فنگ شویی در معماری

فنگ شویی در معماری

عبارت فنگ شویی به صورت تحت الفظی به معنای ” باد و آب ” است، ولی در واقع به معنای هنر موزون با محیط می باشد. زمانی که به هماهنگی با تمام اشیای محیط خود دست یابیم، زندگی با لطافت بیشتری پیش رفته و رسیدن به اهداف بسیار آسان می شوند. مکان زندگی ما و نحوه ای که اشیای هر اتاق را منظم می کنیم، به شکل شگفت آوری بر کیفیت زندگی ما تاثیر می گذارند.

با فنگ شویی می توان احساس خانه بودن را در آپارتمان به وجود آورد و هنگامی که محیط آن متعادل و متوازن شد ، بدون شک در تمام زمینه های زندگی شادتر، سلامت تر و موفق تر خواهیم بود. فنگ شویی با بهره گیری از نیروی حیاتی چی به مزایای روز افزونی دست خواهیم یافت.

چیچی نیروی حیاتی در تمام اشیای دور و بر متجلی است و به صور گوناگون ایجاد می شود . جریان آرام آب مولد مقدار فراوانی از نیروی چی است و از این رو ، پس از صرف زمان کوتاهی در کنار یک فواره ، استخر ، رودخانه و یا دریاچه احساس سرزندگی و شادابی می کنیم.

فنگ شویی در معماری

البته تندباد یا توفان مانند جریان متلاطم و غران آب باعث پراکندگی چی می شود ، و زمانی که چی پراکنده شد ، بخت و اقبال نیز با آن به کناری می رود. چی در طبیعت به طور مداوم تولید می شود. محیطهای زیبای طبیعی مانند قله باشکوه یک کوه یا دشتی خرم و سرسبز ، چی را تولید و تقویت می کنند. چی ممکن است دچار رکود و سکون شود .

استخری با آب راکد و آلوده تولید چی شار می کند که شکل منفی چی است، و باعث دور شدن اقبال می گردد. چی از دو نیروی یین و یانگ تشکیل شده که دو نیروی متقابل هستی، هستند و وجود هریک وابسته به وجود دیگری است. نماد یین – یانگ دایره ای حاوی دو شکل جقه ای است که یکی از آنها سفید با خالی سیاه ( یانگ) و دیگری سیاه با یک خال سفید ( یین ) است . یین و یانگ بیش از آنکه متضاد باشند ، مکمل هستند.

فنگ شویی در معماری

کاربرد رنگ ها در مکتب فنگ شویی

در مکتب فنگ شویی شکل و رنگ ، آن تجلیات جوهری مافوق مقررند که ما از آن ها تصوری ناچیز داریم . همچنان که صوت به لفظ ادا شده ، رنگ درخشانی می دهد. رنگ نیز مایه ای  جلا دار  و مفهوم معنوی به فضا می بخشد . پس می توان با توجه به شناخت روحیه افراد ، به وسیله رنگ آمیزی مناسب ، فضاهای مسکونی و محل کار قابل تحمل و فعال به وجود آورد . بنابراین به بررسی اجمال رنگ های کلیدی در معماری داخلی از منظر مکتب فنگ شویی می پردازیم:

سبز بیان کننده حیات ، رشد و زندگی است. این رنگ برای قسمت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارد مانند اتاق نشیمن یا محل فعالیت های ورزشی مناسب است . سبز و قرمز دارای پیوندی عمیق هستند . این پیوند را به خوبی می توان در طبیعت در رنگ بندی گیاهان و میوه ها مشاهده کرد . کاربرد توام این دو انرژی یانگ را در محیط بالا می برد .

فنگ شویی در معماری

کاربرد رنگ ها در مکتب فنگ شویی

قرمز بیان کننده هیجان ، گرمی و شهرت است . قرمز در کارهای تجاری جزو مهمترین رنگ هاست و شهرت را برای صاحب تجارت به ارمغان می آورد . این در محل هایی که کار و فعالیت اجتماعی لازم است حتما باید مورد استفاده قرار گیرد. افراط در کاربرد آن باعث بالا بردن انرژی یانگ و  نداشتن تمرکز می شود.

در مکتب فنگ شویی زرد و قهوه ایاین رنگ ها نوعی حس راحتی وامنیت ایجاد می کنند. قهوه ای رنگی است که آرامش و سکون را به همراه می آورد. زرد رنگی است که تمرکز را بالا می برد .زرد به نوعی تازگی را بیان می کند.

سفید به دلیل داشتن طیف تمام رنگ ها ، رنگی خنثی است .

محیط را بسیار بزرگتر و روشن تر نشان می دهد . افراط در به کاربرد این این رنگ ها باعث افسردگی و غم و اندوه در ساکنین می شود.

مکتب فنگ شویی سیاه و آبی استفاده از این رنگ حس نرمی و انعطاف ، عمق و توانمندی را در فضا ایجاد می کند.  کاربرد بیش از حد آن ها باعث سردی فضا ، افسردگی و سستی در ساکنین می شود. آبی برای رنگ آمیزی اتاق کودکان شرور و آرام کردن آن ها مفید است .

در طبیعت آبی و سبز دارای پیوند عمیق هستند . کاربرد توام  این دو در جاهایی که ممکن است باعث به وجود آوردن انرژی بسیار خوبی در فضا می شود .امروزه از آموزه های مکتب فنگ شویی در طراحی و چیدمان الگو برداری می کنند تا کیفیت زندگی را برای انسان این عصر ماشینی افزایش دهند.

فنگ شویی در معماری

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟