آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

با توجه به پیشرفت های موجود در سالهای اخیر در زمینه راه اندازی آکواریوم های گیاهی همه روزه اطلاعات متنوع در این زمینه در منابع موجود ارائه میشود و بسیاری از این اطلاعات به اندازه کافی قابل اطمینان نیستند، بنابراین امکان معرفی آنها به صورت قانون امکانپذیر نمیباشد.

آکواریوم

در ابتدا توجه شما را به این نکته جلب می نماییم که آکواریوم مجموعه ای متشکل از لوازم ومتعلقات (مانند شیشه، فیلتر و سایر لوازم) و جانداران آبزی شامل گیاهان، ماهیها و سایر موجودات (انواع میگو و حلزون) میباشد و مهمترین نکته ایجاد یک تعادل پایدار در این فضای شیشه ای میباشد.

آکواریوم های گیاهی را میتوان در تقسیم بندی های جداگانه ای چه از نظر تجهیزات و چه از نظر نوع طراحی داخلی آن بررسی نمود.در ابتدا و در تقسیم بندی اول، آکواریوم های گیاهی را از نظر تجهیزات و امکانات، به دو دسته تقسیم میکنند:

 

1-آکواریومهای گیاهی با امکانات کم 

2-آکواریوم های گیاهی با امکانات حرفه ای 

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

آکواریوم گیاهی

همان گونه که از نام آنها پیداست تفاوت بین این دو دسته آکواریوم گیاهی به امکانات و به تبع آن، نوع گیاهانی که میتوان در آن پرورش داد، باز میگردد. در آکواریوم های گیاهی با امکانات بالا از سیستم دی اکسید کربن پیوسته (Continues)، نور شدید،

کود بستر و کودهای مایع با دوز بالا استفاده میشود که امکان نگهداری از گیاهان متنوع تری را برای علاقمندان ایجاد خواهد کرد.آکواریوم های گیاهی با امکانات کم فاقد سیستم دی اکسید کربن پیوسته و نورهای شدید هستندو در مواردی حتی از کودهای قرص در بستر ماسه سیلیس (که مواد مغذی کمی دارد) استفاده می شود و در صورت استفاده از کودهای مایع دوز آن کم است. از مزایای آکواریم های گیاهی حرفه ای با امکانات بالا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

1-امکان استفاده از گیاهان متنوع تر.

2-سرعت رشد مناسب، طراوت و شادابی گیاهان.

3-زیبایی بیشتر.

به هر حال میتوان از محاسن آکواریوم های گیاهی با امکانات کم نیز به موارد زیر اشاره نمود:

1-مکان کنترل بیشتر.

2-کمبود مشکلاتی مانند رشد جلبکها.

3-هزینه راه اندازی کم.

اما تقسیم بندی دیگری برای آکواریوم های گیاهی وجود دارد که اساس آن طراح داخلی و سبک چینش تزئینات داخل آکواریوم (hardscape) است.لوازم دکوری مناسب در آکواریوم های گیاهی ریشه و کُنده های طبیعی و زیبای درختان استوایی میباشند که در بازار آکواریومی موجود میباشد و با بستن برخی گیاهان به این کنده ها، جلوه زیبایی به آکواریوم شما خواهند داد. این کنده ها به لحاظ شیمیایی تاثیر مثبت بسزایی در آکواریوم شما خوآهند داشت.

هنر طراحی فضای آکواریوم

هنر طراحی فضای آکواریوم شامل چیدمان گیاهان و همچنین صخره ها، سنگها و چوبها (که به مجموعه آنها، فضای سخت یا هارداسکِیپ میگویند) به شیوه ای زیبا و چشم نواز در یک فضای شیشه ای استکه میتوان آن را هنر طراحی باغبانی زیر آب نامید.

طراحی آکواریوم شامل سبکهای مجزایی میباشد مانند سبک هلندی که شبیه به باغهای هلندی میباشدو یا سبک ژاپنی که الهام گرفته از طبیعت است و عموماً شامل ماهیها نیز میباشند. هرچند امکان طراحی اکواریوم هایی بدون ماهی و یا گیاهان نیز وجود دارد.

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

گیاهان متراکم

این سبک شامل آکواریومهایی دارای گیاهان متراکم، رنگهای متنوع، سایز و فرمهایی شبیه به باغهای گل میباشد.این سبک در هلند و پس از سال 1930 گسترش یافت، از زمانی که لوازم آکواریوم به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.این سبک تاکید بر چیدمان گیاهان به صورت پلکانی داشته و چوب و سنگ به وفور در آن مورد استفاده قرار میگیرند.چیدمان خطی گیاهان در این سبک شبیه به خیابان های هلند میباشد.

سبک گیاهان

اگر چه در این سبک گیاهان متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد اما عموما حجم زیاد گیاهان با استفاده از هرس کردن و استفاده از رنگهای متنوع قابل تمیز دادن میباشند. بیش از 80% آکواریوم با گیاهان پوشیده میشود و سطح بسیار کمی و در بسیاری موارد هیج قسمتی از بستر آکواریوم قابل رویت نیست.گیاهان بلند در قسمت انتهایی اکواریوم قرار میگیرند تا از دیده شدن لوازم جلوگیری کنند.

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

 سبک ژاپنی:

این سبک از سال 1990 با تلاشهای آقای تاکاشی آمانو ایجاد شده است.سه جلد کتاب آقای آمانو با نام دنیای آکواریوم های طبیعی موج عظیمی در دنیای آکواریوم های گیاهی ایجاد کرد و استاندارد های جدیدی برای مدیریت آکواریوم ها بوجود آورد.در سبک ژاپنی که توسط آمانو ایجاد شد تلاش در شبیه سازی مناظر طبیعیبا چیدمانی متقارن و استفاده از حجم انبوه گیاهانی که دارای شباهت میباشند.

در این سبک چوبها و گیاهان با دقت انتخاب میشوند.

هدف در این سبک بیشتر ایجاد یک منظره مینیاتوری میباشد تا اینکه بخواهند یک باغ رنگارنگ را ایجاد نمایند.این مناظر مینیاتوری آکواریومی در عکسها شما را به اشتباه می اندازدکه آنچه میبینید یک منظره در طبیعت واقعی (بخشی از یک جنگل یا کوهستان) است یا اینکه یک آکواریوم گیاهی است.

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

سبک جنگلی:

بسیاری از مشتاقان آکواریوم های گیاهی امروزه به سبک جنگلی علاقمند میباشند که نسبت به سبک هلندی و ژاپنی متفاوت است و دارای خصوصیات هر دو آنها میباشد در کنار یکدیگر میباشد.

آکواریوم های گیاهی و تنوع آن

ترجمه و تالیف از تیم تولید محتو

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟