آکواریوم و مزایای آن در محیط شهری

آکواریوم و مزایای آن در محیط شهری

در مقایسه با عمر انسان، دیرزمانی نیست که شهر ها به شکل امروزی خود درآمده اند. ما امروز شهر را با واژه هایی چون ترافیک، دود و سر و صدا می شناسیم. ساختمان های بلندی که از هر سو آسمان را از ما دریغ کرده اند، خیابان هایی که خاک رنگین را سیاه کرده اند و بنادری که طلوع دریا را با جرثقیل های عظیم به ما ارزانی می کنند.

آکواریوم و مزایای آن در محیط شهری

استفاده اصولی از فضای شهر

یکی از راهکارهای تلطیف فضای شهر و بالا بردن سطح بهداشت روانی شهروندان که مدیران شهری می توانند از آن استفاده کنند، ایجاد مناظر طبیعی در دل شهر است. پارک ها، دریاچه های مصنوعی، باغ های حیوانات فضاهایی هستند که تا به امروز مدیران شهری به آن ها توجه کرده اند. یکی از حلقه های مفقوده ی این فضاها در کشور که کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر از آن حرفی به میان آمده است آکواریوم های شهری است.

آکواریوم در کشور های پیشرفته

در اکثر کشورهای توسعه یافته امروز استفاده از آکواریوم های شهری امری بسیار رایج  است. کشور ژاپن با داشتن 70 آکواریوم بزرگ شهری رکورد دار این حیطه است و کشورهای چین و آمریکا نیز با داشتن 60 و 57 آکواریوم در جایگاه های بعدی تکیه زده اند. مدیران شهری در این کشورها با استفاده از این فضاها نه تنها در بالا بردن سطح بهداشت روانی جامعه نقش موثری داشته اند بلکه توانسته اند از راه صنعت توریسم نیز درآمد بالایی را برای شهر خود فراهم بیاورند.

از آنجایی که آکواریوم های شهری  تا به امروز در کشور ما وجود نداشته است بدیع بودن این امر نیز رونق اقتصادی آن را چند برابر می کند. برای نمونه بد نیست بگوییم که آکواریوم ملی در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا توانسته 3347 فرصت شغلی ایجاد کند و علاوه بر آن توانسته تنها از راه بلیت فروشی به بیش از یک و نیم میلیون توریست در آمد سالیانه 319.6 میلیون دلار برای این شهر به ارمغان بیاورد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بیشتر از هشتاد درصد مسافران این شهر دلیل اصلی آمدنشان به بالتیمور بازدید از آکواریوم ملی بوده است که این تعداد مسافران فقط برای اقامتشان و نه هیچ هزینه ی دیگری در سال نزدیک به 205 میلیون دلار خرج می کنند. سعی خواهیم کرد تا در آینده نزدیک به طور مفصل در مورد آکواریوم ملی بالتیمور بنویسیم و شما را با ابعاد گسترده تری از پتانسیل هایی که یک آکواریوم می تواند برای شهر ایجاد کند آشنا کنید.

آکواریوم جورجیا

همچنین نمونه موفق دیگر آکواریوم جورجیا است. آکواریومی که در سال اول تاسیسش یعنی سال 2005، سه و نیم میلیون بازدید کننده داشته است و تا به امروز میزبان 15 میلیون نفر بوده است. این آکواریوم 1700 کارمند داوطلب دارد و توانسته بیش از 2700 فرصت شغلی ایجاد کند. داوطلبان عموما علاقه مندان به محیط زیست هستند، دانشجویان رشته های مرتبط و حتی کودکان.

آکواریوم و مزایای آن در محیط

آکواریوم وآموزش

یکی دیگر از فعالیت های مربوط به آکواریوم، بحث های آموزشی است. آشنایی کودکان با جهان زیر آب علاوه بر اینکه آنها را نسبت به محیط پیرامون خود حساس می کند. دانش بی واسطه ای را در اختیارشان می گذارد که برای همیشه در ذهنشان ثبت خواهد شد. دانشی که نجات بخش حیات خواهد بود.

آکواریوم و مزایای آن

نباید فراموش کنیم که در دنیای امروز حیوانات و گیاهان دریایی پیش از هر گونه ی دیگری در معرض نابودی قرار دارند. پسماند کارخانه ها، فاضلاب های شهری، پسماند های کشتی ها و آلودگی هوا نیز از طریق باران وارد دریاها می شوند.

در طی تحقیقی مشخص شد که در بدن گونه های جانوری ای که تنها در قطب شمال زندگی می کنند مقدار زیادی جیوه و مواد سمی وجود دارد و این یعنی هیچ موجودی از آسیب های انسانی در امان نمانده است. انسان های زیادی نیز خواهان انجام واکنشی در برابر این قبیل مسائل هستند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟