استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی به سال ها قبل که انسان ها از فلزات براق و صیقلی برای دیدن خود استفاده می کردند برمی گردد. توانایی و قدرت بالای آینه  در بازتاب نور و تصاویر، باعث شده که اکثر مردم برای تزیین منزل یا حجم دادن به منطقه ای خاص از دکوراسیون داخلی و یا برای افزایش نور و روشنایی در یک منطقه، از آن استفاده کنند.

اما هنوز هم برخی از افراد به درستی نمی دانند چگونه از آینه در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنند و یا اینکه چه نوع آینه ای برای چه مکانی مناسب تر است.

استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

چرا آینه‌ ها در دکوراسیون داخلی و طراحی این‌قدر مهم هستند؟

از دو نقطه‌نظر می‌توان به استفاده از آینه‌ها در طراحی داخلی نگاه کرد. نخست اینکه آینه‌ها، اشیای جذاب و درخشانی هستند که محیط را زیبا و شیک می‌کنند و دیگر اینکه با توجه به ویژگی‌های فیزیکی موجود در آنها می‌توانند روی اندازه فضاها اثرات مثبتی بگذارند. پس اگر می‌خواهید به فضایی که در اختیار دارید، بُعد اضافه کنید، بعضی از رنگ‌های محیط را درخشان‌تر در فضا منعکس کنید، محیط را بزرگ‌تر نشان بدهید و… حتما به استفاده از یک آینه در طراحی داخلی فکر کنید.

نقش آینه در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل

عمق دادن به فضا

این روزها که بیشتر در فضاهای تنگ و تاریکی به نام آپارتمان زندگی می‌کنیم، عنصری در طراحی داخلی که فضا را بزرگ‌تر و روشن‌تر کند، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. حتی آینه‌کاری در سقف و ستون‌ها هم که از دیرباز مورد توجه معماران قرار داشته، علاوه بر زیبایی و نوری که به محیط تقدیم می‌کند،

در عمق بخشیدن به هر اتاقی اثری غیرقابل انکار دارد. وجود آینه در اتاق پذیرایی، اتاق خواب، راهروها یا هر فضای دیگری می‌تواند به فضا بُعد بدهد. واضح است وقتی آینه را روی دیوار یکی از بخش‌های نام‌برده از منزل یا دفتر کار و… قرار می‌دهید، در ظاهر فضا را دو برابر خواهید کرد. انعکاس تصاویر روبه‌رو در آینه، می‌تواند آپارتمان نقلی و کوچکتان را حسابی دلباز کند. حالا وقتش است که به سراغ کاربرد بعدی آینه برویم.

استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

پوشاندن عیب های محیط

یکی دیگر از کاربردهای آینه در طراحی فضا این است که می‌تواند برخی از نواقص و ایرادات محیط را پوشش بدهد. برای مثال فرض کنید مجبور هستید، بخشی از فضای پذیرایی یا نشیمن آپارتمان خود را به دلیل کم بودن فضای در دسترس به کمد تبدیل کنید. وجود کمد در نشیمن و پذیرایی، یا یک انباری که در باریک آن رو به فضای مشرف به پذیرایی و نشیمن باز می‌شود تا حدی از یکدستی و زیبایی فضا کم می‌کند.

در این مواقع با در نظر گرفتن دری آینه‌ای یا به عبارت دیگر اتصال آینه روی در کمد و انباری می‌توانید هم فضا را بزرگ‌تر نشان بدهید و هم کمد و انباری و… را از دید پنهان کنید. یا اگر بخشی از خانه فاقد پنجره و نور باشد، وجود آینه می‌تواند تا حد زیادی از تاریکی فضا بکاهد. برای مثال فرض کنید که آشپزخانه‌تان فاقد پنجره‌ای بزرگ و مناسب باشد، در این صورت با به کار بردن این وسیله در طراحی آشپزخانه می‌توانید تا حدی فقدان نور را در این مکان جبران کنید.

استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

آینه حس‌های متعددی را در فضا پراکنده می‌کند

آینه‌ها می‌توانند به ایجاد حس و حالی متنوع در محیط کمک کنند. مثلا در باشگاه‌های ورزشی وجود آن می‌تواند به افراد کمک کند تا حرکات خود را اصلاح کرده و ضمنا با شور و نشاط بیشتری تمرین کنند. هیجان دیدن تصویر متحرک خود در حین انجام ورزش، حس جذابی است. در فروشگاه‌های بزرگ هم آینه‌ها کارکردی مشابه باشگاه‌های ورزشی دارند.

وقتی به محیطی وارد می‌شوید که روی دیوارهای استراتژیک آن (همان دیوارهای بزرگی که بیشتر از نقاط دیگر توی چشم هستند و جلب نظر می‌کنند) آینه‌ای بزرگ و قدی نصب است، حس و حال شکوه و هیجان خاصی به شما دست خواهد داد. این روزها، دنیای مُد و طراحی چه در زمینه لباس و پوشاک و چه در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون دروازه‌های بسیار نوینی را به روی خود گشوده است. به عبارت بهتر، دیگر محدودیت‌ها و قوانین خاصی در طراحی وجود ندارد.

تعصبات قدیمی کاملا کنار گذاشته شده‌اند و طراحان دریافته‌اند که دنیای خلاقیت بی‌انتهاست. یکی از این ایده‌ها، استفاده از آینه‌ها در باغچه منازل است. فکرش را بکنید که با وجود آینه در بخشی از باغچه کوچک خود چقدر آن را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان خواهید داد. ایده فوق‌العاده‌ای است.

از آینه در چه مکان‌هایی استفاده کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد دیگر محدودیتی در استفاده از آینه در طراحی داخلی وجود ندارد. شما می‌توانید از این وسیله در نقاط مختلف هر محیطی استفاده کنید. شاید درباره فنگ‌شویی چیزهایی شنیده باشید. «فنگ شویی» ازجمله باورها و رسوم اهالی شرق آسیا  است و بر قرار دادن هر وسیله در جای خود، در منزل و محیط کار تاکید دارد و هدف از آن انتقال و وارد کردن انرژی‌های خوب به محیط است.

حالا چه به فنگ‌شویی اعتقاد داشته باشید یا نه، استفاده از ایده‌های آن می‌تواند، خانه، دفتر یا سالن کارتان را به محیطی جذاب و شیک بدل کند. فنگ‌شویی می‌گوید که آینه نماد عنصر آب در منزل است و می‌تواند در نقاط مختلفی از محیط قرار بگیرد.

منابع: درجه دات کام – شیکوتک

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟