اهمیت فیلتراسیون در برکه کوی

اهمیت فیلتراسیون در برکه کوی

فیلتر بخش مهمی از برکه کوی است. زیرا کوی تمام زندگی خود را در یک برکه می گذراند و در آنجا می خورند، می خوابند و زندگی می کنند. تصور کنید تمام زندگی خود را در یک اتاق سپری کرده اید. شما به سرعت مقدار زیادی زباله و مواد غذایی باقی مانده خواهید داشت که نیاز به تمیز شدن دارند.

اگر خود را در موقعیت کوی قرار دهید، به راحتی می‌توانید درک کنید که چرا فیلتر برای یک حوضچه حیاتی است. با این حال، اغلب حوضچه هایی بدون فیلتر را ما مشاهده میکنیم. در بسیاری از موارد، علاقه مندان فکر می کنند که یک فیلتر با اندازه مناسب برای حوضچه خود دارند. اما معلوم شد که اصلا به اندازه کافی بزرگ نیستند. هر حوض کوی باید دارای یک سیستم فیلتر مناسب باشد تا کوی بتواند سالم و راحت زندگی کند.

فیلتراسیون در برکه کوی

فیلتراسیون مکانیکی در مقابل فیلتراسیون بیولوژیکی

دو دسته اصلی فیلتراسیون وجود دارد :  مکانیکی و بیولوژیکی. درک تفاوت بین این دو مهم است.

در فیلتراسیون مکانیکی، فیلتر به طور فیزیکی هر گونه مواد زائد یا جامد را جدا کرده و حذف می کند. در واقع مثل جاروبرقی است. اگر به مثال زندگی فقط در یک اتاق برگردیم، زمانی که اتاق با باقی مانده غذا و زباله کثیف شد، آن را با جاروبرقی تمیز می کنید. اما مشکل اینجاست که در حالی که حذف فیزیکی زباله باعث می شود اتاق تمیز به نظر برسد، زباله ها همچنان هوای آلوده را در اتاق به جا می گذارند.

در یک حوضچه کوی، مواد جامد را می توان به صورت فیزیکی حذف کرد. و آب شفاف به نظر می رسد اما مواد سمی مانند آمونیاک حل شده در آب باقی خواهند ماند. به همین دلیل است که اغلب گفته می شود که آب زلال لزوماً آب سالم نیست. هم مواد جامد و هم مواد سمی نه تنها باید از نظر بصری حذف شوند، بلکه تجزیه و خالص شوند. این ما را به نوع دوم فیلتراسیون می رساند – فیلتراسیون بیولوژیکی. در فیلتراسیون بیولوژیکی از کمک باکتری ها استفاده می کنیم. باکتری های مفید (نیتریف کننده) آب را سم زدایی و تصفیه می کنند.

یک سیستم فیلتر بیولوژیکی از مواد رسانه ای فیلتر برای رشد باکتری های نیتریف کننده(با نیتروژن ترکیب کردن، تبدیل به نمک شوره کردن) استفاده می کند. هدف اصلی رسانه فیلتر کردن ذرات نیست، بلکه فراهم کردن فضای کافی برای زندگی باکتری ها است. انواع مختلفی از رسانه های فیلتر مانند تشک های فیلتر، توپ های زیستی، برس ها و موارد دیگر وجود دارد.

فیلترهای مکانیکی و فیلترهای بیولوژیکی هر دو اهداف خاص خود را دارند. اگر حوض شما بزرگ است، اضافه کردن هر دو نوع فیلتر توصیه می شود تا بتوانید از آب شفاف و کریستالی لذت ببرید و در عین حال از سالم بودن آب خود مطلع شوید. اگر مجبور هستید فقط یکی را برای حوضچه کوی خود انتخاب کنید، لطفاً یک سیستم فیلتر بیولوژیکی را انتخاب کنید.

فیلتراسیون برکه کوی

  • انواع سیستم های فیلتر

انواع مختلفی از فیلتراسیون مکانیکی وجود دارد. Sieve  و RDF (فیلتر درام چرخان) امروزه بسیار محبوب هستند. هر دوی آنها از صفحه نمایش 200 تا 300 میکرون برای فیلتر کردن آب استفاده می کنند. هر ذره کوچک از طریق این سیستم جذب می شود و شما آب شفاف کریستالی دریافت می کنید. اگر سیستم خودکار را ترجیح می دهید، RDF راهی برای رفتن است.

سیستم فیلتر مهره ای یکی دیگر از این موارد است. این ممکن است چیزی باشد که بیشتر می بینید. شبیه فیلتر استخر است. فیلترهای مهره ای دارای عملکرد شستشوی معکوس هستند تا بتوانید زباله های جمع آوری شده را بدون کثیف شدن دستان خود از سیستم پاک کنید. این فیلترها همچنین از مهره های کوچک استفاده می کنند. آنها سطح زیادی برای رشد باکتری ها دارند. بنابراین این سیستم عملکرد بیولوژیکی نیز دارد. فیلتر آلفا وان یکی از فیلترهای محبوب است.

  • اندازه و حجم فیلتر

به شدت توصیه می شود که اندازه فیلتر خود را برای حوضچه خود دو برابر کنید. به عبارت دیگر، اگر حوض شما 1000 گالن است، لطفا فیلتری را نصب کنید که 2000 گالن را تحمل کند. اندازه فیلتر شما در حالت ایده آل باید بر اساس جمعیت ماهی های کوی و میزان زباله تولیدی آنها باشد. اما دیدن حجم زباله کار آسانی نیست. بنابراین فقط دو برابر اندازه حوضچه خود را انتخاب کنید. اضافه کردن پمپ هوا نیز مهم است. باکتری های نیتریف کننده باکتری های هوازی هستند. به عبارت دیگر، آنها به اکسیژن نیاز دارند. بنابراین هوادهی زیاد در حوضچه کوی ضروری است.

  • هر چند وقت یک بار باید فیلتر برکه کوی خود را تمیز کنم؟

آنها برای سلامت استخر ضروری هستند. هرچه مدت زمان بیشتری فیلتر بدون مزاحمت باقی بماند، کار خود را بهتر انجام می دهد. فیلتر نباید بیش از چند بار در سال تمیز شود. یک یا دو بار در سال معمولی و کافی است.

  • کوی چقدر می تواند بدون فیلتر زندگی کند؟

با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، مدت زمانی که کوی می تواند بدون اکسیژن فعال زنده بماند، می تواند از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد. اگر اکسیژن محلول در آب وجود نداشته باشد، واضح است که آنها در عرض چند دقیقه خواهند مرد. پس سیستم فیلتراسیون در حیات ماهی های شما تاثیر مستقیم دارد و شما باید از عملکرد درست این سیستم ها مطمئن باشید.

فیلتراسیون

اسکیمر برای برکه کوی

یک اسکیمر که به درستی کار می کند، برگ ها و هر چیز دیگری را که روی سطح برکه کوی شما فرود می آید را در یک تور یا سبد جمع می کند، جایی که به راحتی می توان آن را دور انداخت. بدون اسکیمر، شما محکوم به یک عمر تمیز کردن دائمی برگ ها و زباله های حوض هستید.

حتی اگر قصد دارید حوض خود را در داخل خانه خود بسازید، جایی که هیچ برگ وجود ندارد، باز هم باید یک اسکیمر نصب کنید زیرا علاوه بر برگ ها، ترکیبات آلی محلول (DOC) را نیز از بین می برند. ترکیبات آلی محلول در هر حوضچه ای تشکیل می شود و در صورت عدم حذف باعث ایجاد یک لایه ناخوشایند و ایجاد حباب در سطح حوضچه می شود. یک اسکیمر این لایه را با از بین بردن مداوم سطح بالای حوض جدا می کند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟