انواع فیلتر آکواریوم

انواع فیلتر آکواریوم

کدام سیستم فیلتراسیون مناسب است؟

مهمترین قطعه اکواریوم سیستم فیلتراسیون است که به اعتقاد بسیاری حکم قلب تپنده اکواریوم شما را دارد .و مهمترین کار برای راه اندازی یک اکواریوم انتخاب یک فیلتر کارآمد است. در تمامی آکواریوم ها فیلتر اساسی ترین رکن آکواریوم به شمار میرود .که علاوه بر شفاف سازی و گرفتن ذرات ریز آب بهترین مکان برای تجمع باکتری های مفید به شمار میرود. سیستم فیلتراسیون همچنین جریان آبی متناسب با تانک شما ایجاد میکند .که با این عمل از رشد جلبک ها جلوگیری میشود.

تقریبا در تمام آکواریوم های گیاهی از 5 نوع سیستم فیلتراسیون میتوان استفاده کرد. که ما تمام آنها را با هدف کمک به دوستداران در جهت انتخاب فیلتری متناسب با شرایط تانک و گیاهان به کار رفته مورد بررسی قرار میدهیم.

فیلتر داخلی

1-فیلتر داخلی ((Internal Filter: فیلتر های داخلی فضای داخلی آکواریوم را اشغال میکنند البته حجم کمی دارند. تمیز کردن پر دردسرشان همیشه با کثیف شدن آکواریوم همراه است و همچنین گردش آب مناسبی نیز ندارند. بخصوص برای اکواریوم هایی با حجم بیش از 200 لیتر (به دلیل اینکه ورودی و خروجی آنها کنار هم است).

از جمله محاسن فیلترهای داخلی میتوان به ارزان بودن و در دسترس بودن آنها اشاره کرد. همچنین در مواردی که امکان استفاده از سایر فیلترها وجود ندارد به علت محدودیت در فضا فیلتر داخلی بهترین گزینه میباشد.

آکواریوم

 

تاپ فیلتر

2-تاپ فیلتر(Top Filter): تاپ فیلتر دارای حجم بیشتری نسبت به فیلتر داخلی میباشد و میتوان در آن از مدیاهای (Media) مختلفی استفاده کرد ولی فضای زیادی در بالای آکواریوم اشغال میکند. که جلوی نوردهی را گرفته و اصولا برای دوستداران اکواریوم های گیاهی در زمان هرس و سیفون کردن مزاحمت ایجاد میکند.

همچنین در بیشتر موارد پس از مدت زمان کمی آب بدون عبور از مدیاها به علت عدم فعالیت این فیلتر تحت فشار از داخل فیلتر سرازیر میشود بنابراین در مجموع به نظر بنده این نوع فیلتر کارایی کمتری نسبت به سایر فیلترها دارد مگر در مواردی خواص.

فیلتر هنگ آن

3-فیلتر هنگ آن(Hang-on Filter) : فیلر هنگ آن به آکواریوم چهره زیبایی میبخشد. تمیز کردن آن راحتتر از فیلترهای داخلی میباشد و همچنین نظافت آنها با آلوده شدن آب همراه نیست. توانایی نصب اسکیمر بر روی آنها و عدم اشغال فضای زیاد در تانک های کوچک فیلترهای اویخته یا هنگ ان را به انتخابی مناسب برای تانکهای کوچک تبدیل میکند، اما در مواردی که به نظر بنده حجم تانک بیش از 50 لیتر است استفاده از آنها توصیه نمیشود.

فیلتر آکواریوم

سیستم سامپ

4-سیستم سامپ(Sump System) : سیستم سامپ دارای محفظه بزرگی میباشد و جریان و گردش آب مناسبی را فراهم میکند ولی باعث هدر رفت سیستم کربن دی اکسید میشود و همچنین تمیز کردن پر دردسری نیز دارد، بعلاوه به دلیل آلودگی صوتی زیاد، ایجاد رطوبت و مصرف زیاد انرژی در مجموع جز در مواردی خاص استفاده از سامپ در اکواریوم های گیاهی توصیه نمیشود.

انواع فیلتر آکواریوم

فیلتر سطلی

5-فیلتر سطلی (Canister Filter): دارای فضای مناسب است و جریان آب بسیار مناسبی ایجاد میکند. فضایی از آکواریوم را اشغال نمیکند و تمیز کردن فیلتر بسیار راحت است، همچنین قابلیت اتصال قطعات جانبی از قبیل اسکیمر(Skimmer)،  را دارد که مناسبترین فیلتر برای آکواریوم های گیاهی است و قویا برای حرفه ای ها توصیه میشود.

در انتها لازم به ذکر است در هنگام خرید فیلتر دقت لازم را داشته باشید و از سلامت فیلتر و کارایی آن اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر فیلترهای بسیار متنوعی با برندهای متفاوت در بازار موجود میباشد که امکان امتحان کردن تمامی انها کاری سخت، پر هزینه و خارج از حوصله علاقمندان میباشد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟