ماهی گیاه خوار

ماهی گیاه خوار

دنیای زیرآب دنیایی بزرگ و پر از تنوع است. ماهی‌های مختلفی در آب پیدا می‌شود که هر کدام از نظر شکل، اندازه، رنگ، تغذیه و دیگر موارد با یکدیگر فرق دارند. ماهی‌ها بر اساس تغذیه شان به سه دسته گوشت‌خوار، گیاه خوار و همه‌چیزخوار تقسیم می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با ماهی گیاه خوار و انواع آن بیشتر آشنا کنیم.

ماهی گیاه خوار

ماهی‌های گیاه خوار، ماهی‌هایی هستند که از گیاهان برای تغذیه و رشد خود استفاده می‌کنند. گوپی، گورامی و مولی از جمله ماهیان گیاه خوار هستند. ماهی‌های گیاه خوار در طبیعت، در تمام روز مشغول چریدن در میان گیاهان آبزی و جلبک‌های دریایی هستند  و با استفاده از گیاهان و جلبک‌ها می‌توانند شکم خود را سیر کنند. برای قرار دادن ماهی گیاهخوار در آکواریوم پلنت ، باید بسیار دقت کنید.

تغذیه ماهی گیاه خوار

نکته‌ای که در بین همه ماهی‌ها عمومیت دارد، این است که همه آنها تا حدودی گوشت خوار هستند؛ اما درصد گوشت خوار بودن آنها با هم فرق می‌کند. ماهیان گیاه خوار با تغذیه گیاهی سلامتی بالایی دارند. مکمل‌های غذایی گیاهی به ماهیان گیاه خوار نشاط و سرحالی می‌بخشند.

ماهی گیاه خوار در آکواریوم، با استفاده از غذاهای گیاهی مانند کاهو، اسفناج، نخودسبز، لوبیا، سویا، باقلای پخته و چرخ شده تغذیه می‌شود. مغز کاهو پخته، اسفناج پخته شده و پودر کاهو از محبوب‌ترین خوردنی‌ها در دنیای ماهی‌ها است. مثلاً ماهی سیلور شارک، عاشق خوردن نخود فرنگی پخته است!

ماهی‌های گیاه خوار می‌توانند غذای گوشتی بخورند؛ اما بدن آنها با غذاهای گوشتی سازگار نیست. اگر به صورت مکرر به ماهی گیاه خوار غذای گوشتی مانند کرم خونی، دل  و روده گاو و… داده شود، سریعاً چاق می‌شوند و سپس می‌میرند. رژیم غذایی ماهی‌های گیاه خوار بهتر است از ۸۰% غذای گیاهی و ۲۰% غذای گوشتی و پروتئینی تشکیل شود.

به ماهی‌های گیاه خوار چند مرتبه در روز باید غذا داد؟

نکته‌ای که درباره تغذیه ماهی‌های گیاه خوار باید رعایت کنید، این است که به تعداد و مقدار مناسب به آنها غذا بدهید. ماهی‌های گیاه خوار بهتر است دو مرتبه در روز تغذیه شوند. مقدار غذای ماهی‌ها باید به اندازه‌ای باشد که اضافه نیاید و به کف آکواریوم نرود؛ زیرا این غذاهای اضافی فاسد می‌شوند و باعث ورود گازهای سمی به آب می‌شوند. اگر غذای ماهی به کف آکواریوم رفت، برای تصفیه آب اقدام کنید.

با رشد ماهی گیاه خوار، میزان غذای او را هم افزایش بدهید. بسیاری از آکواریومیست‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند که ماهی در هفته باید یک بار گرسنه باشد تا مواد سمی و میکروب‌ها از بدنش دفع شود. ۶ روز در هفته به ماهی خود غذا بدهید و ۱ روز به او گرسنگی بدهید. بهترین ساعات برای غذا دادن به ماهی گیاه خوار، برای بار اول، ساعت ۶ تا  ۷ صبح و برای بار دوم ساعت ۲-۳ بعد از ظهر است. از ساعت ۵ عصر به بعد به ماهی غذا ندهید تا راحت به استراحت بپردازد.

غذای مخصوص ماهی‌های گیاه خوار را از کجا باید بخرید؟

اگر به فروشگاه های مخصوص فروش تجهیزات آکواریوم مراجعه کنید، می توانید غذای مخصوص ماهی‌های گیاه خوار را تهیه کنید . در اکثر غذاهای ماهیان گیاه خوار از جلبک‌های کلپ و اسپیرولینا استفاده می‌شود. دیگر جلبک‌ها مانند کلرلا، اسپیرولینا، اولوا، واکام، جلبک دریایی قرمز، کلپ، جلبک‌های ایریش و منولاین نیز در تعدادی از غذاهای ماهی‌های گیاه خوار پیدا می‌شود که غذای کاملی محسوب می‌شوند.

با تعدادی از ماهی‌های گیاه خوار آشنا شوید:

ماهی گوپی:

یکی از زیباترین ماهی‌های آب شیرین، ماهی گوپی است. نگهداری از ماهی گوپی آسان است و افراد مبتدی می‌توانند به خوبی از آن نگهداری کنند. غذای ماهی گوپی، ماهی خشک و آماده است. ماهی گوپی با اکثر گیاه خواران کنار می‌آید و در آکواریوم جمعیتی به خوبی زندگی می‌کند. گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی، گوپی دم خرگوشی، گوپی پوست ماری و گوپی فانتزی از انواع ماهی‌های گوپی هستند. اندازه ماهی‌های گوچی به بیشتر از ۶ سانتی‌متر نمی رسد و ماهیان کوچکی هستند. گوپی از جمله ماهی‌های صلح‌جو و دوست‌داشتنی هستند.

ماهی گیاه خوار

ماهی گورامی:

گورامی، یکی دیگر از ماهیان زیبا و صلح جو است. گورامی مرواریدی، گورامی طلایی، گورامی اسفرانوس و گورامی برگی تعدادی از انواع ماهی گورامی هستند. گورامی مرواریدی و گورامی طلایی ماهی‌هایی آرام  و بی‌آزار هستند؛ اما گونه‌های بزرگ گورامی مانند اسفرانوس و برگی متهاجم هستند. برای نگه داشتن ماهی‌های گورامی آکواریوم را با پوشش گیاهی و درختچه‌های زینتی تزئین کنید؛ زیرا ماهی گورامی بازی با گیاهان را بسیار دوست دارد.

ماهی گیاه خوار

ماهی مولی:

ماهی مولی، ماهی صلح‌جویی است که با اکثر ماهیان آکواریوم به خوبی کنار می‌آید. مولی دم عقربی، مولی باله بادبانی، مولی برفی، مولی سفید و مولی سیاه از دیگر انواع ماهی مولی هستند. ماهی مولی از غذاهای خشک و آماده مخصوص ماهیان تغذیه می‌کند.

ماهی گیاه خوار

ماهی سیچلاید الونگاتوس:

سیچلاید الونگاتوس یا سیچلاید دماسونی، یکی از ماهی‌های خانواده سیچلایدها است. این ماهی گیاه خوار، بسیار پرخاشگر و متهاجم است و بهتر است به تنهایی نگهداری شود تا به بقیه ماهی‌ها آسیبی نرساند. غذای ماهی سیچلاید الونگاتوس، غذاهای گیاهی، غذاهایی با درصد فیبر بالا و جلبک‌های دریایی مانند اسپرولینا است.

ماهی گیاه خوار

ماهی کوی فیش:

یکی از ماهیان زیبا در میان ماهی‌های گیاه خوار ماهی کوی فیش است. زیستگاه اصلی ماهی کوی فیش، ژاپن است. در ژاپن، به ماهی کوی فیش «نیشیکیگوی» می‌گویند که معنی آن ماهی رنگارنگ ابریشمی است. ماهی کوی فیش با سایر همنوعان خود در یک تانک به خوبی زندگی می‌کند. غذای کوی فیش، انواع غذاهای خشک و آماده است.

ماهی گیاه خوار

ماهی آینت:

ماهی آینت، یکی از زیباترین ماهی‌های گیاه خوار است. شکل زیبا و جثه کوچک ماهی آینت، از دلائل محبوبیت این ماهی جذاب است.

ماهی رازبورا:

یکی از ماهیان مناسب برای آکواریوم های گیاهی، ماهی رازبورا است. ماهی‌های رازبورا، رنگ‌های زیبایی دارد، کوچک و صلح‌جو است. ماهی‌های رازبورا دوست دارند به صورت گروهی در آکواریوم نگهداری شوند. رازبوراها به پوشش گیاهی آکواریوم بسیار علاقه دارند. برای تغذیه ماهی رازبورا از غذاهای خشک و پروتئینی باید استفاده کرد.

معرفی ماهی رازبورا همراه با جزئیات کامل - پت زیپ

ماهی‌های گیاه خوار بسیار طیف متنوعی دارد . و شما می توانید یک تنوع بسیار خوب از این ماهیان را در تانک خود جمع آوری کنید. یادتان باشد در آکواریوم خود فقط از یک خانواده ماهی نگهداری کنید، یا خانواده گوشت خواران را نگهداری کنید یا خانواده گیاه خواران را؛ زیرا در غیر اینصورت بین ماهیان زد و خورد صورت می‌گیرد و تعدادی از آنها خواهند مرد.

منبع: آکوا دلسا 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟