آکواریوم کف، شکل مدرن حوض ایرانی

آکواریوم کف، شکل مدرن حوض ایرانی

از گذشته استفاده از عناصر طبیعی در چیدمان منزل، یکی از روشهای مرسوم در زیبایی خانه های شرقی بوده است. طراوت یک باغچه سبز با گل و گیاه زینتی و یا حوضچه آب با چند ماهی قرمز در حیاط، فضای زیبایی را در خانه های قدیم ایجاد می کردند.

اکنون نیز با رواج شهرنشینی، گیاهان آپارتمانی در گلدانهای کوچک و بزرگ،همینطور آکواریوم های کوچک و بزرگ در منازل و حتی محل کار به فضاهای کوچک شهری، صفا و رونق و زیبایی می بخشند.نگهداری از ماهیان زینتی در آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک می کند بلکه از لحاظ روانی و کاهش استرس های روزمره تاثیر بسزایی دارد.

آکواریوم ها به اشکال و ابعاد گوناگونی طراحی و ساخته می شوند که با توجه به فضای داخلی در هر مکانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

آکواریوم های کوچک

از آکواریوم های کوچک گرفته تا آکواریوم های عظیم که بر اساس طراحی و محاسبات و بودجه مورد نظر خود در چیدمان فضای داخلی می توان از آنها بهره برد. اما آیا می توان آکواریومی را جایگزین حوض های قدیم ایران نمود؟ با این تفاوت که این حوضچه را به جای حیاط، در داخل خانه بنا کرد.

در پاسخ باید بگوییم که بله ممکن است. امروزه ایجاد یک آکواریوم در کف امکان پذیر است و طراحان و معماران خوش ذوق معمولاً از آکواریوم کف در طرح های خود بهره می برند.طراحی و ساخت یک آکواریوم متفاوت که روی زمین قرار گرفته، علاوه بر زیبایی هر چه بیشتر فضا بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

آکواریوم کف، شکل مدرن حوض ایرانی

شیشه

زمانی که شما پا روی شیشه ای می گذارید که زیر آن ماهی های زیبا در حال بازی و حرکت هستند که شاید قطعه ای از طبیعت زیر اقیانوس را برای شما تداعی کند، شگفت زده خواهید شد و این سوال در ذهن شما بوجود خواهد آمد که آیا می شود روی آن راه رفت؟ درحالی که زیر آن هم آب جریان دارد.

در واقع ساخت آکواریوم کف، نیاز به تمهیدات و تجهیزاتی دارد که باید از قبل پیش بینی شده باشند.در نظر گرفتن عمق مناسب برای نیازهای زیستی ماهی ها و ایمنی بالای سازه شیشه ای از جمله این موارد هستند.

تأسیسات

همچنین برای تأسیساتی که تصفیه آب و یا تخلیه و آبگیری را به راحتی انجام دهند می بایست تمهیدات ویژه ای اتخاذ کرد تا استفاده از این آکواریوم در درازمدت برای شما دردسر آفرین نباشد. این به این معنی است که با پیش بینی چنین مواردی، پس از ساخت آکواریوم کف، سهم شما فقط لذت از تماشای چنین حوضچه منحصربفردی در کف منزلتان خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که حائز اهمیت است انتخاب مکان مناسب است. آکواریوم کف بهتر استدر جایی قرار گرفته باشد که علاوه بر دید خوب تردد کمتری روی شیشه آن انجام گیردتا احتمال خش پذیری شیشه کمتر شود. معمولا در سالنهای بزرگ مکان مناسبی برای این کار پیدا خواهد شد.

نوع شیشه

شیشه ای که برای این کار استفاده می گردد باید کاملاً ایمن و مقاوم باشد. باید در نظر داشته باشیم که یک کار غیرحرفه ای علاوه بر اینکه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. قطعاً زیبایی هر چه بیشتر این آکواریوم با نورپردازی ویژه آن امکان پذیر است. با نورپردازی بهتر داخل آکواریوم می توان جلوه و درخشش خاصی در آکواریوم ایجاد کرد که در نهایت فضای بهتری در این بخش از دکور داخلی بوجود خواهد آورد.

آکواریوم کف، شکل مدرن حوض ایرانی

ممکن است این سوال پیش بیاید که چنین آکواریومی را چطور باید نظافت کرد؟ و یا رسیدگی به آن چگونه خواهد بود؟ اما در واقع نگهداری و نظافت این آکواریوم نیز از مواردی است باید در سیستم تأسیسات و تصفیه آب، پیش بینی شده باشد تا کمترین موارد نظافتی را پیش رو داشته باشیم.

بهترین حالت برای داشتن آکواریوم کف این است که در هنگام ساخت و ساز و یا بازسازی منازل اقدامات لازم صورت گیرددر غیر اینصورت برای داشتن این آکواریوم نیاز به بررسی های ویژه ای خواهد بود. در فضاهایی که امکان ایجاد آکواریوم به طور کامل وجود نداشته باشدمی توان آکواریوم کف را به صورت خشک اجرا کرد که البته در این حالت تنها دکور آکورایوم و نورپردازی را خواهیم داشت و در واقع آکواریوم ما آب و ماهی ندارد.

اگر بخواهیم در کنار طراحی داخلی، دنیایی کوچک از ماهی های زیر دریا داشته باشیم می توانیم با استفاده از ایده های جدید، فضایی دوستانه و آرامش بخش به وجودآوریم.

تألیف از تیم تولید محتوا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟