اهمیت پمپ هوای آکواریوم

اهمیت پمپ هوای آکواریوم

چرا ما به حباب‌سازی در آکواریوم نیاز داریم؟ احتمالا بیشتر افراد این سوال را نپرسند، چون می دانیم که ماهی ها به اکسیژن برای زنده ماندن نیاز دارند وقتی می بینید ماهی ها در نزدیکی سطح آب قرار گرفته اند علت اصلی این موضوع اغلب کمبود اکسیژن است.
پمپ هوا سطح اکسیژن آب را بالا می برد ولی اکثر افراد نمی دانند این کار چطور انجام می شود برخی گمان می کنند که ماهی ها از خود حباب های ایجاد شده تنفس می کنند. این درست نیست زیرا ماهیان از طریق آبششها نفس می کشند و فقط می توانند اکسیژن محلول در آب مصرف کنند.

اهمیت پمپ هوای آکواریوم

حباب‌ها چگونه اکسیژن موجود در آب را افزایش می دهند؟

هنگامی که من در زمینه نگهداری ماهی تازه کار بودم  به اشتباه تصور میکردم که اکسیژن موجود در حباب های کوچک تولید شده توسط سنگ هوا می تواند کم و بیش قبل از رسیدن به سطح توسط آب حل شود.
این تصور کاملا اشتباه است!
فرآیند اکسیژن رسانی در حقیقت زمانی اتفاق می افتد که حباب ها در سطح آب پشت سر هم می شوند و باعث ایجاد حرکت سطح می شوند.افزایش حرکت سطح آب می تواند تبادل گاز بین آب و هوا را ارتقا بخشد.

به همین دلیل است که اگر سیستم فیلتر شما در حال حاضر به اندازه کافی حرکات سطح آب را در مخزن ماهی شما ایجاد می کند ، نیازی به پمپ هوای آکواریوم ندارید. همچنین به همین دلیل لازم نیست که سنگ هوا را در قسمت زیر مخزن قرار دهید زیرا فاصله بین سنگ هوا تا سطح آب به هیچ وجه اهمیت ندارد آنچه مهم است ترکیدن حباب در سطح است پمپ هوایی آکواریوم زمانی اجباری است که حرکت کافی در سطح آب آکواریوم شما وجود نداشته باشد.

هرچه تعداد ماهی بیشتر باشد ، اکسیژن بیشتری لازم است هرچه دمای آب بیشتر باشد ، حرکت بیشتر آب برای حفظ میزان اکسیژن در آب لازم است در بیشتر موارد ، یک پمپ هوا به همان اندازه یک فیلتر آکواریومی و یک بخاری آکواریومی مهم است.

اهمیت پمپ هوای آکواریوم

اهمیت پمپ هوای آکواریوم

آکواریوم های خاص که نیاز به حباب‌سازی ندارند

۱) آکواریوم های پلنت (گیاهی) با سیستم CO2
کسانی که آکواریومهای پلنت را نصب می کنند ممکن است از تایمر خودکار برای روشن کردن پمپ هوا در زمان خاموش بودن چراغ ها استفاده کنند. خاموش بودن پمپ هوا همزمان با روشن بودن چراغ ها ضروری است زیرا سیستم تزریق CO2 برای گیاهان خود دارید و هوادهی در مخزن ماهی سیستم CO2 را تحت شعاع قرار داده و آن را بی معنی می کند.

۲) ماهیان خاص
ماهی هایی مانند Betta (ماهی مبارز) و گورامی می توانند مستقیماً هوا را تنفس کنند. پمپ هوا آکواریوم برای آنها ضروری نیست.

۳) آکواریوم هایی که با فیلترهای اسفنجی کار می‌شوند اگر برای تغذیه فیلترهای اسفنجی خود از پمپ هوا استفاده می کنید، دیگر نیازی به سنگ هوای اضافی در همان مخازن نیست. حباب های حاصل از فیلتر اسفنجی به همان هدفی که حباب های موجود در سنگ های هوا وجود دارد ، خواهند رسید.

۴) آکواریوم ها از فیلترهای برقی استفاده می کنند برخی از آکواریوم ها از فیلترهای برقی استفاده می کنند این نوع فیلتر همزمان با عبور آب آبشار ایجاد می کند. اگر آبشار به اندازه کافی بالا باشد که بتواند حرکت سطح کافی را ایجاد کند، به همان هدف حباب های پمپ هوا رسیده است. ممکن است همچنان بخواهید از یک یا دو سنگ استفاده کنید زیرا می خواهید اکسیژن کافی برای ماهی وجود داشته باشد.

برای حباب سازی به چه چیزی نیاز داریم؟

۱) پمپ هوای آکواریوم

۲) شلنگ هوا

۳) سنگ هوا

۴) شیر چک کردن هوا (برای ایمن بودن بیشتر زمانی که برق قطع است از ورود آب به شلنگ جلوگیری می کند)

۵) شیر T شکل برای تنظیم شارش هوا

منبع :دیسکس پلاس

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟