کسی که شانه های نحیف و ظریف کودکان را می دانست و برای قدرتمند کردن آن ها آکواریوم را برگزید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟