نکات روشنایی های خانه

نکات روشنایی های خانه

در مورد روشنایی دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه نور طبیعی بسیار در خانه مهم است پس دنبال پرده های خیلی کلفت نروید و بگذارید نور داخل خانه شما بیاید و نور طبیعی و نور مصنوعی را با هم داشته باشید. دوم اینکه از انواع نورهای مختلف در ترکیب با هم استفاده کنید. در هر فضایی از خانه شما یک نور کلی برای روشنایی عمومی می خواهید و روشنایی دیگر برای کارهای خاص برای مثال در اتاق خواب شما نور کلی فضا را می خواهید و نور دیگر برای کتاب خواندن و یا چراغ خواب پس روشنایی های مختلف را با هم ترکیب کنید.

  • پذیرایی  

در پذیرایی ها ما یک نور سقفی داریم که روشنایی کلی فضا را تامین می کنند که بهتر است این لوستر مورد استفاده دارای دیمر باشد که بتوانید شدت نور را تنظیم کنید. برای کنج پذیرایی، می توانید از آباژور های ایستاده استفاده کنید. این آباژورها هم فضای خالی شما را پر می کنند و هم برای کارهای خاص مانند صحبت کردن و مطالعه می توانند استفاده شوند. در پذیرایی ها شما می توانید از تمام مدل های روشنایی استفاده کنید. آباژورهای رومیزی و چراغ های دیواری نیز در پذیرایی ها برای روشنایی قاب ها و یا تابلوهای هنری استفاده می شود.

نکات روشنایی های خانه

  • غذاخوری

در فضای غذاخوری می خواهیم میز خود را روشن کنیم پس ما چراغی احتیاج دایم که نور را روی میز بیندازد پس یک یا چند چراغ سقفی در بالای میز خود داشته باشید. اگر شما به نور بیشتر در فضای غذاخوری خود احتیاج دارید می توانید از نور غیرمستقیم استفاده کنید مثل نورهای توکار رشته ای در سقف. اگر میز کنسول در فضای غذاخوری خود دارید می توانید دو چراغ رومیزی برای دو طرف کنسول خود داشته باشید.

نکات روشنایی های خانه

  • آشپزخانه

در آشپزخانه ها علاوه بر نور سقفی که برای روشنایی عمومی استفاده می شود نور دیگر برای کارهای خاص در آشپزخانه مانند خرد کردن و آشپزی، نور زیر کابینت می باشد.

نکات روشنایی های خانه

  • اتاق خواب

چراغ های در کنار تخت بسیار مناسب فضای اتاق خواب است که هم به عنوان چراغ مطالعه استفاده شوند و هم به عنوان چراغ خواب. البته در نظر داشته باشید که نور این چراغ ها نبایستی به صورت مستقیم روی تخت بخورد. و در ضمن لوستر برای اتاق خواب لازم است که روشنایی کلی فضا را تامین کند.

نکات روشنایی های خانه

  • حمام و سرویس بهداشتی

برای حمام ها علاوه بر روشنایی از سقف که برای روشنایی کلی فضا استفاده می شود. شما نور برای آینه این فضا می خواهید که این نور بهتر است در دو طرف آینه قرار گیرد به این خاطر که در صورت گذاشتن نور در بالای آینه سایه صورت باعث می شود که دید خوبی نداشته باشید.

نکات روشنایی های خانه

در زیر نکات روشنایی های هر فضا به تفکیک توضیح داده شده است:

  • سایز و محل قرارگیری چراغ های پاتختی (اتاق خواب):

نور چراغ های پاتختی بایستی به گونه ای باشد که در هنگام مطالعه به درستی نور مورد نیاز را تامین کند پس بایستی زیر شید نور شما 40 تا 45 سانتیمتر بالاتر از سطح تشک شما باشد. پس چراغی با ارتفاع 65 تا 70 سانتیمتر (ارتفاع پایه و شید با هم) برای روی پاتختی ها مناسب است.

نکات روشنایی های خانه

  • سایز و محل قرارگیری چراغ های آویز آشپزخانه :

ارتفاع این چراغ ها بایستی به گونه ای باشد که از قد بلند قدترین عضو خانواده بالاتر باشد و ارتفاع دید را مختل نکند. چراغ ها بایستی 90 تا 120 سانتیمتر بالاتر از سطح کانتر آشپزخانه باشند.

نکات روشنایی های خانه

  • سایز و محل قرارگیری لوستر فضای غذاخوری:

بهترین ابعاد برای لوستر بالای میز، داشتن عرض یک دوم و یا سه چهارم عرض میز می باشد هر مقدار بزرگتر از این ابعاد سایه روی صورت افراد دور میز می اندازد. اگر می خواهید صمیمیت فضا بیشتر شود لوستر را در ارتفاع پایین تر نصب کنید.

نکات روشنایی های خانه

  • سایز و محل قرارگیری چراغ های دو طرف آینه حمام:

چراغ های دو سمت آینه را در فاصله 90 تا 100 سانتیمتر از هم بزنید. نورها یک مقدار پایین تر از ارتفاع دید باشند و یا در ارتفاع 150 تا 165 سانتیمتر از کف باشند.

نکات روشنایی های خانه

دیمرها را برای چی استفاده کنیم؟

دیمر وسیله ایست که از آن جهت کم و زیاد کردن نور چراغ ها استفاده می‌شود.دیمرها با تنظیم شدت نور به شما در تغییر حس و حال فضا کمک می کنند . شما می توانید برای فعالیت های مختلف شدت نور مناسب را انتخاب نمایید. تغییر کلید به دیمر کار بسیار سختی نیست و شما می توانید برای هر فضای خانه خود دیمر را نصب نمایید.

منبع : یومی خانه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟