محوطه سازی ویلا به سبک های مختلف

محوطه سازی ویلا به سبک های مختلف

محوطه سازی ویلا علاوه بر نقش موثری که در زیباسازی فضا و باغ ویلای شما دارد، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا به شمار آید. شما قادر هستید به واسطه دانش طراحی محیط، پشت بام، حیاط یا فضای پیرامون ساختمان یا ویلای مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن بیارایید.

محوطه سازی ویلا به سبک های مختلف

چه المان‌هایی در محوطه سازی ویلا قابل توجه هستند؟

لنداسکیپ یا تبهری که از آن به عنوان محوطه سازی ویلا یا ساختمان یاد می‌کنیم، هنر آراستن و تبدیل کردن فضایی ساده، به محیطی سبز و زیبا است. بهره گیری از ابزار و المان‌هایی نظیر آبنما در کنار حوضچه‌ها یا استخرهای کوچک و طراحی شده، آلاچیق‌های چوبی، پرچین‌هایی که با گیاهان مختلف و رنگین زینت داده شده‌اند، سایه بان‌‌ها و آفتابگیرها و ساخت باغچه‌های پر گل و درختکاری‌های متناسب و همچنین قرار دادن باربیکیو در قسمتی از فضا، مهم‌ترین بخش از کار طراحی و محوطه سازی تلقی می‌شود.

البته نحوه چینش، چگونگی انتخاب اجزا و طراحی و دیزاین هریک از آن‌ها علاوه بر هنر و تجربه طراح، سلیقه و دلخواه صاحب‌خانه و کارفرما را می‌طلبد و به طور کلی محوطه سازی به نسبت ذوق و تخصص طراح در امر دیزاین و متودهای مدنظر صاحب محوطه، متغیر خواهد بود.

محوطه سازی ویلا به سبک های مختلف

ملاحظات خاص در محوطه سازی ویلا

وقتی مقصود شما محوطه سازی ویلا باشد، باید به جز چیزی که در ذهن خود برای اجرای آن دارید، به شکلی به سایر ملاحظات نیز توجه کرده و در نهایت چیزی خلق کنید که در چهارچوب استانداردها قرار داشته باشد. به طور نمونه شما لازم است که از الگوهایی متناسب با منطقه ای که ویلای شما در آن قرار دارد، تا حدودی پیروی کنید.

البته این بدان معنا نیست که بخواهیم کپی برداری از محوطه سازی سایر ویلاهای مجاور نماییم، اما به هر ترتیب زیباست که ترکیب و پیکربندی فضای سبز ویلاها در یک منطقه و مجاور به یکدیگر، دارای ساختار هماهنگ و متناسب باشند. به طور مثال اگر ویلای شما و ویلاهای مجاور، ساحلی هستند، شکل سنگچین ویلای شما با ویلای مجاور، در یک ساختار قرار می گیرد و بیرون زدگی یک ویلا از همسایه های خود، چندان جذاب نیست.

این موضوع در خصوص محوطه سازی داخلی می تواند متفاوت باشد و به نوعی شخصی سازی صرف در آن شکل می گیرد. اما با این همه نوع گل و گیاهان به کار رفته در ویلاهای مجاور و سازگاری منطقه ای با این انواع گیاهان، چیزی است که پیش از تصمیم گیری باید به آن توجه نمایید. اگر قرار باشد شما از گل و گیاهانی مغایر با وضعیت جغرافیایی و کشش آب و هوایی استفاده کنید، به حتما خیلی زود محوطه ویلایتان رنگ و زیبایی خود را از دست داده و باید هزینه دوباره برای احیای آن به خرج دهید.

اگر به کاشت درخت علاقه مند هستید، باید در نظر داشته باشید که درخت های مجاور دیوار ویلای کناری، سرریز شاخ و برگ نداشته، یا از پیش نسبت به این مورد موافقت همسایه خود را جلب کرده باشید. گیاهان پیشرونده و درخت هایی با شاخه های آویزان شده از دیوار مشترک، به نوعی تجاوز به حریم سایر افراد بوده و باید حتما با هماهنگی انجام شوند.

در محوطه سازی ویلا و به کارگیری گیاهان و گل‌های زینتی،لازم است به چه مواردی توجه کنیم؟

اکوسیستم و محیط قرارگیری گیاهان، با توجه به شرایط وراثتی و ویژگی‌های فردی هریک از آن‌ها در میزان شادابی و طول عمرشان بسیار اثرگذار است. در استفاده از گیاهان با تیره‌ها و انواع مختلف، لازم است شرایط آب و هوایی نظیر درجه حرارت، میانگین میزان گرما و سرما، میزان رطوبت، مقدار بارندگی یا میزان تابش آفتاب و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی را مدنظر داشته و به تناسب موقعیت آب و هوایی از گیاهانی که شرایط و توان سازگاری با جو حاکم را دارند استفاده نمایید و بهترین موقعیت را برای قرارگیری گیاهان، گل‌ها و درختان مورد نظر خود فراهم سازید.

محوطه سازی ویلا به سبک های مختلف

محوطه سازی ویلا و توجه به نحوه چیدمان و قرارگیری اجزا

در کنار گزینش انواع اجزا به بهترین شکل ممکن و خرید و به کارگیری هریک از آن‌ها، چگونگی جاگیری و انتخاب مکان و فضای مناسب برای قرار دادن هریک از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و رعایت همین نکات است که در نهایت به فضاسازی مناسب و ایجاد فضایی زیبا با جلوه‌ای خیره کننده منجر خواهد شد.

لذا لازم است برای هریک از قسمت‌هایی که قصد جانمایی آن‌ها در فضای مورد نظر را دارید، مکانی مناسب در نظر بگیرید. به عنوان مثال مکان ساخت استخر یا آبنما، فضای قرارگیری تاب یا صندلی‌ها، جایگاه قرار دادن آلاچیق یا ساخت باغچه و ایجاد چمن‌زار باید با ایده‌های مناسب و مطابق با علم دیزاین و طراحی صورت گیرد تا بهترین و پسندیده ترین نتیجه و همچنین زیباترین فضا را به ارمغان آورد.

محوطه سازی ویلا

در ایران با توجه به ارتقای دانش و تخصص طراحان و همچنین خواست و دلخواه افراد به منظور ساخت فضایی گرم و صمیمی برای ایجاد دورهم نشینی‌های دوستانه و خانوادگی و حتی مقابله با آلودگی هوا و ایفای نقش در بهبود شرایط آب و هوایی، با پیشرفت و استقبالی چشمگیر روبرو است. گذران وقت در فضایی آزاد و دلنشین و استفاده از هوای پاک تولید شده توسط درختان و گیاهان محیط در کنار سرگرم شدن با پرورش گل‌های زینتی و آرایش باغچه‌ها و آبیاری درختان، تاثیر بسزایی در روحیات آدمی و بهبود شرایط و فرار از خستگی‌ها و مشغله‌های روزانه دارد.

البته محوطه سازی ویلا، تنها مراقبت از گیاهان و چگونگی نحوه نگهداری از درختان و توجه به بازه زمانی تعویض آب استخر نیست، بلکه ساخت محوطه از قوانین و استانداردهایی برای ایجاد فضایی ایمن و مناسب پیروی می‌کند و بنابراین ضروری است در کنار توجه به جنبه‌های ظاهری محوطه سازی، توجهی عمیق و جدی نیز به جزئیات و مسائل فنی آن داشته باشید.

منبع :سایت آی آر گاردن

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟