آکواریوم اوشن گرافیک والنسیا

آکواریوم اوشن گرافیک والنسیا

آکواریوم اوشن گرافیک والنسیا جزء زیباترین آکواریوم‌های جهان است. معماری این آکواریوم که توسط فلیکس کاندلا انجام شده است، کمتر از یک شاهکار نیست. اوشن گرافیک بزرگ‌ترین آکواریوم اروپا است که در فوریه‌ی  2003  در شرق شهر والنسیای اسپانیا افتتاح شده است.

Oceanographic بزرگترین مجموعه از نوع خود در اروپا است که 110000 متر مربع (1200000 فوت مربع) را در بر می گیرد و ظرفیت 42000000 لیتر (11000000 گال آمریکا) آب را در خود جای داده است. و یک مخزن اقیانوسی 7،000،000 لیتری (1،800،000 گالری آمریکا) با کوسه، اشعه و ماهی های دیگر.[1] این مکان خانه 45000 حیوان از 500 گونه مختلف از جمله کوسه، پنگوئن، دلفین، شیر دریایی، شیر دریایی، نهنگ بلوگا، پرندگان، خزندگان و بی مهرگان است که همگی در 9 برج دو طبقه زیر آب زندگی می‌کنند که نشان‌دهنده اصلی‌ترین ساقه زمین است. آکواریوم ها از آب دریا استفاده می کنند که از ساحل La Malva-Rosa پمپ می شود.

این پارک به ده منطقه تقسیم می شود: مناطق دریایی به زیستگاه های مدیترانه، اقیانوس های منجمد شمالی، جزایر، مناطق استوایی، دریاهای معتدل و دریای سرخ مرتب شده اند. این پارک همچنین شامل یک دلفیناریوم، منطقه‌ای از باتلاق‌های حرا و مرداب‌ها و باغی با بیش از ۸۰ گونه مختلف گیاهی است.

ساختار پوسته نازک بتن مسلح با الیاف فولادی توسط معمار مشهور فلیکس کاندلا در سن 87 سالگی در سال 1997 و مهندسان سازه آلبرتو دومینگو و کارلوس لازارو طراحی شد.[2][3] شکل متمایز سهمی هذلولی (hypars) سقف یادآور رستوران Los Manantiales در مکزیکو سیتی است که کاندلا در سال 1958 طراحی کرد.

آکواریوم اوشن گرافیک والنسیا

مساحت

اوشن گرافیک با مساحتی حدود 110000 متر مربع و ظرفیت آبی معادل 42 میلیون لیتر (11 میلیون گالن) آب، بزرگ‌ترین آکواریوم اروپا لقب گرفته است. از این 42 میلیون لیتر آب 26 میلیون لیتر (6900000 گالن)مربوط به بخش دلفین‌ها است که دلفیناریوم نام دارد و 7میلیون‌ لیتر (1800000 گالن) آب به کوسه‌ها، سفره ماهی‌ها و ماهی‌های ریز و درشت دیگر اختصاص دارد.

گونه های جانوری

در این آکواریوم از 45 هزار جانور از بیش از 500 گونه نگهداری می‌شود. حیواناتی از جمله پستانداران، پرنده‌ها، لاک‌پشت‌ها، نرمتنان، کوسه‌ها، دلفین‌ها، وال‌های بلوگا، شیر‌دریایی و البته انواع و اقسام آبزیان دیگر در این آکواریوم زیبا دیده می‌شوند که در 9 قسمت زندگی می‌کنند.

آکواریوم اوشن گرافیک والنسیا

این آکواریوم همچنین دارای باغی با بیش از 80 گونه‌ی گیاهی است.

آکواریوم اوشن گرافیک از 10 بخش مختلف تشکیل می‌شود. زیستگاه مدیترانه‌ای، اقیانوس قطبی- زیستگاه قطب شمال، جزیره‌ها، دریاهای استوایی، زیستگاه دریای سرخ، دلفیناریوم، جنگل‌های مانگرو یا همان حرا، بخش مرداب و باغی با انواع مختلف گیاهی.

آب این آکواریوم از خلیج مالوا-رزا پس از انجام مراحل سنجش و تعدیل کنترل به داخل مخازن پمپ می‌شود.

یکی از قسمت‌های شاهکار این آکواریوم بخشی است که در شرایط زیستی قطب شمال بازسازی شده است.

سازه‌ای بزرگ شبیه کلبه‌های اسکیموها برای این منظور ساخته شده است. همچنین سعی شده است تا تمام شرایط طبیعی برای حیواناتی که در این بخش زندگی می‌کنند بازسازی شود تا وال‌های بلوگا و شیرها و البته سایر موجودات بتوانند در شرایط زیستی طبیعی‌شان زندگی کنند. برای مثال در مخازنی که وال‌های قطبی در آن زندگی می‌کنند سعی شده است قطعات در زیر آب کار گذاشته شود که تداعی‌گر قطعات یخ باشد.

همچنین نور این قسمت نیز درست مثل قطب شمال که 6 ماه روز و 6 ماه شب است، تنظیم می‌شود. بسیاری از منتقدان معتقدند که تولید چنین میزانی از سرما در جای نسبتا گرمی‌ مثل والنسیا، تخریب محیط زیست است.

از طرفی نمی‌توان منکر صحت چنین ادعایی شد اما از طرفی دیگر و با عینکی سالم‌تر اگر به این قضیه نگاه شود و به آکواریوم به عنوان میانجی آموزشی‌ای نگریسته شود، می‌توان با برآورد هزینه فایده رای به مثبت بودن ایجاد چنین فضایی داد.

چنین فضاهایی درست است که تا حدودی به محیط زیست به صورت مستقیم آسیب وارد می‌کنند  اما تاثیر آموزشی‌شان برای کودکان و آشنا کردن آن‌ها با واقعیت‌های زیست محیطی می‌تواند چشم انداز روشنی را برای جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، ترسیم کند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟