می خواهید به سفر بروید؟

می خواهید به سفر بروید؟

کارهای اساسی آکواریوم را به صورت خودکار در آورید. شما با زحمت فراوان ماهیان و مرجان های خود را نگهداری کرده و پرورش داده اید و حالا لازم است به مسافرت بروید ولی تکلیف آکواریوم شما چه می شود؟ چگونه شما می توانید آکواریوم خود را برای سه روز یا بیشتر رها کنید و مطمئن شوید وقتی بر می گردید آکواریوم شما سالم باشد؟ با تجهیزات مناسب و کمی کمک از طرف یکی از دوستان همه چیز می تواند به خوبی و خوشی پیش رود.

می خواهید به سفر بروید؟

موقعیت های پیش بینی شده

وقتی که شما به سفر می روید چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟ در ادامه با پنج مورد از ضروریاتی که برای سفر باید برای آنها برنامه ریزی کنید آشنا می شوید:

۱- غذا دادن بیش از حد

شخصی که شما از او خواهش می کنید در طی این مدت از ماهیهای شما نگهداری کند. ممکن است بصورت تصادفی بیش از میزان لازم به آنها غذا بدهد. در واقع نیز آن شخص به علت آشنا نبودن با آکواریوم شما با آنکه از قبل در این مورد به او تذکر می دهید، باز هم بیش از حد لازم به آکواریوم غذا می دهد.

۲- مشکلات برقی

اگر در زمانی که شما در سفر هستید برق برود و یا هر مشکل دیگری که منجر به قطع برق شود پیش بیاید دستگاه های شما از کار می افتد و این بدان معنی است که اکسیژن آب به سرعت کاهش می یابد و احتمالا به مقادیر بسیار کم و خطرناک نزول می کند. در ضمن نسبت به فصل دمای آب بالا یا پایین می رود و از محدوده مناسب برای ماهی ها خارج می شود.

۳- مشکلات گرم کننده (بخاری)

بعضی مواقع ممکن است بخاری ها خراب شده و کار بیفتند.

۴- استرس

تغییر برنامه منظم نگهداری و رسیدگی شما به آکواریوم می تواند سریعا موجب به وجود آمدن استرس در ماهی ها شود. برای مثال لامپ ها باید طبق برنامه و سر ساعت روشن و خاموش شوند تا زمان و ساعت داخلی ماهی به هم نریزد.

۵- ماهی های مریض و مرده

یک ماهی که در روز حرکت شما کاملا سالم به نظر می رسد ممکن است روز بعد از وضعیت آن تغییر کرده و آغازی برای زنجیره ای از مرگ و میر ها در آکواریوم شما باشد و تمامی ماهی های آکواریوم را به کام مرگ بکشاند.

می خواهید به سفر بروید

مطمئن شوید که پیش بینی های لازم را برای همه این موارد انجام داده اید

پیشنهاد می کنم که از پیشرفت هایی که در زمینه تجهیزات اتوماتیک حاصل شده است بهره مند شوید و بدین ترتیب نگهداری روزمره اجباری از آکواریوم را کاهش دهید. این وسایل به شما کمک می کند که همیشه آرامش بیشتری داشته باشید و وقت کمتری را صرف رسیدگی به آکواریوم خود کنید.

امروزه وسایل و تجهیزات مختلفی در بازار موجود می باشد که اعمال مختلفی نظیر اضافه کردن غذا یا مواد شیمیایی خاص را در ساعات مشخصی به آکواریوم انجام می دهند. و یا می توانند به صورت خودکار وضعیت کمبود آب آکواریوم را تشخیص داده و آن را بر طرف کنند.

از طرف دیگر زنگ های اخطار مختلفی وجود دارند که می توانند شما را از وضعیت دما و سایر پارامتر های شیمیایی آب مطلع کنند .و حتی می توانید از سیستم های PLC بسیار کامل تری برای کنترل وضعیت نور، جریان های داخلی، PH، دما و OPR نیز کمک بگیرید. در ادامه برخی از این تجهیزات را به شما معرفی خواهیم کرد:

۱- غذاریز خودکار

این دستگاه ها که اصولا با باطری کار می کنند غذا را به صورت مطمئنی به ماهی ها خواهند داد. این دستگاه ها در صورت رفتن برق نیز به درستی کار خواهند کرد. از آنجایی که این دستگاه ها همیشه مقدار غذای مشخص و مناسبی را به ماهی ها می دهند.می توانند انتخاب بسیار خوبی برای استفاده دائمی در آکواریوم شما باشند. اگر قصد دارید به صورت موقتی از این دستگاه استفاده کنید. بهتر است ۲ یا ۳ هفته قبل از سفر خود آنرا برای سه روز یا بیشتر امتحان کرده. و با این کار از نحوه کار کرد صحیح دستگاه مطمئن شوید.

۲- پمپ های هوای باطری دار یا UPS ها

در صورت برق رفتن اولین اولویت بالا نگه داشتن میزان اکسیژن به خصوص در آکواریوم های آب شیرین با تعداد ماهی زیاد و بر قراری جریان اولیه به خصوص در آکواریوم های آب شور با ساختار فیلتراسیون پیشرفته برای جلوگیری از مرگ کامل باکتری ها در سیستم فیلتراسیون بیولوژیک است. در این صورت می توانید از پمپ های هوای باطری دار و همچنین سیستم های برق اضطراری UPS برای روشن کردن پمپ اصلی آکواریوم خود استفاده کنید و به این شکل برای مدتی می توانید در صورت نبود برق از سلامت آبزیان خود مطمئن شوید.

۳- گرم کننده ها (بخاری)

شما اهمیت ثابت نگهداشتن دمای آب آکواریوم را می دانید. متاسفانه بخاری ها گاهی شکسته و اغلب این اتفاق زمانی می افتد که شما اصلا انتظار آن را ندارید. پیشنهاد می شود همیشه یک بخاری یدکی برای اینگونه موارد در اختیار داشته باشید.

۴- تایمر های روشنایی

از آنجایی که سلامت ماهی ها و مرجان های شما بستگی به میزان، کیفیت و همچنین طول زمان تابش نور دارد. پیشنهاد می کنیم که سیستم نوردهی آکواریوم خود را به صورت خودکار در آورید. وقتی که می خواهید یک تایمر را برای این منظور انتخاب کنید مطمئن شوید که با لامپ های شما سازگاری دارد. مجهز شدن آکواریوم شما به تایمر به این معنی است که موجودات زنده آکواریوم شما تحت استرس نخواهند بود و از روز و شب طبیعی و به موقع لذت خواهند برد.

۵- قرنطینه

مکان امنی را با نصب یک خانه امن یا یک جدا کننده برای ماهیهای مریض و آسیب دیده ایجاد کنید. تا اگر دوست شما به مشکلی برخورد بتواند از آن استفاده کند.

می خواهید به سفر بروید؟

برنامه منظم خود را کاملا رعایت کنید

ماهیها نسبت به استرس بسیار حساس هستند. و در همین حال به راحتی نیز دچار استرس می شوند. اضطراب زیاد نیز بر روی سیستم ایمنی آنها تاثیر می گذارد. این امر موجب می شود که بسیار سریع تر به انواع بیماری ها مبتلا شوند. برای اینکه از سلامت ماهی ها هنگامی که شما در سفر هستید مطمئن شوید باید از طریق حفظ عادت غذا دادن، نوردهی و تمام فعالیت ها مطابق روال معمول و همیشگی سطح استرس را پایین نگهدارید.

مطمئن شوید که قبل از ترک منزل تمامی رسیدگی ها را انجام داده اید. تا آخرین لحظه برای تست آب، تمیز کردن فیلتر ها و یا تعویض آب صبر نکنید. همچنین هیچگاه به فاصله کمی قبل از مسافرت به آکواریوم خود ماهی جدید، گیاه، مرجان، المان های مختلف دکوراسیون و یا هر چیزی که بار بیولوژیک یا PH آب را بالا ببرد اضافه نکنید. چون اگر هر اتفاقی در آکواریوم بیفتد و تغییری در پارامتر های آب ایجاد شود شما حضور نخواهید داشت تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟