معماری داخلی در گذر زمان

معماری داخلی در گذر زمان

دهه 1950

در میانه عصر اتم انگلستان در دوران بعد از جنگ به رونق اقتصادی دست یافت . مصرف گرایی بین افراد شایع شد ، افراد متمول تر شدند و خانه ی خودشان را از مبلمان پر کردند. در دهه 50 میلادی طراحی دکوراسیون به سمت مدرن رفت. مردم علاقمند محصولات و مبلمان هایی بودند که تحت تاثیر مواد و متریال های صنعتی ساخته می شدند.

از نشانه های دکوراسیون دهه 50 میلادی بکار گرفتن خطوط شکسته و ادامه دار می باشد. یک تم کلاسیک در این دهه وجود داشت که در واقع از یک جنبش دانمارکی نشعت می گرفت که معتقد به استفاده طولانی و بهینه از وسایل را توصیه می کرد. رنگ ها در این دوره به نوعی در تضاد با سنت ها بودند و دید را به سوی آینده سوق می دادند.

معماری داخلی در گذر زمان

 دهه 1960

در این دهه جنبش free love کم کم در مقابله با مدرنسیم بروز کرد و با این شعار که گذشته و آینده در پیوند با هم هستند و اینگونه پست مدرن بوجود آمد. در این دوره المان های ویکتورین و گرجستانی به ترکیبات مدرن در مبلمان داخلی اضافه شدند و این ترکیب گذشته با سبک جدیدی از طراحی بوجود آورد .

لامپ های لاوا از جمله چیزهایی هشتند که در این دوره توسط یک حسابدار انگلیسی بنام ادوارد کراون – واکر ساخته شده اند .

در این دوره تلوزیون به عنوان نقطه کانونی در اتاق نشیمن تبدیل شد ،  نه فقط وسیله ای برای سرگرمی بلکه برای دانستن اخبار روز زندگی در دنیا.

معماری داخلی در گذر زمان

دهه 1970

در این دوره با وجود رکود اقتصادی شدید و بیکاری فراگیر شیوه جدیدی از زندگی استاندارد و مالکیت در انگلستان به وجود آمد .

اقتصاد ضعیف فرهنگ DIY  (خودکفایی در تولید وسائل و مبلمان دست ساز ) و بازسازی وسائل قدیمی . از طرف دیگر جنبش هیپی گری هم همچنان در راستای حمایت و حفاظت از طبیعت و معماری را می برد به سمت مینیمالیستی و استفاده از چوب های بدون روکش و خام و سبک روستیک و سقف های اکسپوز.

در این دوران صندلی های تخم مرغی معروف با شعار امنیت و راحتی ساخته شدند و این مسئله همزمان بود با اولین سفر به ماه

معماری داخلی در گذر زمان

دهه 80

در این دوره ایده های جسورانه و شگفت انگیز وارد طراحی می شود . سبک آوانگارد و شکل انتزاعی گرفتن هنر را شاهد هستیم . واقع سبک زندگی بومی و سنتی امریکایی و قدیمی غربی  را وارد طراحی کردند .

معماری داخلی در گذر زمان

دهه 1990

این دهه معکاری و دکوراسیون داخلی به سمت مینیمالیستی رفت و بیشتر از رنگ های طبیعی استفاده می شد و استفاده از چوب در ساخت مبلمان بیشتر شد و استفاده از پرچم ملی کشور ها نیز به نشانه عرق ملی روتق گرفت .

معماری داخلی در گذر زمان

سال 2000

با ورود به هزاره جدید فضاها به سمت شخصی شدن رفتند و استفاده از محصولات شرکت ایکیا در بین افراد بسیار زیاد شد و توجه ها را به خود جلب کرد. در حالی که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت می کردند دستگاه ها نیز کوچک و کوچک تر می شدند و اینگونه به چیدمان خانه بیشتر توجه می شد .

کامپیوتر جزو وسائل تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی شد و علاوه بر اون ابعاد و شکل تلویزیون ها نیز روز به روز درحال تغییر بود و باریکتر و وسیعتر می شد .

مبلمان های ایکیا یک فرهنگ استانداردی را برای چیدمان معرفی کردند و بسیار ساده با اتصالات راحت به  بازار آمدند .

معماری داخلی در گذر زمان

2010 تا کنون

در چند سال اخیر طراحی داخلی بسیار تحت تاثیر شبکه های، اینترنت و تکنولوژی قرار دارد به طوری که هر فردی به تنهایی در این حوزه تاثیر گذار است .

معماری داخلی در گذر زمان

منبع یومی خانه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟